PROPOSTES I MOTIUS PER CANVIAR LES TARIFES DE L’AIGUA

No Comment

A finals de l’any 2023, l’Ajuntament de Terrassa va aprovar les ordenances per a unes noves tarifes de l’aigua per a l’any 2024, desprès d’estar congelades durant 10 any.  L’Observatori de l’Aigua de Terrassa (OAT) es va abstenir en la votació de l’aprovació d’aquestes noves tarifes al Consell d’Administració de TAIGUA per no disposar del temps suficient per dur a terme un procés transparent i participatiu amb la ciutadania i perquè no es van acceptar cap de les propostes de canvi que va presentar. Arrel d’aquesta situació, va sortir el compromís de crear una comissió de seguiment de les noves tarifes on hi formaria part l’Ajuntament de Terrassa, TAIGUA i l’OAT. I és en aquest marc que el passat 16 de juliol, l’OAT va presentar una bateria de 12 propostes per modificar les tarifes a partir de l’any vinent i que ara passem a justificar públicament, convençuts que la seva aplicació suposaria una millora global per al conjunt de la ciutadania, assolint unes tarifes més justes, equitatives i solidàries.

En primer lloc, proposem ampliar els trams a les tarifes de consum domèstic passant de tres a cinc trams, ja que ara mateix la diferència entre la tarifa del primer tram, que va de 0 a 60 litres per persona i dia a un preu de 0,27 €/m3, i la del segon tram, que va de 60 a 100 litres per persona i dia a un preu de 1,9€/m3, és molt desproporcionada, 7,5 vegades superior. Per aquesta raó, proposem un nou tram entremig de 60 litres a 80 litres per persona i dia  a un preu d’1€/m3 que suavitzi aquest canvi de la tarifa, i per altra banda crear un cinquè i últim tram per als grans consumidors d’aigua domèstica per sobra dels 150 litres per persona i dia i que passi de l’actual preu de 3€ a 4€/m3, amb l’objectiu de posar en valor l’aigua i la seva funció social, un bé escàs del qual tothom n’hem de tenir cura.

La segona proposta es modificar la quota de servei del consum domèstic, que enguany té un preu únic independentment de l’ús que es faci de l’aigua. No creiem que sigui just que pagui igual una llar que té un baix consum d’aigua amb elements bàsics de consum d’aigua (dutxa, cuina amb una pica, rentadora), que una altra llar amb un consum elevat de l’aigua amb molts elements de consum (dutxes, banyeres, rentaplats, jardí). Proposem crear dues tarifes de la quota de servei, d’una part per als consums inferiors a 9 m3/trimestre a 13,09€/trimestre, que es el preu que pagaven l’any 2023  les llars amb baix consum, i per als consums superiors a 9 m3/trimestre que s’apliqui la tarifa actual de 16,65€/trimestre.

La tercera proposta tracta de compensar les llars on viu només una persona, és a dir únicament per a llars unipersonals, ja que  el consum de manteniment de la casa és força constant, independentment de les persones que hi habiten i, per tant,  es proposa incrementar el límit màxim del primer tram un 30%, passant de 5,4 m3/trimestre a 7 m3/trimestre.

La quarta proposta és sobre les llars de persones amb custòdia compartida de fills, i proposem que s’assigni 0,5 empadronament a cada fill compartit per aplicar a les tarifes de l’aigua.

La cinquena proposta és la d’incloure com a persones empadronades, de cara a l’aplicació de les tarifes de l’aigua, a menors en acollida en una llar que no estiguin empadronats.

La sisena proposta, segueix el mateix criteri que l’anterior,  incloure com a persones empadronades els estudiants d’ERASMUS que passen 4 o 5 mesos a la nostra ciutat, però que no estan empadronats.

