La Trama, parada de Prodis al Mercat. Foto: Marius Intente
Pep Valenzuela
A finals del 2019, tres noves parades obrien la persiana al Mercat: una de costura i arranjament de robes, un bar cafeteria i una botiga de productes per l’alimentació sana.
Tres propostes que enforteixen el model de comerç amb identitat pròpia, tracte personalitzat, productes de proximitat, priorització de la qualitat a la quantitat i ampliació d’espais per a la integració i l’activitat professional de persones amb capacitats diverses.
Marca i espai emblemàtic de la ciutat, el Mercat compte ara amb 65 parades plenament actives. Tot esperant, des de molt de temps i amb urgència, que es posin en marxa les molt -necessàries obres de restauració de l’edifici, especialment pel que fa al condicionament. I això, en el context del llarg debat i endarrerides decisions sobre el model global de comerç pel qual la ciutat hauria de treballar.
La Trama, cafè-bar de Prodis
Fent entrepans i manegant la cafetera, en David Sánchez somriu i atén amb cura la clientela de La Trama, des de novembre passat quan obrí aquesta nova parada al Mercat de la Independència. «M’agrada la relació amb la clientela, se la veu satisfeta de venir», explica aquest jove de 27 anys que ha fet un curset de formació en aquesta feina amb Prodis i ara realitza les pràctiques. Sense experiència prèvia, afirma que li agrada la feina, «m’hi podria dedicar».
La Trama és una cafeteria-bar creada per l’entitat Prodis, fundació d’atenció a persones amb discapacitat intel·lectual, com a espai per fer formació i pràctiques per a l’ocupació de joves amb aquestes característiques, informa la Marta Balaguer, responsable i coordinadora, tot afegint: «En un futur potser poden treballar en una empresa ordinària, aquí es tracta de fer pràctiques i aprenentatge, i van passant totes les persones que fan els cursets de cafeteria i cuina», que és un dels diferents projectes inclusius de la fundació egarenca.
A mitjans de gener feien pràctiques 12 cambreres, tot esperant l’arribada del nou alumnat dels actuals cursets, els qui han fet de cambrers aniran a fer cursos de cuina, com el David, comenta la Marta.
La parada en aquest mercat és un espai molt bo per al projecte, assegura la Marta. «És un lloc molt de ciutat, no és qualsevol cafeteria, és el mercat de la ciutat, molt especial», emfasitza, «i només amb la gent del mercat que veus cada dia , el vincle que s’estableix, la visibilitat que té tot plegat ja és un punt molt important per a la inclusió social. És un plus, només d’entrada, que en una cafeteria qualsevol no tindries».
Preguntada sobre la sostenibilitat de la parada com a negoci, la responsable aclareix que «no és un lloc per treure diners, l’objectiu és ser espai de pràctiques reals, aprendre. Clar que com més rendible, millor», per l’autosostenibilitat i com a índex del bon fer i bona marxa dels cursos i les mateixes pràctiques.
Un altre aspecte important de l’aprenentatge i funcionament en general del projecte és l’origen i qualitat dels productes, tant el cafè, de la tradicional botiga i torradora Dern, com la teca dels entrepans, comprats cada setmana a una parada diferent del Mercat. Els materials i envasos utilitzats són reciclables, i treballen amb l’objectiu de fer el mínim residu.
Contrafil… a l’agulla
Cristina Pastor a la parada Contrafil. Foto: PV
Nascuda entre fils i panys, l’àvia modista, des de ben petita la Cristina va veure la iaia cosir, fer vestits per la Palma, Festa Major i altres dies especials. Allò, explica a Malarrassa tot atenent la parada Contrafil, és obvi que va deixar marca i, més enllà dels jocs i somnis d’infància, estudià disseny de moda el 1994 i, més tard, altres cursos de patronatge i confecció, tot començant a cosir i vendre els seus propis dissenys el 2004.
El passat 22 de novembre, la Cristina Pastor obrí en el Mercat la parada Contrafil, on fa reparació i arranjaments de tota mena de peces, «també reutilitzo materials i peces per fer bosses i complements varis, imaginant i inventant dissenys originals i personalitzats», declara. Per tant, «tot molt artesanal i exclusiu, a preus mòdics; coses que no trobis, mirem de fer-les a mida, fins i tot trajos, si cal».
