Les assignatures que tracten l’economia als nostres centres educatius estan carregades de discurs hegemònic neoliberal. No és que no sigui necessari conèixer el funcionament del nostre sistema sinó que amb la priorització d’aquest model s’obvien les alternatives i es tendeix a la reproducció acrítica de les dinàmiques actuals. És per això que l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental creu fermament que cal introduir l’Economia Social i Solidària als espais docents.
Aquest model econòmic alternatiu a l’actual forma part de les nomenades “economies transformadoresˮ i té el cooperativisme, amb un llarg recorregut històric al nostre país, com a màxim exponent. Avui dia l’Economia Social i Solidària no s’ha d’entendre només com una alternativa sinó que s’ha d’explicar com una realitat tangible amb un mercat social propi que té impacte sobre el Producte Interior Brut (PIB) i sobre el mercat laboral.
Xerrada sobre Banca Ètica als alumnes que estan desenvolupant cooperatives d’alumnes a l’Escola Lola Anglada de Sant Quirze del Vallès.
A més, en un context de crisi cíclica o sistèmica, les cooperatives han demostrat ser més resilients, permetent un creixement superior i mantenint llocs de treball de qualitat i dignes. Malgrat les fites aconseguides, l’Economia Social i Solidària gairebé no té presència als centres educatius i, quan la té, molts cops és de manera esbiaixada. Sovint els projectes d’emprenedoria del segon cicle de Primària no s’impregnen prou dels valors de l’ESS, i les matèries d’emprenedoria de Secundària, així com d’algunes Formacions Professionals, segueixen reproduint el missatge neoliberal i obviant o explicant de passada les alternatives.
És per això que s’ha constituït una Taula de Professorat dels Ateneus Cooperatius del Vallès Occidental i Oriental, un espai des del qual s’intenta transformar aquesta realitat fent que l’Economia Social i Solidària entri al currículum des de la pràctica docent. Per fer-ho, però, cal coneixement de causa. Cal saber quins coneixements i exemples tenim a l’abast, compartir experiències i aconseguir així que l’educació econòmica també tingui una acció transformadora.
La possibilitat de creixement de l’Economia Social i Solidària passa, en primer terme, per conèixer-la. És així com els Ateneus Cooperatius del Vallès fan una aposta clara per l’ensenyament amb accions com un curs d’estiu destinat a docents i alumnes, el taller per aprendre sobre models empresarials als centres educatius, l’acompanyament en la creació de cooperatives d’alumnes, la taula de treball de docents i referents en emprenedoria i l’organització de visites a cooperatives.
L’Economia Social i Solidària és un model econòmic que posa les persones al centre, amb valors que superen amb escreix la vessant purament econòmica. D’aquesta manera, la democràcia interna, els drets laborals, la conciliació, la col·laboració, el respecte al medi ambient, la integració de col·lectius desafavorits i moltes altres pràctiques amb impacte social positiu passen a ser un element central, fent que la viabilitat estigui al seu servei i no a la inversa. La gestió econòmica, per tant, no té l’objectiu de repartir beneficis sinó fer possible aquest impacte social positiu.
Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental
Deixa un comentari