Captura de pantalla de la roda de premsa d’alcaldesses i alcaldes del Vallès Occidental. Foto: ccvoc.cat
Un total de 14 alcaldies de Vallès Occidental denuncien talls indiscriminats de llum als seus municipis i la manca de resposta de la companyia Endesa. Des de les diferents alcaldies s’ha exposat la situació que viuen a cada municipi i les actuacions que s’han portat a terme. Des del Vallès Occidental es denuncia la manca de manteniment de les instal·lacions elèctriques i la manca de resposta de la companyia davant la ciutadania i els ajuntaments.
A la roda de premsa hi han participatIgnasi Giménez, president del Consell Comarcal del Vallès Occidental i alcalde de Castellar del Vallès; Jordi Ballart, alcalde de Terrassa; Marta Farrés, alcaldessa de Sabadell; Mireia Ingla, alcaldessa de Sant Cugat del Vallès; Anna Maria Martínez, alcaldessa de Rubí; Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès; Josep Maria Osuna, alcalde de Ripollet; Laura Campos, alcaldessa de Montcada i Reixac; Xavier Garcés, alcalde de Barberà del Vallès; Oriol Lozano, alcalde de Palau-solità i Plegamans; Eva Menor, alcaldessa de Badia del Vallès; Nil López, alcalde de Matadepera i Javier Silva, alcalde de Polinyà.
El president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez, ha explicat que “els talls de llum que estem vivint al Vallès Occidental no són una situació puntual en moments d’alta demanda elèctrica sinó que ha afectat i afecta diferents municipis i a dia d’avui s’està agreujant donada la situació de pandèmia i la major demanda d’energia pel fred”. “Des de la comarca exigim un millor manteniment de les instal·lacions elèctriques, no només correctiu, sinó també preventiu perquè aquestes situacions no passin en un futur”, afegeix. Per abordar la situació des del Consell Comarcal “es reactivarà la Taula de pobresa energètica, creada el 2016 per encàrrec del Consell d’Alcaldies, i demanarem que les companyies elèctriques afectades vinguin a explicar-nos quina és la planificació d’inversió”.
En el cas de Sabadell, els talls de llum han afectat els darrers 800 famílies de diversos barris com ara Can Puiggener, Ca n’Oriac, Can Rull-Cifuentes, Torre-romeu, Eixample, La Plana del Pintor i Campoamor-Espronceda. Davant la situació, l’Ajuntament ha posat en marxa diversos mecanismes per donar suport a les persones afectades i acompanyar-los tant en el procés de recollida de dades com de reclamació. Des de l’administració municipal s’estan estudiant les opcions per articular una demanda col·lectiva que es presentaria per via civil o fins i tot penal. Així mateix, i coincidint amb l’onada de fred, la Policia Municipal està aixecant actes, certificant situacions relacionades amb els talls de llum i s’han traslladat a fiscalia els casos que poguessin ser constitutius de delicte per vulneració del dret d’accés a subministrament energètic. Alhora es mantenen contactes constants amb Endesa, a qui s’ha demanat que amb la màxima urgència es solucionin les mancances en el subministrament. Així mateix, s’ha demanat a la Generalitat que exerceixi les funcions de control i sanció oportunes a les companyies, tal com preveu la legislació vigent.
Des de Terrassa, l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha exposat els perjudicis, per al benestar i la qualitat de vida de la ciutadania de Terrassa, que estan provocant aquests talls de llums, reiterats i recurrents. Per a l’alcalde, «no podem permetre que continuïn aquests talls, i hem d’exigir responsabilitats. Hem de poder disposar d’una xarxa en condicions, que no falli, i que a més no ho faci en moments de fred intens com el que estem vivint». En aquest sentit, des de Terrassa s’han previst diferents accions com estudiar emprendre accions cap a la companyia, amb denúncies a l’Agència Catalana del Consum i a la Direcció General d’Energia, Seguretat Industrial i Seguretat Minera; reclamant a la Generalitat i el govern de l’estat una solució immediata, entomant responsabilitats; així com amb la ciutadania, amb un dispositiu específic de suport als afectats i afectades per a tramitar les reclamacions a través de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), així com un servei d’informació i suport, per poder rebre els avisos de veïns i veïnes que pateixin un tall de subministrament elèctric, i no s’hagi pogut contactar amb la companyia.
A Sant Cugat del Vallès es produeixen talls puntuals i tot i que no es tracta d’una situació estructural, l’alcaldessa Mireia Ingla reclama un servei just i eficient i també que la companyia faciliti un informe dels talls produïts.
A la ciutat de Rubí, al llarg de l’últim any s’han produït diferents talls de llum i alguns d’ells han creat una situacions crítiques amb comerciants i veïns. Tant els tècnics de l’Ajuntament com el regidor s’han posat en contacte amb Endesa en múltiples ocasions per a demanar solucions de caràcter urgent i demanant informes sobre la situació real sense que Endesa n’hagi fet cap informe sobre aquestes incidències. A tall d’exemple, en la zona centre s’han produït més de 10 incidències en els últim 2 mesos, totes elles en horari comercial i durant força espai de temps. Al mercat també s’han produït més 3 incidències en l’últim mes. A l’últim any al barri de les Torres han tingut més de 5 talls de llum i a la zona de Plaça Perason més de 10. Al barri del 25 de setembre també han patit més de 2 talls en l’últim any, a Can Mir més de 3 i al Polígon Industrial de la Llana més de 2. En el darrer mes s’estan produint talls intermitents de mes de 3 hores en la urbanització de Can Solà afectant a un nombre important de veïns i Veïnes i l’empresa no els dona resposta.
