Jugar amb llibertat: joguines sense estereotips sexistes
Equip de Coeducació de l’ICE de la Universitat Autònoma de Bellaterra
Comença la campanya de joguines de Nadal, durant la qual es fa més visible un consum desmesurat, moltes vegades influenciat per la publicitat i la il·lusió que desvetlla el fet d’oferir un regal.
Aprofitant aquest fet, creiem que és un bon moment per reflexionar amb la ciutadania, i en especial amb les famílies, de la responsabilitat que tenim a l’hora d’educar les nenes i els nens en el consum responsable, en el respecte cap a les altres i en la no discriminació. Així com de donar l’oportunitat de jugar lliurament i en igualtat de condicions, per tal de no adscriure els infants a uns rols determinats a través de les joguines que els hi regalem.
Pensem que els jocs i les joguines no només entretenen, també eduquen i transmeten uns valors i estereotips de gènere que influiran al llarg de la seva vida i que marcaran el desenvolupament integral.
Els avenços socials que hem presenciat en els últims anys han posat de manifest la importància de l’educació i la socialització a l’hora d’establir diferències conductuals entre nens i nenes. La investigació ha demostrat que no existeixen diferències físiques en el cervell entre nens i nenes quan neixen, sinó que la manera en què els eduquem acaba condicionant que es desenvolupin més unes àrees o unes altres.
Molts són els aspectes que ens condueixen a fer l’elecció tant de joguines, com de roba, etc., en funció del sexe biològic de l’infant (i que es troben dins de la coneguda “socialització de gènere”) com, per exemple, la publicitat. Sovint no ens adonem que, a través dels catàlegs i els anuncis de joguines, ens transmeten unes actituds i valors negatius com és el cas del sexisme. Per tant, la publicitat també influeix a l’hora de decidir quines joguines comprar.
Trenquem els estereotips de gènere
Durant la infància s’absorbeix tot el que es veu i s’escolta sense tenir capacitat per escollir el que més convé, fet que aprofita la publicitat per transmetre missatges que fan desitjar tot el que surt per diferents mitjans. Utilitzant estratègies de màrqueting com ara imatges atractives, música atraient, decorats irreals, mides exagerades o moviments i accessoris sexualitzats.
Les empreses de joguines haurien de ser més conscients de la responsabilitat social que tenen, no només es tracta de vendre!! Com podem apreciar, mitjançant la publicitat s’aconsegueix controlar els nostres valors, opinions i idees, de manera que ens influeix en la nostra manera d’actuar i d’entendre el món, coartant la nostra llibertat i en aquest cas les criatures.
Els jocs i les joguines ajuden a representar el món a través de la part simbòlica, situacions de la vida real. Els ajuden a imaginar i construir les seves expectatives, els seus valors i les seves aptituds. El joc és una activitat bàsica en la vida de les criatures, a través d’aquest veuen, toquen, experimenten, senten, imaginen i desenvolupen les seves capacitats. Si volem crear i construir una societat més igualitària, lliure i solidària, cal ampliar el ventall de possibilitats de joc. Per tant, escollir joguines de forma conscient i mantenir una actitud crítica amb l’objectiu de trencar els estereotips de gènere, s’ha convertit en una tasca necessària avui dia.
A continuació us donem algunes idees per facilitar comprar joguines educatives, no sexistes, responsables, però també divertides perquè aquest Nadal no sigui tan estressant.
Què hem de tenir en compte a l’hora d’escollir una joguina?
El poder de la publicitat i els estereotips de la societat són tan potents que les famílies que volem treballar en la igualtat de gènere ens trobem sovint havent d’explicar els nostres fills i filles que no hi ha colors, ni joguines ni comportaments propis de nens o de nenes.
Quan regalem una joguina ens hem de preguntar quins valors, quines habilitats, quines actituds i rols fomenta, si afavoreix el seu desenvolupament integral, personal, relacional i social. Sabent que hi ha joguines que fomenten valors sexistes i violents i que podem comprar altres que fomentin la igualtat.
Que els aprenentatges generats des de l’emoció ajuden a activar moltes més àrees, connectar coneixements, entendre’ls millor i recordar-los per després aplicar-los en el dia a dia.
Que necessitem urgentment referents amb perspectiva de gènere a la nostra vida per començar a veure un canvi real en la socialització dels infants.
