L’Escola Sala i Badrinas reivindica convertir-se en un Institut-Escola

No Comment

L’AMPA del centre ha emprès una campanya per defensar que el seu model educatiu públic i de qualitat s’ampliï a les franges d’ensenyament de primària i secundària.


Malgrat tota una existència dins de barracons d’ençà que el centre es va inaugurar l’any 2011, les famílies de l’escola pública de primària Sala i Badrinas es mostren totalment compromeses amb la continuïtat del centre on estudien els seus fills i filles. I fins i tot, si cal, seguir amb mòduls, ja que avantposen un nou model de centre perquè els infants puguin continuar amb la seva formació de secundària. Per això desitgen que es converteixi en un Institut-Escola, una modalitat de centre que avala la Llei d’Educació, aprovada pel Parlament de Catalunya l’any 2009.

Segons ens explica Daniel Soto, de la comissió de l’edifici de l’AMPA, la situació precària en barracons d’aquesta escola del barri de Segle XX suposa «un greuge molt gran, i un fracàs per part de tothom: polítics amb competències a la Generalitat, de l’Ajuntament, tècnics d’aquí i d’allà, etc.». Parlem d’una escola creada el 2011, i que després de 8 anys continua en barracons, «això ja és molt greu i s’ha arribat a normalitzar», es queixa Soto.

De fet, poc temps després de crear-se l’escola, els nens van haver de ser evacuats per què el subsòl estava contaminat. Aquell curs els nanos van acabar-lo «entaforats a la biblioteca d’un centre proper». Així descriuen les famílies la situació actual: «els infants que fan ara cinquè curs, hauran estat tota la seva infància en barracons, i això continuarà durant altres promocions, encara que s’aprovés avui», afegeix Soto, i apunta que «són uns 400 nens els afectats».

L’AMPA ha patit tot aquest temps la precarietat i la manca de planificació d’aquest centre: «cada any s’improvisa i es diu si es posarà un barracó més, de quina mida, etc.», explica el Daniel, que assegura que aquest fet «no es correspon amb la realitat, ja que les línies sempre van plenes».

Les famílies de l’escola Sala i Badrinas es van concentrar davant el Ple per portar-hi les seves reivindicacions. MG

«Volem que es prioritzi el projecte educatiu»

El que sí que es transmet des de les famílies és fermesa i una confiança total en el projecte de l’escola. «És un molt bon projecte pedagògic, per això les famílies anem allà. Els barracons són la solució provisional, però deixa de ser-ho quan tota l’escolarització es fa en barracons, en condicions que no són ni molt menys les ideals». Ara estem amb la urgència de saber què passa amb els nanos quan vagin a secundària».

La situació precària en barracons d’aquesta escola suposa «un greuge molt gran, i un fracàs per part de tothom»

D’aquí neix la demanda per tenir un Institut-Escola per al centre. «És un concepte que prové de la Generalitat republicana i que creiem que la gent que està a càrrec d’aquest tema, en principi de caire progressista, hi ha de donar suport». Com a altres exemples, a Terrassa hi ha el Joan Marquès i Casals, «que en realitat és institut dins d’una escola». Segons afirma Soto, «el Conseller va anunciar que n’hi haurà un altre a l’escola Pere Viver i això demostra que quan hi ha voluntat política, es pot fer».

Per tant, aquesta és la demanda, i Soto reconeix que «estaríem satisfets si ens posessin més mòduls per assolir aquesta ampliació a secundària i disposar de l’Institut-Escola». A més, menciona que el projecte «seria magnífic per al barri» amb un dèficit històric d’escola pública. I també per a la ciutat ja que és un projecte que ajudaria a la continuïtat entre en el centre, el complex del S. XXI i el barri del Segle XX.

Malgrat que la competència directa recau en la Generalitat, des de l’AMPA són conscients que des del municipi es poden fer coses, i així ho reclamen. Per exemple, a l’hora de «no posar problemes en cedir més espai si s’amplien més mòduls», explica Soto. «Si no queda espai hàbil pel pati, es pot créixer cap al pont de la Unió, o bé fer servir espais adjacents a l’escola».

Dies enrere, l’AMPA es va reunir amb tots els partits polítics, alguns amb representació al consistori i d’altres sense, per exposar-los aquestes demandes i obtenir un compromís. «Es van avenir en donar-nos suport, amb una resolució al ple per fer un institut-escola al barri». L’acord del ple va ser finalment refrendat pels grups municipals, malgrat que el PSC i ERC-MES s’abstingueren, la qual cosa no s’entén des de l’AMPA.

El PSC i ERC s’abstenen per l’institut-escola

Des de les famílies representades, observen que siguin precisament els dos partits amb responsabilitat directa en el tema a l’Ajuntament de Terrassa i al Departament d’Ensenyament de la Generalitat els qui no els hagin donat el seu total suport, per això han demanat reunir-se de forma urgent amb aquests.

Els acords del plenari combinen demandes adreçades a qui té la competència directa, en aquest cas la Generalitat, i també a l’Ajuntament en allò que li pertoca. En aquest cas, un acord insta a acceptar sense dilacions els terrenys cedits per l’Ajuntament de l’antiga fàbrica Sala i Badrinas, i seguidament que s’iniciïn els tràmits per desenvolupar el projecte del nou institut-escola Sala i Badrinas, amb el corresponent concurs d’idees i licitació del projecte, amb un calendari d’execució.

L’acord també reclama a la Generalitat que s’assigni pressupost per executar el projecte de l’institut-escola en un període màxim de dos anys a comptar des que l’Ajuntament cedeixi els terrenys, accions de l’Ajuntament per ampliar la zona de pati de l’escola, així com elaborar un estudi on ubicar els mòduls dels futurs nivells de secundària. A la vegada, i per corroborar aquests acords, es demana que de forma urgent hi hagi una reunió amb el Conseller d’Educació, l’Alcalde, la junta de portaveus i l’AMPA de l’escola.

Per donar més visibilitat a la reivindicació durant la celebració del ple, desenes de famílies es van concentrar al Raval, on lluïren pancartes per demanar un Institut-Escola per al centre. A la vegada, es qüestionà l’actitud de l’equip de govern del PSC per no haver votat favorablement a l’acord que finalment fou confirmat.

La demanda a través del ple municipal ha estat un dels passos que ha tirat endavant l’AMPA per assolir els seus objectius. Tot plegat com a part de la campanya de mobilitzacions que s’estan duent a terme. El 15 de març hi haurà una lectura del manifest i una penjada de pancartes al voltant de l’escola. El diumenge 24 de març es participarà en la festa reivindicativa organitzada per la Plataforma d’AMPAs de Terrassa, al parc de Vallparadís.

Miquel Gordillo

Related Articles

Deixa un comentari