[Salvador Pérez] Sorpresa, apareix l’Auditoria de gestió d’Eco-Equip

No Comment

L’equip de govern va presentar als grups municipals la llargament reclamada auditoria de gestió d’Eco-Equip, reclamada pel Comitè per a la millora de la neteja i la gestió de residus durant més de tres anys, i ara pels partits municipals.

El fet no deixa de ser sorprenent, perquè, en una reunió el mes d’octubre del Sr. Xavier Cardona amb la Junta de l’associació de veïns del Segle XX, aquest els va informar que l’Auditoria no es podia presentar perquè no era fiable, ja que la manca d’informació real la feia inviable, per tant, no es podia presentar públicament.

Llavors cal fer-se la següent pregunta: si no tenia cap fiabilitat, com és que ara es presenta als partits municipals? De sobte, és fiable, o és que no es té res, ni se sap que fer davant del problema i donem per bona una Auditoria, davant la incapacitat de tenir solucions que tothom sap les deficiències estructurals d’Eco-Equip en la seva gestió i que necessiten una actuació contundent i profunda, en termes laborals quant a millorar la productivitat, el nivell d’absentisme i de rendiments i eficiència, d’aplicació de noves tecnologies i així un llarg llistat d’actuacions de millora.

Els diferents governs municipals, des de l’any 2008, han deixat l’empresa descapitalitzada, abandonada a la seva sort, i l’any 2013 es va prendre una greu decisió que ha motivat arribar a una situació de veritable desgovern en la gestió de l’empresa, i que va agreujar la situació al llarg d’aquests anys. I el que és pitjor, els diferents governs incloent l’actual han mirat a una altra banda i han pensat que anar abocant diners, resoldria el problema, greu error.

Els problemes estructurals s’han d’afrontar de cara, amb la màxima transparència i eficiència, per a evitar la seva degradació, com s’ha demostrat amb les polítiques equivocades, que només afavoreixen el debat sobre el model de gestió, si privat o públic, on alguns es freguen les mans per les possibilitats de negoci en aquest àmbit.

No es tracta com diu el Sr. Xavier Cardona, quan diu que el model públic actual és el millor, s’ha de demostrar i creure en ell i aplicar solucions d’una vegada per acabar amb el problema de gestió, per a ser eficients, competitius, amb criteris aplicats de l’empresa privada, i compromís de totes les parts de l’empresa per afrontar la gravetat del problema, polítics, gerència, tècnics i comandaments, treballadors han de demostrar el seu compromís, rigor i exigència com a empresa pública al servei de la ciutadania.

El Sr. Xavier Cardona, afirma que és una demanda de la ciutadania, és evident, sobretot, el problema mediambiental de la gestió dels residus. La dada que diu l’auditoria, que la recollida selectiva està en el 44,50%, és falsa, mai s’ha arribat a aquesta dada, i sobretot, si parlem de recollida selectiva neta, sense la quantitat d’impropis existents, estaríem més a prop del 34%. Per tant, molt lluny dels objectius de recollida selectiva situats en el 60%, que el Pla Local de Prevenció i Gestió de Residus ja situava, no el 50% com es diu. I això és important dir-ho, perquè estem lluny dels objectius del Pla, com de les exigències d’Europa i Catalunya.

La gravetat de la situació és que es necessiten mesures i actuacions de curt termini, per desgràcia les propostes que es fan són a mitjà i llarg termini. Ara resulta que haurem de contractar una empresa externa perquè ens digui com implantar un sistema de gestió eficient, davant de la incapacitat de l’Ajuntament, per no disposar de personal especialitzat per a fer aquesta funció.

També s’haurà de fer un estudi de millores organitzatives i de reforç del personal tecnificat. Tot això vol dir, diners i més diners, i el més greu, temps, que no tenim. Cal tenir en compte que per a fer l’Auditoria de gestió presentada, que segons el Sr. Xavier Cardona ens va dir que no era creïble i deficient, ha durat més de tres anys.

També diu el Sr. Xavier Cardona, que caldrà incrementar les tasques d’educació i comunicació ambiental, a les escoles i la ciutadania, cal conscienciació ambiental per part de la ciutadania, perfecte. Ja hi ha un programa d’educació ambiental per a les escoles, que té els límits que té. El greu problema està en com aplicar la conscienciació per a la ciutadania, com apliquem campanyes d’informació i sensibilització que incideixin de forma efectiva sobre aquesta. Això necessita tenir una estratègia comunicativa, disposar d’un pressupost i recursos, campanyes continuades i permanents, normativa adequada, règim sancionador clar i sense contemplacions i eficiència dels serveis operatius (Eco-Equip).

Cap d’aquests elements indicats, avui existeixen. No hi ha cap estratègia comunicativa, no hi ha cap criteri, ni hi ha cap estratègia per a fomentar la recollida selectiva de forma efectiva per a complir els objectius del 60%, la recollida selectiva està estancada amb el model actual.

El pressupost per a informació i sensibilització és ridícul (no arriba ni a l’1% del pressupost municipal), la proposta Fem-ho bé! és una actuació puntual més. No hi ha cap campanya de ciutat prevista, tot es fa sense criteris estratègics i continuats.

L’ordenança de residus no s’ha actualitzat, per tant, no hi ha una normativa i un règim sancionador explícit, encara estem parlant de recollida selectiva voluntària a excepció de la fracció orgànica, i tenim uns serveis operatius ineficients i amb un sistema de recollida incapaç de millorar la seva gestió per a arribar als objectius.

En cap cas l’auditoria resoldrà aspectes com la neteja dels contenidors per a dins, que avui no es fa. Ni resoldrà el canvi de sistema de recollida de voluminosos aplicant el model del Barri Segle XX, no tant, aquesta vegada per la incapacitat d’Eco-Equip, com per la incapacitat del Servei de Medi Ambient de fer la campanya d’informació i sensibilització que ha d’acompanyar al canvi de sistema. O la millorà del servei de Deixalleries Municipals i Mòbil, per la incapacitat d’ampliar el servei en dies i horaris.

Com tenir un Pla Local de Prevenció i Gestió de Residus, abandonat, sense aplicar cap mesura de prevenció, que algunes només comporten decisions polítiques d’actuació, I com és evident, això no en diu res l’auditoria, que afecta Eco-Equip, però sí que afecta les actuacions municipals.

O que es pensa fer amb l’òrgan participatiu, com és el Comitè per a la millora de la neteja i la gestió de residus, que l’Auditoria ni s’ha presentat a aquest òrgan que és qui el va reclamar, no es pot oblidar que el Comitè encara existeix, el tenen adormit de forma estratègica per part de l’Ajuntament.

Per tant, anirem gastant diners en més informes i estudis externs, que anirem allargant en el temps, però incapaços d’afrontar solucions immediates a curt termini, que només necessiten decisió d’actuar, sentit comú, contundència en algunes actuacions en aspectes laborals, i tenir una estratègia d’actuació i comunicativa.

Tot això ni necessita informes, ni estudis externs, només voluntat política i posar en marxa les eines participatives i una estratègia eficient per afrontar la greu situació, no només d’Eco-Equip, sinó a aspectes que afecten el mateix Servei de Medi Ambient, com són les campanyes, la informació, la normativa i el règim sancionador.

Per tant, que el Sr. Xavier Cardona, es deixi de reiterar el que molts ja sabem, i sobretot, comenci a posar els mitjans de curt termini per a començar a fer alguna cosa, i deixar-se de discursos de paper, sobretot, mullat.

Salvador Pérez Riera

Deixa un comentari