Ampliar el ventall de possibilitats del joc i les joguines que els hi regalem per tal de donar models d’una societat més lliure, equitativa, igualitària, justa i necessària per avançar com éssers humans!! Si regales joguines, regala Igualtat!!
Per què aquest fulletó?
Hem creat una guia de joguines, contes i pel·lícules adreçades als nens i les nenes, adolescents per diferents edats amb l’objectiu d’oferir recursos coeducatius per un joc no sexista.
Decidir que hi ha jocs de nenes i jocs de nens és sexisme, els hi podem donar moltes opcions per tal que gaudeixin d’un ventall més ampli d’experiències lúdiques, sense encasellar-los en uns rols determinats a través de les joguines que els hi regalem.
Com ho podem fer? A través del…
Joc simbòlic: apareix al voltant dels dos anys i és el joc predominant de la infantesa. Jugar a metgesses, a mames i papes, a cuinetes… és la base del desenvolupament de la seva imaginació i les seves aptituds socials. No perdeu de vista que a les nenes els pot agradar fer carreres de cotxes i als nens pentinar les nines. Quina grandesa poder-se disfressar del que decideixis i no del que algú altre ha decidit que et correspon!
Jocs de taula: que potencien habilitats motrius, perceptives i la concentració: construccions, puzles, pintura, plastilina, llibres, i jocs de taula cooperatius que fomentin l’estratègia i no la competició.
Contes i pel·lícules on apareguin models familiars diversos, on els rols es distribueixin de manera equitativa, igualitària, no predeterminada i que ens permetin qüestionar els continguts clàssics que perpetuen els rols sexistes.
Recull de recursos Coeducatius de joguines, contes i pel·lícules adreçades a les diferents edats dels infants, adolescents, professorat i famílies
Elaborat des de l’equip de coeducació de l’ICE de la Universitat Autònoma de Bellaterra
Petita Infància 0 a 5 anys
JOCS
Joguines per manipular, de desenvolupament sensorial, de percepció, per la descoberta…
Estructures motrius: rampes, balances, tricicles, patinets…
Jocs per encaixar, puzles i construccions
Panera dels tresors
Joc simbòlic
Jocs per l’aire lliure
Jocs de ciències i experimentació
Jocs de taula
Jocs que fomenten la cura de les altres persones i la tendresa
Super Rhino
Carreres de tortugues/eriçons
Little feminist playing cards
Iguales 4-6 anys
Tutty
Las niñas de jacaranda 4-8 anys
I want to be + 3 anys
Memo de l’egalite
CONTES
Ni un besito a la fuerza (Bodecker)
Corre, Maria, afanya’t (Lucy Cousins)
D’on surt aquesta nena? (Lenain)
Tots uns homes (Manuela Olten)
Ens agradem (Juanol)
Neda que neda (Leo Lionni)
PEL·LÍCULES
Kiriku y las bestias salvajes (Michel Ocelot, Bénédicte Galup)
Kiriku y la bruja (Michel Ocelot)
In side
Brave (Mark Andrews, Brenda Chapman, Steve Purcell)
Vaiana (John Musker, Ron Clements, Don Hall,
Chris Williams)
Primària 6-12 anys
JOCS
L’escala embruixada (a partir de 5 anys)
Laberint màgic (a partir de 7 anys)
Dixit (a partir de 9 anys)
Fauna ( a partir de 10 anys)
Sherlock( a partir de 10 anys)
Illa Prohibida (a partir de 10 anys)
Number 9 (a partir de 10 anys)
Inspiring Happy Families
Girl Power
Herstoricas Pioneras
Ms Monopoly
Escalera de igualdad
Novel Run
LLIBRES
Llibres de Babette Cole (El príncep ventafocs, la princesa enjogassada)
Julia, la niña que tenía sombra de Chico (Bruel)
Paula tiene dos mamás ( L. Newman)
Llibres de Adela Turin (Arturo y Clementina, Rosa caramel)
Contes de bona nit per a nenes rebels ( E. Favilli i F. Carvallo)
Princesas olvidadas o desconocidas ( Lechermeier i Dautremer)
Julia, la niña que tenía sombra de Chico (Bruel)
Paula tiene dos mamás ( L. Newman)
PEL·LÍCULES
Matilda (Danny DeVito)
La increible pero cierta historia de caperucita roja
(Cory Edwards, Todd Edwards, Tony Leech)
Ponyo en el acantilado (Hayao Miyazaki)
Los mundos de Coraline (Henry Selick)
Gru: mi villano favorito (Pierre Coffin, Chris Renaud)
Mary Kom (Omung Kumar)
Girl rising (Richard Robbins)
La bicicleta verde (Haifaa Al-Mansour)
Secundària – Batxillerat 12- 18 anys
Un dels problemes que es manifesten més alarmants a la societat és la discriminació per raó de sexe i la orientació sexual. Podem entendre l’homofòbia com una expressió més del sexisme.