Poc avesada a grans teories, creu però que el que fa estaria en sintonia amb el comerç de proximitat, declara una voluntat decidida de «mantenir i recuperar tradicions vàlides, d’oficis que es perden, sostenibles en temps d’emergència climàtica, recuperar el que són oficis perduts que són molt necessaris». A més, «les compres a comerços locals beneficien la nostra economia, ens fa més propers i més conscients de què consumim».
Fins ara, havia treballat en altres feines, i la costura era només vocació i complement. Ara creu arribat el moment. «Hi ha una demanda creixent», constata, «la gent està tornant una mica al que es feia abans, no comprar coses innecessàries, i quan es fa malbé quelcom, arreglar-lo en lloc de llençar-lo i comprar un de nou». La crisi econòmica sembla haver contribuït a aquesta renovada manera de consumir, «però crec que també comencem a tenir consciència de les implicacions del model de consum».
Aquesta proposta, d’altra banda, no és d’allò tot nova en el Mercat. La Cristina ha treballat en altres parades i és coneguda des de fa anys, i de parades de costura ja n’hi havia hagut altres. O sigui que coneix el terreny que trepitja. Les parades anteriors havien tancat per motius aliens al negoci.
Defensa molt aquest mercat: «el conec bé i hi crec en el model, aquesta és una altra economia; per exemple, si compres als pagesos, continuen havent-hi pagesos, si ho fa a grans àrees, aquesta economia local i de proximitat corre risc de desaparèixer», afirma en explicar que, personalment, el que es planteja és «guanyar-me la vida amb el que m’agrada, i en un espai així millor encara». Ha obert un perfil a Instagram, dit Contrafil, on es poden veure dissenys; i manté un altre perfil a Facebook amb una marca pròpia de roba per a criatures i complements, dit K-dellet, també amb dissenys per a dona.
Natural&Bo, alimentació sana
Hernan a la parada Natural&Bo. Foto: PV
El passat novembre es recordarà al Mercat de la Independència. Res de l’altre món, ben cert, però tampoc obren tres parades cada dia ni cada mes. Ampliant oferta, en aquest cas, en l’àmbit de l’herboristeria i l’alimentació saludable, l’Hernan Matieu s’ha posat al davant de Natural&Bo, tot oferint herbes, mels, melmelades, panificació i complements alimentaris. A més, declara l’Hernan, «la nostra idea és oferir un tracte personalitat, informar molt bé del producte, dels beneficis i forma de consum; així com fer un seguiment de la clientela».
L’Hernan arribà fa poc més d’un any de Córdoba, regió de serralada a l’Argentina, on ha conegut les tradicions en herbes i salut. D’altra banda, el seu company i soci de parada, terrassenc, és comercial d’una empresa d’alimentació saludable. Entre tots dos, així, ofereixen una perspectiva tradicional i actual de la proposta.
Instal·lar-se al Mercat va ser una mica de rebot. De fet, van començar amb una parada al mercat del Triomf, aprofitant el servei Reempresa de la patronal vallesana, i acabaren arribant en aquest de la Independència. «El mercat és molt bo», assegura, «pel flux de gent i molt pels mateixos paradistes, hi ha una relació especial, d’ajuda i suport mutu, és una família reduïda».
Els dos mesos d’experiència no donen per a fer projeccions consistents, però, garanteix, «hem tingut molt bona recepció, i ja compten amb clientela fidelitzada. Les expectatives s’han cobert bastant», i continuen implantant propostes noves, com el pa bio d’elaboració diària a Terrassa.
A més del que ja s’ha comentat, creu l’Hernan que el moment és propici, perquè «hi ha un creixement gran de la consciència sobre aquestes qüestions, arreu del món, que des de la cura personal connecten amb la del planeta. No és moda que passarà», assegura, «la gent es consciencia que per cuidar-nos nosaltres, cal cuidar el planeta i tothom».
Deixa un comentari