La setena proposta es refereix a les llars vulnerables que tenen dret a la tarifa social i que puntualment, o en diferents circumstàncies, superin en un trimestre el límit del segon tram, ja que actualment se’ls anul·la tota la bonificació social. La proposa és que es mantingui el 50% de la bonificació social tal com ho està fent l’ACA (Agència Catalana de l’aigua) en l’aplicació del  cànon social de l’aigua.

La vuitena proposta és el desdoblament de la quota de servei del consum comercial, semblant al que es proposa per al consum domèstic, considerar una quota igual a l’existent en les tarifes del 2024 de 33€/trimestre per als consums comercials amb un consum baix, inferior a 15 m3/trimestre i, en canvi, per als consums comercials que superin aquest límit de 15 m3/trimestre la quota de servei es proposta que sigui de 49,64€/trimestre, que era la quota que es pagava el 2023 i anys anteriors.

La novena proposta és passar de dos trams actuals de consum comercial a tres trams, similars als del consum domèstic actual. En concret, un primer tram de 0 a 15 m3/trimestre al preu actual de 0,5161 €/m3, un segon tram de 15 a 30 m3/trimestre a 1,9 euros/m3, i un tercer tram i últim si se superen els 30 m3/trimestre a un preu de 3 €/m3.

La desena proposta és igualar el preu de fuites del consum comercial al preu actual de fuites del consum domèstic que és de 2,7 €/m3. Amb  aquestes tres ultimes propostes adreçades al sector comercial, esperem que puguin aportar un increment d’ingressos per a l’any 2025 similar als que actualment està aportant el sector domèstic, per tal que sigui més equitatiu i solidari.

La onzena proposta és passar de dos trams actuals de consum industrial a tres trams similars als del consum domèstic actual i al proposat del consum comercial. En concret, un primer tram de 0 a 15 m3/trimestre al preu actual de 1,3 euros/m3, un segon tram de 15 a 30 m3/trimestre a 1,9 €/m3 i un tercer tram i últim als que superin 30 m3/trimestre a un preu de 3 €/m3.

I finalment, la dotzena proposta és igualar el preu de fuites de consum industrial al preu actual de fuites del consum domèstic i que s’iguali també a la proposta del consum comercial, que és de 2,7 €/m3, ja que les fuites d’aigua s’han de poder evitar amb la mateixa fermesa en tots tres sectors de consum: domèstic, comercial i industrial.

Amb aquestes dues ultimes propostes s’espera que el sector industrial també incrementi els ingressos per l’any 2025, tal com està fent ara el sector domèstic amb les tarifes actuals de 2024.

Aquestes propostes, que han estat analitzades en profunditat amb estudis comparatius d’altres poblacions, tenen la virtut que el seu impacte econòmic, gràcies a les simulacions realitzades amb dades reals del primer i segon trimestre del 2024, és pràcticament nul, és a dir, ni augmenten ni disminueixen els ingressos esperats, que són els necessaris per a una gestió correcte i eficient de la xarxa d’aigua potable de la ciutat de Terrassa, tal com es recull en el pressupost de TAIGUA.

Per tot això, creiem sincerament que són un conjunt de propostes molt positives per a unes tarifes, com dèiem a l’inici d’aquest escrit, més justes, equitatives i solidàries per al conjunt de la ciutadania.

Finalment, volem fer constar que aquestes propostes tenen el segell de l’Observatori de l’Aigua de Terrassa que s’ha ocupat en diverses reunions ampliades d’exposar, discutir i recollir els  suggeriments fets per les entitats socials, econòmiques i polítiques de la ciutat que han volgut participar, pel Síndic de Greuges, i pels veïns i veïnes que a títol individual li han fet arribar.

En definitiva, esperem que aquestes propostes de millora, o les que es puguin incorporar d’equivalents, siguin recollides en les ordenances de les tarifes de l’aigua de Terrassa per a l’any 2025.

Comissió Permanent del OAT, Terrassa, 25 de Juliol del 2024

 

 

Deixa un comentari