[Salvador Pérez] El Comitè  per la millora de la neteja de nou en marxa, i l’Ajuntament ja ho veurem…

No Comment

El passat dia 1 de febrer, l’Ajuntament va convocar de nou el Comitè per la millora de la neteja i la gestió de residus de Terrassa, després d’un any de la dimissió en bloc de la seva comissió executiva, i pel desconeixement municipal de no saber aplicar el Reglament, o sigui, va pensar que aquell fet, comportava la desaparició efectiva d’aquest òrgan participatiu. Res més lluny de la realitat, l’Ajuntament podia haver-lo convocat com diu l’esmentat Reglament, cada tres mesos, mentrestant sortia una nova Comissió executiva. Però bé, la disbauxa i poc interès és tan evident, que no cal entrar amb detalls, ni valoracions, aquestes es fan soles.

I no serà que no hi hagués prou temes i problemes a comentar i tractar, davant d’una situació complexa i de no haver fet els deures, acceptar i reconèixer la greu situació, és més, i va haver-hi unes eleccions municipals pel mig, i molts aspectes ni es van esmentar, com per exemple, tot el tema impositiu relacionat amb la neteja i la gestió dels residus, o sigui, l’aplicació d’un augment important de la taxa i la divisió d’aquesta en dues, una aprovada pel Consell Comarcal amb els vots favorables dels regidors de l’Ajuntament, tant del govern com de l’oposició, i la municipal, total un augment entorn del 56%.

Només es va fer referència a la necessitat d’actuar vers la neteja, ni un comentari sobre la greu situació d’Eco-Equip, ni de les actuacions referides a la gestió de residus. I com passa sempre, un cop passades les eleccions va sorgir la crua realitat, i tot allò que no es volia reconèixer amb les denúncies dins el Comitè, llavors es va començar a fer públic, i es va posar sobre la taula i de forma explícita i pública, la gravetat de la situació.

I de forma sorprenent, es va convocar el Plenari del Comitè amb dues informacions sobre la taula, el pressupost d’Eco-Equip i l’Auditoria de gestió. I com no podia ser d’una altra manera, en aquest Plenari se’n va denunciar el fet que no s’hagués convocat fins llavors. I el Pressupost d’Eco-Equip tenia poc interès, ja que el més important era aclarir la situació de l’empresa i deixar d’abocar diners de forma absurda, si no es resol el problema estructural que pateix.

I el més absurd, va ser el tema de l’Auditoria de gestió, una veritable vergonya, llençar recursos públics envà, ja que tothom reconeix per part municipal que no està ben feta, no hi ha dades fiables, i tot és un veritable despropòsit, per a dir-ho suau, demostrant que el ridícul és evident. Durant quatre anys s’ha fet un treball inútil, que no serveix per a avaluar la realitat, i no ajuda a solucionar els problemes existents.

Tot allò que va aprovar el Ple en el seu dia, la neteja dels contenidors i el canvi de sistema de la recollida de voluminosos per un sistema més eficient, no es fa, ni es compleix. En el tema de la neteja dels contenidors, ara l’excusa absurda és la sequera, amagant la incapacitat per a netejar-los per la manca de recursos, o sigui, vehicles. Es podrien rentar amb aigües regenerades, però el problema són els recursos. Al final tindrem un problema sanitari que les excuses, no resoldran. I el tema dels voluminosos, és la manca de capacitat per a fer una campanya d’informació que li doni suport, per tant, ens movem amb l’absurditat, la incoherència i la manca d’estratègia comunicativa.

Bé, van sortir el llistat de problemes existents, tant de caràcter laboral, com d’organització, com de funcionament, manca de recursos, manca de compromís i moltes mancances, que afecten tant Eco-Equip, com al Servei de Medi Ambient i d’altres serveis municipals, al final ens trobem davant d’una situació que va, veurem com es resoldrà i afrontarà.

L’equip de govern, té un problema que ja veurem com afrontarà i resoldrà, veurem si de veritat està disposat a entrar a fons en les solucions, molts en tenim dubtes, ja ho veurem, el temps corre i les mesures no es veuen aplicades, ni les de curt, ni mitjà termini. El problema pel govern, és que d’aquí a tres mesos abril-maig, el Comitè s’ha de tornar a reunir, i ja se li va exigir, que presentes les accions fetes i les que preveia fer, amb la màxima transparència i equitat, sense excuses, ni jocs d’entreteniment.

I un altre aspecte important en el calendari fiscal, quan arribin els dos rebuts de residus, el local i sobretot, el que girarà la Diputació de Barcelona en nom del Consell Comarcal. Un 56% d’augment i que ningú entendrà, donada la manca de transparència i deficient comunicació, al marge de treure’s la responsabilitat de sobre.

I tal com feia dos anys que afirmava el Comitè, de la necessitat de començar per part de l’Ajuntament, a fer pedagogia a la ciutadania sobre l’augment de costos econòmics que hi hauria, donades les obligacions europees que la Taxa havia d’assumir el 100% del cost del servei, i que fins ara només cobria el 60%, per desgràcia es va optar per anar allargant i amagant el problema, i ara hem optat per la pitjor fórmula, endossar-ho a una altra entitat, sense gaires explicacions i esperar la reacció de la ciutadania, que ja veurem quina serà la seva reacció davant de la manca de transparència dels diferents municipis de la Comarca, incloent-hi Terrassa.

Bé, haurem d’anar veient si el govern tindrà la capacitat i voluntat d’entrar a fons en els problemes, o serà un nou fracàs, on les excuses ja no valen. I si serà capaç de fer-ho, amb la participació de les entitats ciutadanes participants en el Comitè, i cada cop és més comprensible l’excusa de no deixar participar a dos representants del Comitè dins el Consell d’Administració d’Eco-Equip, calia amagar el desgavell i disbauxa d’una empresa en fallida, i desgovern. I com molta de la informació que no es reconeixia en aquell moment, a la demanda de participar en aquest Consell, només es donaven excuses de mal pagador, amb l’objectiu d’amagar el veritable problema de fons. No era un problema administratiu per les característiques de l’empresa, sinó per amagar les vergonyes de la mala gestió i desgovern, on el que no s’entén, és que hi fa l’oposició participant de la disbauxa i la manca de transparència, això també és incomprensible, llavors com poden criticar al govern. Tota una veritable comèdia bufa.

Esperem, doncs, que pel bé de la ciutadania, de l’empresa municipal, dels treballadors en el seu conjunt, de la credibilitat de tothom, s’apliquin solucions en profunditat i recuperar el que l’empresa municipal va ser. Cal el compromís de tothom, i demostrar la voluntat de servei públic per a sortir de la situació. Ja no valen excuses, ningú se les creurà i si la ciutadania ha de pagar més, exigirà a canvi, un servei de qualitat, que treballa i està al servei de la ciutadania, disposat als canvis que hi haurà en els temes de gestió de residus, que seran uns quants per la necessitat de complir amb les obligacions mediambientals i econòmiques. Si la ciutadania fa un esforç en la recollida selectiva i els seus costos, l’empresa municipal i els responsables municipals no poden seguir en la disbauxa i la manca de compromís.

Ja ho veurem, el temps corre, i ens demostrarà si de veritat algú fa les coses bé d’una vegada.

Salvador Pérez Riera

Deixa un comentari