El pla renove anunciat pel Govern va en contra de la mobilitat sostenible

No Comment

Ecologistes en Acció

El Govern central ha anunciat ajudes al sector de l’automoció amb un pla renove que inclou els vehicles de combustió interna, l’element que més emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEI) genera a l’Estat espanyol.

Aquestes ajudes s’anuncien just després de conèixer que s’ha produït un nou màxim històric en les concentracions de CO2 en el planeta i que una enquesta mostrés que més del 80 % de la població espanyola dona suport a mesures de restricció del trànsit per a no tornar a la contaminació.

Ara com ara, el transport públic, que depèn dels ajuntaments, no ha rebut cap mena d’ajuda. Tampoc ha pogut acollir-se a ERTE o ajudes de l’ICO i s’enfronta a grans dificultats. Això malgrat ser un servei públic essencial i del qual depenen milions de persones per a realitzar els seus trajectes diaris.

Ecologistes en Acció demana que els diners públics s’utilitzin per a prioritzar desplaçaments sostenibles i no per a promocionar l’automòbil.

El president del Govern espanyol ha anunciat ajudes al sector de l’automoció amb inversió directa de fons públics de 515 milions d’euros, com a part del Pla d’Automoció que suposarà un total de 3.750 milions. D’aquesta quantitat, 260 milions es convertiran en el pla renove per l’automòbil més ampli mai aprovat, i inclourà a més ajudes a la compra de vehicles de combustió interna.

L’anunci es produeix pocs dies després de l’observació d’un nou màxim històric en la concentració de CO₂ en el planeta, de 417.1 parts per milió (PPM) durant el mes de maig. Per a Ecologistes en Acció, aquestes dades exigeixen compromisos ferms per a la reducció d’emissions de GEI que evitin les pitjors conseqüències de la crisi climàtica. No obstant això, l’organització ecologista denuncia que l’executiu espanyol realitza així un compromís històric per a continuar fent costat al sector que més emissions de CO2 causa a l’Estat espanyol.

El transport suposa un 27 % del total de les emissions de GEI a Espanya i el 60 % d’aquestes emissions les produeixen els automòbils. Encara que l’argument de la indústria és que un pla de renovació de la flota ajudaria a reduir emissions, la veritat és que els cotxes venuts en els últims anys són menys eficients i emeten més CO2, degut fonamentalment a l’increment de la massa i el volum dels vehicles nous.

A falta de que es revelin els detalls concrets d’aquestes ajudes, un esborrany filtrat a Ecologistes en Acció indica que podrien acollir-se els vehicles que emeten fins a 120 gCO2/km. Una xifra per sobre de l’objectiu que la UE havia posat a la indústria, que havien d’aconseguir una mitjana de 95 gCO2/km en la flota de cotxes que es vengui enguany.

L’entitat Ecologistes en Acció demana que els fons públics siguin utilitzats ara més que mai per a protegir a les persones, millorar el sistema sanitari i la resta dels serveis públics i a preparar-nos per a afrontar l’emergència climàtica i de biodiversitat a la qual ens enfrontem.

En aquest sentit, Ecologistes en Acció demana que els diners públics destinats al sistema de transport i mobilitat han d’invertir-se en mitjans sostenibles com ara infraestructures i mesures que prioritzin els desplaçaments a peu i amb bicicleta i ajudes al transport públic. Una aposta que coincideix amb les demandes de més del 80 % de la població, segons una enquesta.

Mentre altres governs com el britànic han aportat un fons de 250 milions de lliures per a infraestructures d’emergència per als vianants i ciclistes que evitin que la tornada a la normalitat suposi un augment de l’ús de l’automòbil, el Govern d’Espanya destina una quantitat similar en ajudes que promocionen l’ús de l’automòbil. I no ofereix ni un sol euro a fomentar i prioritzar els desplaçaments a peu i amb bicicleta.

Respecte al transport públic, el Govern ha anunciat 800 milions d’ajudes, però destinades exclusivament a aquells transports que depenen de les comunitats autònomes. Ara com ara, el transport públic, que depèn dels ajuntaments, no ha rebut cap mena d’ajuda. Tampoc ha pogut acollir-se a ERTE o ajudes de l’ICO i s’enfronta a grans dificultats. Això malgrat ser un servei públic essencial i del qual depenen milions de persones per a realitzar els seus trajectes diaris.

Related Articles

Deixa un comentari