“Posem llum a l’Ajuntament. Auditoria ciutadana a Sabadell”, és el títol de la campanya que el consistori municipal de la ciutat veïna acaba de posar en marxa. Era compromís electoral d’alguns dels partits que han format govern i, principalment, una exigència de la població, especialment punyent després que veiessin la llum els casos de corrupció que tenen com a principal imputat i sospitós l’antic alcalde del PSC a la co-capital vallesana Manuel Bustos.
“Això, però”, subratllen des de l’Observatori Ciutadà Municipal d’aquesta ciutat, “no és una auditoria ciutadana”, tot i considerar que és un “procés interessant i que pot tenir bons resultats”. En tot cas, fan una crítica o consideració similar a la que en el seu dia realitzà l’OCM de Terrassa davant l’anunci de l’alcalde Ballart sobre la posada en marxa d’una auditoria també a la nostra ciutat: per ser ciutadana, la definició, direcció i protagonisme del procés han de correspondre a la ciutadania, persones i organitzacions socials.
Així doncs, en aquest cas s’hauria de parlar, afirmà en Marc, membre de l’OCM-Sabadell, d’una “auditoria de gestió de l’ajuntament amb participació ciutadana”. L’Ajuntament ha creat una comissió tècnica municipal organitzadora del procés, que compta amb una comissió de seguiment, formada per entitats socials “designades” i per persones “no designades”. Entre les primeres, el propi Observatori, la Federació d’Associacions Veïnals de Sabadell i l’IGOP (institut d’estudis del polítiques públiques de la UAB).
El grup segon està format per persones que es van inscriure a una llista oberta a tothom que la comissió tècnica havia fet pública el passat desembre, de la qual s’haurien de seleccionar o escollir 3 ciutadanes membres d’alguna organització i tres més d’independents. Al final, informa en Marc, no va ser necessària la selecció, perquè només es van apuntar 8 persones i han estat incloses totes. En resum, afegeix en Fofo, un altre membre d’aquesta OCM, “la participació és més aviat només de caràcter consultiu”.
Aquest va ser el punt central de conversa de la trobada d’observatoris (OCM) del Vallès occidental que va tenir lloc el passat divendres 29 de febrer a Terrassa, amb representants del d’aquesta mateixa ciutat, de Sabadell i del nucli promotor del de Cerdanyola.
Per sobre de sigles i programes polítics o, d’altra manera, com a teló de fons de la vida política cal establir mecanismes efectius de transparència i participació ciutadana. “Perquè la clau de volta d’una ciutadania activa i responsable és precisament el protagonisme de les persones, els processos participatius han de decidir-ho tot”, argumenta l’Òscar Villa de Terrassa.
En el camí, de totes formes, l’avaluació sobre el treball i resultats del mateix que han vingut fent els OCM és molt positiva. Els casos de Terrassa i Sabadell són, d’una banda, expressió de la importància que aquests objectius han guanyat a l’agenda política global. Mostren, així mateix, la potencialitat i abast del treball.
Tornant al concret, en Marc i Fofo consideren que el procés de Sabadell “no és un mal procés”, tot i les crítiques que s’hi fan. Valoren molt positiu, d’altra banda, el fet que estableixi el compromís de crear un òrgan permanent d’auditoria. De totes formes, adverteixen, “no validarem els processos, el que farem serà fiscalitzar-los”, tot anunciant informes propis i opinió en relació a la marxa dels mateixos.
En tot cas, els presents a la trobada, des de l’experiència personal, apunten també que aquest és un procés d’aprenentatge i empoderament. Per exemple, la quantitat i qualitat de la participació està encara lluny del que caldria, i les auditories no poden ser tampoc obra d’un petit grup més o menys independent. La trobada d’OCMs expressà molt bé això.
Pep Valenzuela
Deixa un comentari