L’Associació Bici Terrassa Club (BiTer) ha emès un comunicat en què denuncia la contaminació atmosfèrica com el principal risc ambiental sobre la salut de les persones. Avui dijous, hi ha una reunió d’urgència entre representats de la Generalitat i dels sis ajuntaments més grans de l’àrea metropolitana (entre els quals Terrassa), ja que s’estan incomplint els nivells de contaminants de l’aire des de fa 5 anys i ja hi va haver un ultimament per part de la UE mesos enrere que no ha trascendit a la premsa.
Biter insta a l’Ajuntament a que “actui amb urgència per què la ciutadania de Terrassa puguem respirar aire net”. Proposa mesures que passin per una millor informació sobre la situació de la contaminació a la ciutat, dur a terme accions com ara instaurar zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP) o reduir la contaminació en zones escolars, i un canvi de mentalitat pel que fa a l’ús de la bicicleta per tal de considerar-la un vehicle preferent a la nostra ciutat.
Reproduim el comunicat complet de BiTer:
Aturem la contaminació a les ciutats, volem respirar aire net
Terrassa, dimecres 22 de juliol de 2015
L’OMS ja considera que la contaminació atmosfèrica és el principal risc ambiental sobre la salut. A l’àrea metropolitana de Barcelona, 3.500 persones moren prematurament cada any degut a una mala qualitat de l’aire, una xifra que se situa molt per sobre de les morts provocades per accidents de trànsit (272 a tot Catalunya l’any 2013).
La Comissió Europea ha anunciat que l’àrea metropolitana de Barcelona incompleix els nivells de contaminants de l’aire des de fa 5 anys i la directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, ha convocat una reunió d’urgència per avui dimecres 22 de juliol amb els regidors i tècnics dels sis municipis amb més de 100.000 habitants implicats per l’excés de contaminació (Barcelona, Terrassa, Sabadell, l’Hospitalet, Sant Coloma i Badalona).
El BiTer demanem a l’Ajuntament de Terrassa que actui amb urgència per fer possible que la ciutadania de Terrassa puguem respirar aire net i volem fer públic els següents principis:
1 – Informar
Exigim la màxima informació als nostres governants i els mitjans de comunicació en aquesta matèria. Aquest ultimàtum de la UE de data del 18 de juny i no ha aparegut a cap portada de cap mitjà i només ha tingut un insignificant ressò, tot i la gravetat del tema.
Només una informació clara i transparent de la situació de la contaminació que viuen els nostres municipis i els efectes que per la salut representen, de manera ja reconeguda per organismes internacionals com la OMS, pot crear entre els nostres conciutandans una conciència que afavoreixi la implantació de mesures efectives. Es calcula que al voltant de 3.500 persones de l’àrea metropolitana de Barcelona moren anualment com a conseqüència d´aquest problema, no tenim cap altra problema d´aquesta magnitud que tingui nul ressò mediàtic.
Sense aquesta informació, qualsevol mesura presa per reduir el trànsit de vehicles, que causen segon la UE aquest alts nivells de contaminació, no será ben aceptada, molt al contrari, serà fortament criticada.
2 – Actuar
Demanem la implementació de polítiques per educar els nostres conciutadans en la feina de saber decidir quan és impresindible l´ús del vehicle motoritzat privat de combustió i quan es poden utilitzar modes de transport no contaminants com desplaçar-se a peu, en bicicleta, amb transport públic, etc.
El passat 23 de setembre la Generalitat de Catalunya va aprovar el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a les zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric.
L’Ajuntament va aprovar al febrer del 2015 el El Pla de millora de la qualitat de l’aire de Terrassa. Terrassa, pel fet d’estar dintre dels municipis de la zona de protecció especial de l’ambient atmosfèric i ser un municipi de més de 100.000 habitants, ha de disposar d’un Pla de millora de la qualitat de l’aire local.
Dins aquest pla s’inclouen tres accions d’obligat compliment:
– EL35 – Identificació de zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP).
– EL36 – Tarifació municipal de l’aparcament de zones blaves i verdes en funció del potencial contaminador dels vehicles.
– EL37 – Reducció de la contaminació en zones escolars.
Demanem un compromís d´assignació de recursos per aquestes fites per part de l´administració local.
3 – Canvi de mentalitat
Demanem que hi hagi un canvi de mentalitat respecte a la bicicleta, passant-la a considerar un vehicle preferent a les nostres ciutats, per tots els seus avantatges, no només per reduir la contaminació.
Creiem que cal anar més enllà del que s’ha fet fins ara i iniciar una política de conscienciació sobre els efectes negatius de l’ús irracional del coche i la moto de combustió a les ciutats.
La contaminació de l’aire és un problema de salut pública de primer ordre. Nombrosos estudis científics evidencien la relació directa entre una mala qualitat de l’aire i un elevat nombre de malalties respiratòries i altres. Com que el principal causant de l’aire contaminat que respiren els nostres fills i filles és el trànsit de cotxes, demanem a totes les persones que facin un esforç per reduir, en la mesura del possible, els desplaçaments en cotxe o moto contaminant. El vehicle privat motoritzat de combustió és el responsable del 75% dels contaminants considerats: partícules PM10 i diòxid de nitrogen NO2.
El BiTer ens hem adherit a la Plataforma per a la Qualitat de l’Aire, per sumar esforços per aconseguir que puguem respirar un aire més net i que anem cap a un canvi real de model de mobilitat on es faci servir molt menys els cotxes i motos amb motors contaminants. Convidem a totes les entitats de Terrassa a adherir-s’hi, l’aire contaminat l’estem respirant tothom!
Més informació: www.biter.cat
- Manifest de la Plataforma per a la Qualitat de l’Aire: http://qualitat-aire.blogspot.com.es/p/manifest_1.html
- Declaració de Barcelona (juny 2015): http://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/atmosfera/qualitat_de_laire/plans_de_millora/declaracio-de-barcelona/
Deixa un comentari