La Paparola-Assemblea Ecologista de Terrassa ha dut a terme aquest matí una acció amb pancartes a la B-40 per mostrar el seu rebuig a la reactivació del projecte del Quart Cinturó, en el context d’aprovació dels pressupostos de la Generalitat. En el comunicat que publiquem a continuació, l’entitat egarenca lamenta que les institucions no es preguin seriosament l’emergència climàtica en què vivim, així comla pèrdua de biodiversitat que comporta, fent referència a projectes de mobilitat com el Quart Cinturó, el Hard Rock Cafè o l’ampliació de l’aeroport. A la vegada, assenyalen tant al PSC i a l’Alcalde Jordi Ballart per “fer-se la fotografia” i “defensar infraestructures com el Quart Cinturó”, tot indicant que el “negacionisme climàtic continua instal·lat en les institucions”.
‘PSC i Ballart Negacionistes climàtics’, resa la pancarta que ha penjat aquest matí La Paparola a l’orbital B-40. Foto: La Paparola
El 2022 va ser l’any més càlid registrat mai a Catalunya. Fa mesos que acumulem una sequera que ens acosta als moments crítics de 2008. I en els darrers 15 anys hem perdut el 25% de poblacions d’espècies animals salvatges. Estem vivint una crisi de model civilitzatori que, per altra banda, va de la mà d’un augment de les desigualtats socials, que acaben expressant-se amb diferències en l’esperança de vida de fins a 11 anys segons la renda en ciutats com Barcelona.
Aquestes dades, totes públiques, haurien de ser un punt de partida de les decisions del dia a dia si és que les institucions es prenen de forma veritablement seriosa l’emergència climàtica. En canvi, la realitat, allò que queda després de les declaracions, és malauradament força menys coherent. I és que si s’arriba a un acord de pressupostos que impliqui projectes com el Quart Cinturó, el Hard Rock Cafè o l’ampliació de l’aeroport, és obvi que només suposarà apretar l’accelerador de la degradació ambiental que patim al nostre territori i allunyar-nos encara més d’una sortida ecosocial a les múltiples crisis que ens afecten.
L’Assemblea Ecologista de Terrassa – La Paparola, volem denunciar que el territori no pot ser una moneda de canvi. I ho hem fet avui posant 3 pancartes al llarg del recorregut de la B-40 per la ciutat. Per exigir que una aliança suposadament d’esquerres no pot ser que es signi en asfalt.
Que un pacte de pressupostos a 2023 no pot implicar infraestructures i models basats en una mobilitat dels anys 80, el foment de la ludopatia i el blanqueig de capital i més avions cremant querosè subvencionat. Que la humiliació que pretén perpetrar el PSC exigint a ERC aquests 3 macroprojectes a canvi d’una aprovació demostra que les elits segueixen molt convençudes de què es tracta d’una lluita entre el capital i la vida. Que el negacionisme climàtic potser té la boca petita però té la mà molt llarga i continua ben instal·lat a les institucions. Perquè no és possible concebre una lluita contra el canvi climàtic o aturar la davallada de biodiversitat a Catalunya i el desenvolupament d’aquestes infraestructures.
Que la solució als problemes de la mobilitat territorial actual passen, en primer lloc, per un decreixement i relocalització planificats i després en una potenciació de la mobilitat sostenible. Per la banda dels viatgers amb millors connexions ferroviàries, com l’orbital que fàcilment podria connectar Vilafranca amb Granollers amb trens i que continua al tinter en els plans de la Generalitat com pot ser el Pla Específic de Mobilitat del Vallès. I pel què fa a les mercaderies, amb la potenciació i millora dels corredors ferroviaris de mercaderies que poden reduir significativament el trànsit de camions. Una mesura diametralment oposada a l’eliminació dels peatges perpetrada pel govern el setembre de 2021.
Però no totes les responsabilitats són del Govern. No oblidem que l’alcalde de Terrassa, que va marxar del PSC i declara l’emergència climàtica, després s’assenta amb els alcaldes d’aquest partit de Sabadell i Granollers per a fer-se la fotografia defensant una infraestructura com el Quart Cinturó. Terrassa té ja dues connexions d’elevada capacitat amb Sabadell. No hi ha, realment, cap necessitat real de mobilitat de connectar Sabadell amb una “Ronda Nord”, si no és que realment el què es vol és construir tot el cinturó projectat. Una nova gran infraestructura a una plana maltractada i trinxada del Vallès, per un benefici aliè totalment al territori i que serà una ferida de la vergonya que enfonsarà sota l’asfalt un corredor estratègic per a la biodiversitat i una de les poques àrees que encara tenen certa entitat ecològica a la ciutat, a la part nord del terme municipal.
Davant d’això, des de la Paparola emplacem a redoblar esforços en la defensa d’uns espais naturals amenaçats i per una transició ecosocial de base molt més propera, un decreixement redistributiu compatible amb la vida de les persones i el planeta. Un model que es troba a les antípodes d’aquests macroprojectes que PSC i Ballart defensen amb tant cinisme climàtic, que només beneficien a les grans corporacions i les constructores de sempre, en detriment de la ciutat i del futur.
Paparola Assemblea ecologista
Deixa un comentari