El passat dijous es va anunciar per part de l’Ajuntament de Barcelona una rebaixa del preu de la T-10, la targeta més utilitzada de la xarxa de transports públics de l’àrea metropolitana, gràcies a un pacte de CiU i PSC. Aquesta rebaixa tindrà efecte a partir de l’1 de gener del 2015. El preu d’aquesta targeta és actualment de 10,30 €, i passarà a ser de 9,95 €, per tant un 3,4% menys. I ahir divendres, la Generalitat va confirmar que aquesta mateixa rebaixa serà extensiva a les 6 zones tarifàries de què consta la xarxa de transports. Això implicarà que el preu d’una T-10 de Terrassa a Barcelona, inclosa en la zona 3, costarà 94 cèntims menys: de 27,70 € actuals a 26,76 € el proper any.
La plataforma Stop Pujades considera que aquesta rectificació tarifària ha estat forçada per les mobilitzacions dels usuaris i usuàries, i que “aquest anunci és una treva per a l’aplicació de la T-Mobilitat, una operació de privatització i encariment del transport”. Per això, la plataforma “continuarà reclamant les tarifes 2013 de tots els títols i zones, com a pas previ a un debat social del transport públic”, i que aquestes reivindicacions “són una una victòria de la gent del carrer, fruit de les mobilitzacions populars realitzades durant l’any 2014. Les negociacions entre CiU i PSC que han dut a aquest anunci han estat purament circumstancials per tractar-se d’un any electoral: ambdós partits han contribuït als increments tarifaris del transport públic en els seus corresponents governs municipals dels últims anys i s’han situat clarament d’esquenes a la mobilització popular”.
Així, des de la Plataforma es destaca que “aquesta serà la primera vegada que se n’hagi disminuït el cost en 15 anys, tot i la situació financera crítica que, fins fa ben poc i segons l’ATM, impedia fer cap mena de rebaixa substancial”. Hi ha, però, incògnites pel que passi quan arribi el 2016 i hagi passat el cicle electoral de l’any vinent. Per això, es considera el gest de la congelació tarifària i la rebaixa de la T-10 per al 2015 “com una treva per implantar la T-Mobilitat. Aquesta operació consisteix a adjudicar a dit la gestió del transport públic de Catalunya a CaixaBank, que, en paral·lel, lidera el refinançament del deute del transport. El nou paradigma tarifari esdevindrà la privatització d’una bona part del sector i, ara per ara, se’n desconeixen les tarifes i la zonificació”, diu la Plataforma.
Stop Pujades afirma que seguirà treballant “per aconseguir tornar a les tarifes de l’any 2013, com a pas previ a una negociació social per assolir un transport públic a preus populars. En aquest sentit, anunciem la celebració del 1r Congrés de Defensa del Transport Públic durant el primer semestre del 2015, en què fixarem les bases del transport públic que volem”.
Deixa un comentari