JOCS
Feministime
Oca feminista
Trencarols
Who is she?
Batagun
we can play
Feminismos reunidos
Bataille feministe
LLIBRES
Trilogía de les bruixes (Maite Carranza)
Paraules emmetzinades (Maite Carranza)
Pesèpolis (Marjan Satrapi)
Jo sóc la Malala ( Malala Yousafzai)
Casa de nines (Ibsen)
El diari blau de la Carlota i el diàri lila de la Carlota ( Gemma Liennas)
“ Guia desconecta” del Maltrato (Norma Vazque, Itziar Cantera, lanire Estèbanez)
La cenicienta que no queria comer perdices (Nunila López Salamero)
Diario juego de de aventuras. Las decisiones de Sandra ( Silbisse Rodriguez)
Una mujer sin importancia ( Oscar Wilde)
PEL·LÍCULES
Antigua vida mía (Hector Oliver)
Cicatrices (Paco del Toro)
Solas (Benito Zambrano)
Sólo mía (Javier Balaguer)
Juno (Jason Reitman)
Yo soy la Juani (Bigas Luna)
Billy Eliot (Stephen Daldry)
Xxy (Lucía Puenzo)
Las mujeres de verdad tienen curvas (Patricia cardoso)
Las Niñas (Pilar Palomero)
Una cuestión de género (Mimi Leder)
Woman (Anastasia Mikova)
Recursos coeducatius pel professorat i famílies
Per reflexionar sobre la necessitat de corregir els models discriminatoris i estereotipats amb què convivim. Treballar la coeducació a l’aula i al centre educatiu i la família és contribuir a la detecció de relacions abusives.
LLIBRES
Leer a Lolita en Teheran (Azar Nafisi)
Americanah (Chimamanda Ngozi)
El secret del meu turbant (Nadia Gulam)
Charlote (David Foenkinos)
Manual per a dones de fer feines (Lucia Berlin)
Diarios de juventud (Zenobia Camprubi)
Feminisme de butxaca (Bel Olid)
Curs de feminisme per microones ( Natza Farré)
Maldito estereotipo (Yolanda Domínguez)
La coeducación apuesta por la libertad (Marina subirats)
Balones fuera (Marina Subirats y Amparo Tomé)
Ni rosa ni azul. Pautas para educar en igualdad (Olga Barroso)
Papá (Rixar Bacete González)
Querida ljawele, o cómo educar en el feminismo (Chimanda Ngozi)
Educar en el feminismo (Iría Marañon)
PEL·LÍCULES
Estiu 1993 (Clara Simón)
Boxing freedom (J.A. Moreno i S. Venegas)
La fuente de las mujeres (Radu Mihailenau)
Moolaade (Ousmane Sembene)
Ni uno menos (Zhang Yimou)
Mustang (Deniz Gamze)
Sufragistas ( Sarah Gavron)
La Por (Jordi Cadena)
Las Niñas (Pilar Palomero)
Una cuestión de género (Mimi Leder)
Woman (Anastasia Mikova)
Libertad para jugar, una guia de Yolanda DomínguezUs recomanem que feu una ullada a aquest material, descarregable amb el QR, de la Guía para la elección de juguetes sin estereotipos sexistas, elaborada pel Govern d’Espanya i el Ministerio de Consumo, juntament amb l’artista visual experta en comunicació i gènere Yolanda Domínguez. A la guia es fa un analisi de la importància del joc i de com aquest està directament relacionat amb la vida de les criatures quan siguin grans. Conté també una serie d’indicadors per saber si una joguina reprodueix estereotips sexistes. |
Deixa un comentari