“Fins i tot l’Almodóvar, per exemple a Hable con ella, presenta la violació d’una dona en estat de coma d’una manera així com qui fa una gracieta”, explicava la Sònia Herrera a la xerrada/debat del passat dilluns 13 d’abril als Amics, tot il·lustrant una realitat que ens diu que “el cinema pot ser també una perversa eina de perpetuació dels rols de gènere i de la violència contra les dones”.
Sònia Herrera, xerrada als Amics de les Arts. Foto PV
Presentant el cicle “La violència contra les dones al cinema”, que en Jordi Fernàndez i Emili Díaz organitzen als Amics de les Arts, la Sònia Herrera, màster internacional en Comunicació i Educació de la UAB i postgrau “La comunicació en els conflictes i en la pau”, a la mateixa universitat, citava un passatge del text de Pilar Aguilar “El cine, una mirada cómplice en la violencia contra las mujeres”: “Se ejerce contra nosotras una terrible violencia simbólica. Así sometidas se nos unce al carro del sujeto que tiene la llave del significado y del sentido. Fuera de su senda sólo hay tinieblas. Esta violencia es la madre de todas las otras, la que las espolea, las argumenta, las prepara y las justifica”.
D’acord amb l’especialista en Educomunicació “és poc freqüent que el cinema, especialment el de ficció, s’hagi apropat críticament a la violència exercida contra les dones”. Ara, tampoc es tracta de confondre les coses, perquè “malgrat això, el cinema narratiu i documental pot ser un bon aliat per a la seva eradicació a través de la transformació social i cultural”.
Cinèfila d’arrel, defensa la Sònia Herrera que el cinema pot ser una “eina de denúncia que convidi a la reflexió crítica i compartida i que ajudi a crear altres marcs de referència on les dones no siguin simples víctimes passives, sinó agents del canvi i constructores d’altres relats on la rebel·lia i la vida s’imposin”.
Suggerí una llista de pel·lícules per “reflexionar sobre tot això”, algunes de les quals programades al cicle:
- Señorita extraviada, de Lourdes Portillo (Documental)
- Te doy mis ojos, de Icíar Bollaín
- La maleta de Marta, de Günter Schwaiger (Documental)
- El color púrpura, de Steven Spielberg
- En tierra de hombres, de Niki Caro
- Antigua vida mía, de Héctor Olivera
- Nagore, de Helena Taberna (Documental)
- Mamá, duérmete que yo vigilo, de Rosa de Santos Buendía (Documental)
- Backyard, el traspatio, de Carlos Carrera
- Mujeres supervivientes, de Carlos Gómez López (Documental)
- Monster, de Patty Jenkins
- Ella se lo buscó, de Susana Nieri (Documental)
- La verdad de Soraya M., de Cyrus Nowrasteh
- La teta asustada, de Claudia Llosa
- Difret, de Zeresenay Mehari
- La reina de los bandidos, de Shekhar Kapur
- La extraña, de Feo Aladag
- La guerra contra las mujeres, de Hernán Zin (Documental)
- Moolaadé, de Ousmane Sembene
- Grbavica. El secreto de Esma, de Jasmila Zbanic
- Solas, de Benito Zambrano
- El Cairo, 678, de Mohamed Diab
- Acusados, de Jonathan Kaplan
- Agua, de Deepa Mehta
- Las flores de la Guerra, de Zhang Yimou
- Perfume de violetas, de Maryse Sistach
- Evelyn, de Isabel Ocampo
- Madame Brouette, de Moussa Sene Absa
- Refugiado, de Diego Lerman
- Guerreros de antaño, de Lee Tamahori
Enllaços relacionats: https://www.facebook.com/events/1649924258570346/
http://www.unitedexplanations.org/2015/03/09/pelis-violencia-genero/
Deixa un comentari