Membres del comitè de selecció del Premi Ciutat de Terrassa. D’esquerra a dreta: Eduard Garcia, Xavier Palà, Jordi Serra i Ester Batlló. Foto: Eloi Falguera
De les obres seleccionades 5 són comèdies i 3 drames.
També hi ha un musical i una proposta trencadora.
Calendari del 46è Premi Ciutat de Terrassa de Teatre 2020
19 de gener: Bruna, de Mar Puig i Mateu Peramiquel. Grup d’Amics del Teatre d’Ullastrell
26 de gener: L’habitació de Verònica, d’Ira Levin. T per tu Companyia de teatre Ateneu Igualadí
2 de febrer: La cabra o qui és Sylvia, d’Edward Albee. CorEnllà de Cornellà de Llobregat
9 de febrer: Mentiders, d’Anthony Neilson. Guspira Teatre de Cassà de la Selva
16 de febrer: A les fosques. La Corriola Teatre de La Pobla de Mafumet
23 de febrer: L’Inspector, de Nikolai Gógol. Pierrot Teatre de Centelles
1 de març: L’últim joc de la nit. Grup Qollunaka de Terrassa (fora de concurs)
8 de març: La cançó de les mentides, d’Alfonso Paso. Grup Paranys de St. Joan de Vilatorrada
15 de març: Adolescer 2055, de Roberto Santiago. Grup Deixalles 81 de Sant Feliu de Codines
22 de març: En línia. Grup Bell-lloc de Sant Pere de Ribes
29 de març: Nebraska, de Jordi Portals. Produccions Carles Canet de Granollers
Eloi Falguera
Director i autor
El proper diumenge 19 de gener es donarà el tret de sortida a una nova edició del Premi Ciutat de Terrassa de Teatre. Es durà a terme, com és habitual, a la Sala Crespi del Casal de Sant Pere, cada cap de setmana fins al 29 de març.
Són ja 46 edicions d’un dels concursos de teatre amateur més antics i prestigiosos que tenim, no només al Vallès, sinó a tot el país. I és que encara que aquest any els 10 grups participants són tots de Catalunya no és estrany trobar, en edicions anteriors, companyies de les Illes Balears, el País Valencià, Logronyo o Castella i Lleó. L’anomenada del concurs, encara que no ho sembli, arriba molt enllà.
Aquest any s’han rebut 45 sol·licituds per participar al Premi, una xifra similar a la dels darrers anys. En paraules de Jordi Serra, un dels membres del comitè organitzador del concurs i president del grup Qollunaka: “D’aquestes 45 propostes s’ha realitzat una tria força equilibrada, on hi trobem un musical, una proposta trencadora interpretada per adolescents, 4 drames i 5 comèdies. Per tant, tenim una majoria de comèdies, però també altres propostes. Dins d’aquest equilibri, a més, hem buscat que hi hagi tan obres clàssiques com actuals.”
Així, si repassem la cartellera d’aquesta 46a. edició, veiem que s’iniciarà amb el musical Bruna, interpretat pel grup GATU d’Ullastrell. Es tracta d’un homenatge als avis destinat a tots els públics, grans i petits, amb música i veus en directe. La seguirà la inquietant L’habitació de Verònica, d’Ira Levin, a càrrec de T per tu Companyia de teatre Ateneu Igualadí. Al febrer arribarà una provocadora i descarnada tragicomèdia: La cabra o qui és Sylvia, d’Edward Albee, una obra que a principis dels 2000 van popularitzar Josep M. Pou, Marta Angelat o Mercè Arànega. Aquesta vegada ens arribarà interpretada pel grup CorEnllà de Cornellà de Llobregat. El següent cap de setmana serà el torn de la comèdia estripada Mentiders, d’Anthony Neilson, sobre una parella de policies que han de comunicar una mala notícia la nit de Nadal i… tot se’ls complica. Arribarà de la mà de Guspira Teatre de Cassà de la Selva. A mitjans de febrer, una altra comèdia, en aquest cas de situacions: A les fosques, a càrrec de La Corriola Teatre de La Pobla de Mafumet. Per tancar el mes, un clàssic: L’Inspector, de Nikolai Gógol, que ens portarà un altre “clàssic” del Ciutat de Terrassa, el grup Pierrot Teatre de Centelles.
El mes de març començarà amb una obra fora de concurs: L’últim joc de la nit, a càrrec del grup terrassenc Qollunaka. Una obra intensa, de grans interpretacions, amb la qual el grup de la nostra ciutat ja ha rebut 16 premis en les dues temporades que fa que la du de gira.
