La bicicleta com a eina «imprescindible» en la mobilitat del desconfinament, és l’afirmació i proposta central del BiciTerrassa Club (BiTer), conjuntament amb les altres entitats de FEMBICI (Federació d’Entitats per la Mobilitat en Bicicleta de Catalunya). BiTer insta l’alcalde de Terrassa, la regidora de Mobilitat i la resta de representants polítics del consistori a «situar la bicicleta com una opció de mobilitat en vehicle privat preferent i necessària en l’actual escenari de desconfinament».
D’acord amb el manifest de les entitats «cal desenvolupar de forma urgent mesures que permetin incrementar-ne el seu ús, de forma segura, durant les properes setmanes i mesos, per evitar el risc de propagació del Covid-19 al transport públic col·lectiu, i l’increment del trànsit motoritzat de cotxes i motos amb conseqüències nefastes per a la qualitat de l’aire i el canvi climàtic.»
Text íntegre del «Comunicat conjunt de FEMBICI»
El procés de desconfinament progressiu que caldrà afrontar durant les properes setmanes i mesos pot suposar el col·lapse de la mobilitat al nostre país. El transport públic col·lectiu haurà de reduir la seva capacitat de forma important en hores punta per poder mantenir la distància social entre les persones usuàries. Això suposarà que un elevat nombre de persones que en feien ús en aquestes franges horàries, hauran de buscar alternatives per assegurar que, qui faci servir el transport públic, és qui realment no té cap altra opció.
Les alternatives passen per evitar els desplaçaments amb mesures com el teletreball, la flexibilitat horària per fer els desplaçaments en hores de menys saturació, i buscar sistemes de transport alternatiu. Per aquesta raó es preveu un increment significatiu de l’ús del vehicle privat motoritzat per part de la població amb poder adquisitiu i disponibilitat de vehicle. Tant per persones que feien ús del transport públic, com de qui fins ara compartia vehicle, de cara a evitar el risc de contagi. Això passa en un escenari que, malgrat el miratge d’aquests dies, ja era de col·lapse del sistema viari a les hores punta, especialment a la regió metropolitana de Barcelona. A més, s’hi ha sumat l’increment del transport de mercaderies vinculat al comerç electrònic que està en auge. Aques increment del trànsit agreujarà de forma alarmant la situació d’emergència climàtica que continua vigent malgrat l’aturada.
Per aquests motius, cal considerar la bicicleta, en aquest moment, com un element imprescindible per la sortida del confinament, com una opció amb baix risc de contagi de cara a recuperar una mobilitat que eviti la propagació i els rebrots del Covid-19, i que no ens aboqui encara més ràpidament al col·lapse climàtic que tenim a tocar i a uns nivells inacceptables de contaminació de l’aire que no faran més que agreujar la situació de les persones amb malalties respiratòries especialment vulnerables al virus.
La bicicleta, en tant que transport individual, permet mantenir la distància interpersonal de seguretat, augmenta la capacitat de les vies de transport al precisar menys espai que els vehicles a motor, permet alliberar espai al transport públic per a qui més el necessita, millora l’estat físic i emocional de les persones, contribueix a mantenir baixos els índex de contaminació i soroll, i és el mitjà més eficient per als trajectes urbans de fins a 8 km.
És per això que:
Des de l’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) instem a l’equip de Govern i a la resta de grups polítics de l’Ajuntament de Terrassa a situar la bicicleta com una opció de mobilitat en vehicle privat preferent i necessària en l’actual escenari de desconfinament. Cal desenvolupar de forma urgent mesures que permetin incrementar-ne el seu ús, de forma segura, durant les properes setmanes i mesos, per evitar el risc de propagació del Covid-19 al transport públic col·lectiu, i l’increment del trànsit motoritzat de cotxes i motos amb conseqüències nefastes per a la qualitat de l’aire i el canvi climàtic.
Demanem la implementació amb urgència dels carrils bici estratègics ja planificats i consensuats en la Comissió de la Bicicleta de la Taula de la Mobilitat i les accions prioritàries previstes en el Pla de Mobilitat Urbana i el Pla de promoció de l’ús de la bicicleta.
