La Federació d’Associacions de Mares i Pares de Catalunya (Fapac) ha iniciat la campanya “Abaixem les ràtios: No a la massificació de les aules” per reclamar al Departament d’Ensenyament la reducció de ràtios generalitzada i de forma legal a les aules de P3, de manera que el número d’alumnes per classe passi de 25 a 20 a totes les escoles.
S’ha obert una recollida massiva de signatures a la plataforma Change.org per a que les AMPA, les famílies i tothom qui vulgui doni suport i s’addereixi a la petició. La campanya també l’han feta extensiva a entitats, col·lectius, plataformes diverses, sindicats, partits polítics, entre d’altres, per comptar amb més suport i ressò.
Fapac defensa abaixar la ràtio base per aula a 20 alumnes com una «mesura prioritària que ajudaria a una millor planificació escolar i serviria per lluitar contra la segregació escolar amb una distribució de l’alumnat més equitativa». Així ho recomana, tot plegat, el Síndic de Greuges en el seu informe La segregació escolar a Catalunya: La gestió del procés del procés d’admissió d’alumnat (juliol 2016), fet públic el passat estiu i fa poques setmanes presentat a Terrassa per la Comunitat Educativa. Aquest informe, precisament, mostra entre altres resultats que aquesta ciutat és campiona en segregació. En definitiva, asseguren des de la Fapac, «la ràtio contribueix a la millora de l’educació i permet garantir una correcta atenció a les necessitats de l’alumnat. A més, es pot aplicar de forma immediata i sense cap cost addicional en els pressupostos».
Cal aprofitar, argumenten, la davallada demogràfica per mantenir les mateixes línies educatives de P3 i reduir el número d’alumnes per classe. El contrari del que fa Ensenyament, que s’escuda en aquest descens per tancar línies i continuar amb una política de retallades encobertes. «La conselleria no ha donat cap pas endavant per millorar la planificació escolar i la distribució de l’alumnat».
La supressió de línies dels darrers anys, en definitiva, subratlla la convocatòria de la federació d’entitats de mares i pares, són conseqüència «d’una mala planificació escolar i distribució de l’alumnat que tenen un efecte negatiu sobre l’equitat del sistema educatiu i expliquen, en part, la segregació escolar que continua existint a molts centres».
La campanya demana, primer, mantenir en funcionament totes les línies i tots els grups; i segon, adequar la ràtio per interès general a la demanda de cada municipi amb una ràtio base de 20 alumnes a P3 (modificació del Decret 75/2007, del 27 de març, pel qual s’estableix el procediment d’admissió d’alumnat als centres).
Això, perquè consideren que la baixada de ràtio a 20 alumnes té un efecte positiu sobre el rendiment acadèmic de l’alumnat i sobre les pràctiques pedagògiques del professorat. Així mateix, permet un ensenyament més individualitzat i una correcta atenció a les necessitats de l’alumnat, especialment quan apareixen dificultats. Garanteix, també, una major satisfacció professional del professorat perquè pot dedicar més temps a l’ensenyament i reduir les intervencions no acadèmiques. Finalment, facilita la possibilitat d’implantar noves metodologies d’innovació a l’aula, i afavoreix la implicació familiar en l’educació dels infants.
Deixa un comentari