El concurs continuarà amb una altra comèdia de situacions: La cançó de les mentides, d’Alfonso Paso, que ens portarà el Grup Paranys de Sant Joan de Vilatorrada. Una obra on les mentides i els embolics són els protagonistes i que ja fa força anys que aquest grup la va representant per mostres i concursos de Catalunya. El 15 de març arriba una aposta trencadora, a càrrec del grup Deixalles 81 de Sant Feliu de Codines. Es tracta de la tragicomèdia futurista Adolescer 2055, interpretada per actrius i actors juvenils d’entre 15 i 18 anys. La penúltima obra serà la comèdia d’actualitat En línia, basada en un joc: en un sopar d’amics es proposa de deixar els telèfons mòbils damunt la taula i anar llegint tots els missatges i agafar les trucades que es rebin. L’interpretarà el grup Bell-lloc de Sant Pere de Ribes. Tancarà el concurs un text contundent que convida a la reflexió: Nebraska, de Jordi Portals, sobre un pres acusat de segrestar i assassinar 106 persones, que espera al corredor de la mort. Aquest text va rebre el premi Josep Ametller de teatre 2012. La representarà Produccions Carles Canet de Granollers.
Com destaca Xavier Palà, també del comitè organitzador: “La majoria de grups seleccionats en aquesta edició és la primera vegada que participaran al concurs. Excepte Pierrot Teatre, Deixalles 81 i el GATU d’Ullastrell, la resta són nous.”
Però la gran novetat d’aquest any la trobem en el jurat que valorarà les 10 propostes seleccionades. Els organitzadors del concurs han cregut oportú de renovar-lo gairebé per complet. Per Jordi Serra: “Es tracta d’obrir-lo més a la ciutat i als grups de teatre amateur amb més trajectòria. Implicar-los en el Premi Ciutat de Terrassa que, com diu el seu nom, és de tota la ciutat.” D’aquesta manera, el jurat d’enguany seran representants dels següents grups terrassencs: Margarida Fabregat pel Social Teatre, Rubèn Domènech per Farga’m, Ricard Martínez per Amics de les Arts, Anton Maria Trullàs per 34 Passes, Xavi Pallejà per PAM Teatre i Eloi Falguera per Punt i Seguit Teatre. Montserrat Pallejà, de Qollunaka, serà la secretària i Anna Carol la presidenta del jurat.
Aquesta renovació és el primer d’un seguit de petits canvis que es volen anar introduint. El mateix Jordi Serra ens ho resumeix d’aquesta manera: “No són grans canvis sinó petites millores dins de la continuïtat. Pel que fa al jurat, ho veiem com un relleu natural. El volem rejovenir i revitalitzar amb l’aportació dels principals grups de la ciutat.” Una altra fita que es proposen és la d’atraure més públic jove, vital per la continuïtat del concurs. En aquest sentit, el comitè que selecciona les obres participants “mirarà d’orientar-les cap a aquest públic, sense que això vulgui dir descuidar els clàssics”, puntualitza Serra. Així, en aquesta edició, ja hi trobem 3 propostes encarades als joves, però a la vegada atractives també per a tots els públics. Són l’esmentat musical Bruna, la tragicomèdia futurista Adolescer 2055 i la comèdia d’actualitat En línia. En les properes edicions continuarà aquesta tendència de seleccionar propostes actuals i atractives pel jovent.
Un altre canvi que el comitè de selecció vol introduir és el de recuperar l’hàbit de desplaçar-se a veure les propostes en directe. Ester Batlló, d’aquest comitè de selecció, destaca la importància d’anar a veure les obres per no fiar-ho tot en un enregistrament: “Cal fer l’esforç d’anar a veure un bolo o aprofitar la Mostra Nacional de Pineda de Mar”. Sens dubte, això pot estalviar més d’un ensurt a l’hora de fer la tria.
Per acabar, quan els pregunto què hauria de motivar a les terrassenques i als terrassencs a venir al Ciutat de Terrassa, la mateixa Ester Batlló ho té clar: “Perquè oferim teatre de qualitat. De totes les propostes rebudes s’han seleccionat les 10 que tenien més bones interpretacions i posades en escena. Propostes que no tenen gaire a envejar al teatre professional. De fet, són propostes molt diferents a les que arriben al món professional. I a més, a un preu assequible”.
Deixa un comentari