Mesures proposades:
- Executar els nous carrils bici previstos i les mesures de millora de la cohabitació bici-vehicles motoritzats per a tota la xarxa de carrers.
- Aprovar de la nova Ordenança de Mobilitat i garantir-ne el seu compliment.
- Executar les accions previstes en el Pla de promoció de l’ús de la Bicicleta i prioritàriament l’acció de garantir els drets dels ciclistes a circular a la seva velocitat normal pel centre del carril de TOTS els carrers de la ciutat.
- Incloure a les campanyes informatives i de comunicació de l’Ajuntament de Terrassa la bicicleta com una opció de mobilitat preferent i recomanable en aquest moment pel seu baix risc de contagi i per contribuir a la descongestió del transport públic.
- Donar recursos a la Policia Municipal per atendre i actuar davant dels possibles casos d’assetjament a ciclistes, principalment per no respectar el seu dret a circular pel centre dels carrils de circulació.
- Garantir espais d’aparcament segur per a bicicletes, especialment en els centres sanitaris i altres on hi hagi demanda en el moment actual.
- Garantir el respecte dels nous límits de velocitat del trànsit a la ciutat previstos en la nova ordenança per reduir els riscos d’accidentalitat i oferir major garantia de seguretat a ciclistes i vianants.
- Promoure la promoció dels sistemes de ciclologística d’última milla per facilitar el darrer tram de la cadena de subministrament de productes alimentaris i de 1a necessitat.
- Instar al Govern de la Generalitat i de l’Estat a situar la bici com una opció preferent de mobilitat en l’actual context d’emergència sanitària i en el procés de desconfinament, actuant allà on tinguin competències i facilitant recursos econòmics.
- Per últim, però no menys important, implementar totes les mesures necessàries per fer que els desplaçaments a peu siguin el mode de mobilitat preferent per als desplaçaments urbans, amb les millors condicions de comoditat i seguretat.
Per què impulsar l’ús de la bicicleta durant i després de la pandèmia?
Durant la crisi del coronavirus molts territoris estan impulsant l’ús de la bici perquè:
- És una manera de transport individual que facilita el distanciament físic,
- És una manera que no contamina, per tant no contribueix a agreujar l’estat de les persones malaltes de coronavirus,
- És una manera que no fa soroll, per tant facilita apreciar la millora en la contaminació acústica en els dies de confinament sense trànsit, el que provoca un major benestar emocional,
- És una manera que no genera gasos d’efecte hivernacle, per tant no contribueix a agreujar la situació d’emergència climàtica,
- És una manera que no provoca accidents greus de trànsit, per tant evita l’ús dels serveis sanitaris durant aquests dies,
- És una manera flexible i que no ocupa espai, i que es pot desplaçar per la majoria de calçades i espais de les ciutats,
- És una manera de mobilitat activa que genera salut física i emocional a la persona que l’utilitza, molt important en aquests temps de confinament i sedentarisme,
- És la manera de transport més ràpid per a les distàncies de fins a 8 km, les més habituals en els entorns metropolitans,
- És una manera de transport molt econòmic tant per part de la persona usuària com per part de l’administració pública,
- Si les persones que ho poden fer servir el fan possible una menor ocupació en el transport públic,
- Per al transport de mercaderies i comerç electrònic, la ciclologística s’està demostrant aquests dies com la més eficient i eficaç, especialment per al comerç de proximitat.
Font: Red de Ciudades por la Bicicleta (www.ciudadesporlabicicleta.org)
Mesures semblants a altres llocs del món?
- Barcelona: https://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20200425/48704357907/barcelona-espacio-coches-aceras-carriles-bici-desconfinamiento-coronavirus.html
- Nova York: https://nyc.streetsblog.org/2020/03/20/breaking-mayor-announces-emergency-bike-lanes-for-smith-street-second-ave-gap/
- Itàlia: https://www.bikeitalia.it/2020/04/16/coronavirus-le-associazioni-chiedono-una-rete-di-mobilita-di-emergenza/
- París: https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2020/04/22/paris-to-create-650-kilometers-of-pop-up-corona-cycleways-for-post-lockdown-travel/#57a700aa54d4
Deixa un comentari