En el cas de Barberà del Vallès en els darrers dies s’han detectat talls de subministrament de llum a diferents als carrers Anselm Clavé (Casc Antic), Pirineus, Tres Creus, Montseny, Via Sant Oleguer i genèricament als barris de Ca n’Estaper, La Romànica i Parc Central. D’altra banda també s’han detectat baixades de tensió en diferents indrets de la ciutat. L’alcalde Xavier Garcés reclama més inversions a la xarxa elèctrica i destaca que fins i tot hi ha carrers del municipis que encara tenen pals de fusta, amb els problemes de mobilitat que comporta.
Cerdanyola arrossega una problemàtica amb les infraestructures elèctriques des de fa molts anys. Des de l’arribada del nou govern s’han fet diverses reunions amb directius d’Endesa per reclamar solucions a aquesta problemàtica però tot i la informació de la companyia elèctrica assegurant que està en marxa un procés de millora de la infraestructura, la situació no solament no ha millorat, sinó que ha empitjorat. Cerdanyola va patir un episodi especialment greu durant els aiguats de mitjans de desembre amb talls continus a diferents barris de la ciutat. L’Ajuntament de Cerdanyola està estudiant accions legals contra la companyia elèctrica juntament amb altres municipis que pateixen problemes en el servei des de fa anys.
A Ripollet hi ha uns 200 habitatges afectats per aquests talls de subministrament. A la vista d’això, l’Ajuntament va adreçar un escrit a la companyia per tal de demanar explicacions i que es prenguessin les mesures oportunes per evitar aquestes situacions que tantes molèsties estan produint als nostres veïns i veïnes. També es va elaborar un formulari personalitzat que es va posar a disposició de totes les persones que ho necessitessin, per tal que poguessin tramitar la reclamació davant la companyia de subminitrament elèctric. Al mateix formulari s’explica quin és el procediment a seguir. Després d’aquestes actuacions i de les demandes d’explicacions i solucions per part de l’Ajuntament a Endesa, la companyia ja ha fet una actuació d’urgència. Es tracta d’una actuació per seccionar la xarxa i descongestionar-la, amb la instal·lació de 2 armaris de distribució a una de les zones més afectades.
A Montcada i Reixac, des de fa més de 9 mesos, el veïnat del barri de Can Sant Joan pateix interrupcions diàries del servei elèctric –algunes llars han arribat a tenir fins a nou talls en 15 dies–, que poden durar des de les 2 hores i, en alguns casos, fins a un dia sencer. La manca d’energia també afecta l’enllumenat públic i provoca problemes viaris i de seguretat ciutadana. L’alcaldessa, Laura Campos, ha exigit a Endesa que realitzi el manteniment adequat de les instal·lacions obsoletes que té al municipi i que es troben, sobretot, als barris més populars. Per aquests motius, l’Ajuntament de Montcada i Reixac denunciarà la companyia al Departament d’Indústria de la Generalitat i a l’Agència Catalana de Consum per possible vulneració dels drets bàsics de la ciutadania i per l’incompliment de l’obligació de subministrament d’energia.
A Castellar del Vallès, els veïns d’El Balcó de Sant Llorenç van passar la nit de Cap d’Any sense subministrament elèctric. Els problemes van començar sobre les 21 h, fins l’apagada total al voltant de mitjanit. El subministrament no es va tornar a restablir fins a les 10.30 del matí. Segons apunta el comissionat d’atenció a Sant Feliu del Racó i les urbanitzacions, Pepe Leiva, “vam estar en contacte permanent amb Endesa per un transformador de mitja tensió que es va cremar”. La incidència va continuar perquè el transformador que es va posar no va acabar de funcionar i va caldre tornar a canviar-lo.
Per la seva banda, l’alcalde de Palau-solità i Plegamans, Oriol Lozano, ha denunciat la falta de manteniment i d’inversió per part d’Endesa i el fet que, un any després del temporal Glòria, encara resten inacabades obres de reparació. Ha qualificat d’inadmissibles els talls de llum soferts a la població per la nit amb el que això comporta per les famílies i la pujada del preu de la llum en aquestes circumstàncies, i ha exigit solucions al govern de l’estat.
A Polinyà, des de la tardor i, més habitualment, al mes de desembre, hi han hagut diversos microtalls i baixades de tensió, en ocasions de menys d’un segon. Temps suficient per a malmetre electrodomèstics i provocar altres conseqüències al sector comercial i empresarial del territori. Han afectat a tot el municipi de manera repetida.
A Badia del Vallès, Matadepera i Viladecavalls també s’han donat talls de llum en diferents barris o urbanitzacions.
Deixa un comentari