Caterina Ibáñez a la porta de la botiga Molsa Terrassa, al carrer Galileu. Foto PV
Amb 15 botigues arreu del país, la cooperativa té com a central de compres la veterana xarxa Bioconsum.
Pep Valenzuela
molsa és una cooperativa de botiguers catalans que treballen amb comerç just, alimentació ecològica i herbodietètica que van decidir a agrupar-se perquè «sols és difícil sobreviure, tal i com està el mercat, i volíem ser independents, però ajudant-nos totes a la vegada. Volem fugir totalment del concepte de franquícia perquè volem donar un tracte personalitzat; de fet cada botiga és diferent, amb característiques especials, per exemple, una botiga és experta en tes i aquí ho som en el veganisme. A Catalunya actualment son 15 botigues», explica la Caterina Ibáñez, que està al capdavant de la botiga de Terrassa, al carrer Galileu 305.
És des de Bioconsum (veterana xarxa de botigues d’herbodietètica i alimentació ecològica) que es decideix crear el projecte Molsa. Normalment són botigues amb una o dues persones, que són les que imprimeixen personalitat i caràcter a cadascuna d’elles. «Penso que és molt bo, perquè tenim una imatge comuna que ens fa reconeixibles, però cadascuna una és diferent», afirma Ibáñez.
Les primeres Molsa, obertes a Barcelona, a Sagrada Família per exemple, són bastant més grans. De fet, aquestes són les botigues de Bioconsum, on es va dur a terme l’experiència i es va comprovar que el projecte tenia recorregut.
Vegetariana de tota la vida i animalista, la Caterina es va formar en Disseny d’Interiors, però li interessa més la fitoteràpia, que ara està acabant d’estudiar, i dedicar-se a la feina de la botiga. Va conèixer Molsa treballant a Barcelona i assegura que «em vaig entusiasmar amb la idea de treballar en això, tenir un comerç amb uns valors com aquests».
Amb dues persones més, ara fa un any, van obrir a Terrassa una Molsa, quan ja feia un any que funcionava la cooperativa. «Compartim i ens ajudem… fem una reunió mensual entre totes les botigues i parlem de tot: les ofertes que posarem, decisions de proveïdors, petites problemàtiques que hagin sortit, encara que sigui només en una botiga, perquè sentim els problemes de totes. I això és cert, no només són paraules», emfatitza. La Caterina considera que és una manera molt maca de treballar, decidir de les campanyes i plantejar els pressupostos. Aquest mes passat van fer una campanya d’alimentació vegetariana acompanyada d’un fulletó explicant què és la dieta vegetariana, quines proteïnes vegetals hi ha i parlant de la part nutricional i també de cuina.
Altres aspectes de la feina, com les finances, l’administració, les assegurances o els temes jurídics són responsabilitat de cada botiga, que és autònoma. Comparteixen també, molt important, la central de compres, tot i tenir llibertat per escollir proveïdors i comprar fora. La central és la citada Bioconsum, amb seu a Lleida, i funciona des del 1998 com a xarxa de botigues dints de la qual va néixer Molsa, com a part de la xarxa i de la cooperativa.
Per entrar a la cooperativa i formar -ne part com a botiga, cal conèixer bé i acceptar la proposta i conèixer altres persones, «perquè hi ha els valors que representem entre totes, i cal compartir els objectius del negoci, el que vols aportar a la clientela i una sèrie de propostes que m’agraden, és la meva manera de treballar», comenta amb entusiasme.
La Caterina parla de comerç de barri, de productes de proximitat sempre que sigui possible, del tracte personal amb la clientela i també amb productors i pagesos. En aquest sentit remarca que són molt importants els productes de comerç just, «que sigui coherent, no només dir que és just i ecològic, que queda molt bé, sinó que hem d’anar més lluny, perquè si el producte és ecològic però ve de l’altra punta del planeta i resulta que aquí també es produeix, què té d’ecològic? Per mi això ja no és ecològic, encara que s’hagi cultivat bé, perquè aquest transport des de tan lluny… hem de mirar una mica més enllà, i sobretot, les persones».
Ibáñez informa que tenen productes de comerç just, per exemple de la cooperativa terrassenca Alternativa3, com a proveïdor principal de cacau, sucre i cafè, i també de la cooperativa sevillana Ideas. La relació amb la xarxa d’economia social i solidària a la ciutat, en tot cas, és feble encara, «perquè aquest any ha sigut una voràgine i encara ens estem recol·locant». Tot i això, van participar en la Fira Terrassa Cooperativa de finals del mes passat.
Ara hi treballen 3 persones, dues dones i un home, totes tres autònomes. «La inversió va ser una aposta gran per a nosaltres», confessa, «però hi crèiem i creiem i ens vam llançar». Aquest any han treballat molt, «moltíssimes hores, però estem molt il·lusionades, perquè ens agrada el que fem, i crec que això es transmet a les clientes, i els números, de mica en mica, van sortint», assegura, tot i que «els primers dos anys d’un negoci sempre són complicats, però la tendència és positiva».
En l’àmbit personal, matisa, «mirem d’afavorir petits pagesos, comerç just o gent més petita que fa projectes d’alimentació vegetariana i vegana, per mi tot això és important, encara que no siguin vegetarians, són petits productors; és més difícil que treballar amb grans productors, et compliques més la vida però si coneixes la persona i el projecte, els pots anar a veure i val la pena invertir aquest temps que al final es converteix en un producte i un servei millors per a tothom».
Els productes de Molsa a Terrassa són: alimentació ecològica, especialitat en alimentació vegetariana i vegana, cosmètica natural no experimentada en animals, fitoteràpia i complementació nutricional.
A més de les cooperatives citades abans, Molsa treballa amb aliments Onyar, de gent amb discapacitat intel·lectual, venen iogurts de Delícies del Berguedà que també és un altre projecte social i cosmètics Lilà, entre altres.
Aquest mes de desembre tenen en marxa una campanya d’ofertes de comerç just i economia social amb productes de les cooperatives i dels projectes citats. «Hi ha els valors, però a més, treballen tan bé! Amb una gran qualitat. Per exemple, amb Lilà et quedes encantada de la vida», garanteix la Caterina.
1 Comment
Laia
13 octubre 2019 - 21:49Amb tots els respectes, Molsa és ben bé un negoci capitalista, si tens diners el pots muntar, els valors acostumen a estar en segon terme, aprofiten que està de moda el cooperativisme, el comerç just, l’ecologia per apuntar-se al carro. sí que cal aplaudir el seu bon màrqueting per poder arribar als nous hippies de l’ecologisme.