La mostra d’audiovisual en català VOC que impulsa Òmnium passarà per Matadepera

No Comment

La 5a edició dels premis i mostra VOC► –Versió Original en Català-, que organitza Òmnium Cultural, va arrencar el passat dimarts 9 de febrer amb un acte inaugural amb aforament limitat a la Llotja de Lleida, i passarà per una quarantena de localitats del país fins al 28 de febrer, entre ells, Matadepera.


El VOC és un projecte impulsat per Òmnium Cultural amb la finalitat d’estimular la producció de continguts audiovisuals de qualitat en llengua catalana, contribuir a la seva difusió i ampliar-ne el públic. Són uns premis que volen reconèixer els millors curtmetratges, websèries, videoblogs i nous formats audiovisuals realitzats originalment en català i incentivar la creació de nous continguts.

El festival engloba tres categories: curtmetratges documentals, curtmetratges de ficció i Sala Oberta, destinada a projectes audiovisuals emmarcats dins dels nous formats, en fase de desenvolupament. És a la vegada, una mostra de cinema i audiovisual en llengua catalana que té lloc arreu de Catalunya.

Enguany el VOC s’adapta a les mesures sanitàries contra la covid-19. Com a principal novetat, es podrà veure a través de FilminCAT, una plataforma de distribució en línia de cinema i sèries íntegrament en català. Amb l’objectiu d’evitar concentracions de gent i desplaçaments, el VOC ha optat per oferir una nova modalitat no presencial per gaudir de la mostra audiovisual. Amb la mateixa intenció, també s’incorpora als instituts que ho sol·licitin, on s’ofereix la possibilitat de projectar una selecció dels curts finalistes per tal de treballar-los directament a les aules, més enllà de les sessions especials que anteriorment es feien.

Sessions de curtmetratges a Matadepera, 21 i 27 de febrer

La mostra presencial està formada per dues sessions d’una hora i mitja cadascuna, que a Matadepera es projectaran la primera el diumenge 21 de febrer i la segona el dissabte 27 de febrer, ambdues a les 18 h al Casal de Cultura. A cada sessió s’hi projectaran 5 curtmetratges diferents, siguin ficcions o documentals. A més, durant les sessions es podrà votar al millor curtmetratge i els més votats s’emportaran el premi del públic al millor curtmetratge de ficció i el premi del públic al millor curtmetratge documental.

L’entrada és gratuïta, però cal reservar-la prèviament, ja que l’aforament és limitat. Es poden reservar a través de la pàgina web del VOC, des d’on també es canalitzaran totes les votacions, per evitar les paperetes físiques i complir amb les mesures higièniques establertes per les autoritats. Les persones que reservin entrada rebran un link per votar. La mostra també comptarà, per primera vegada, amb subtítols descriptius per a persones sordes o amb dificultats auditives. En total, el VOC ha rebut enguany s’han presentat un total de 123 projectes, dels quals se n’han acabat seleccionant 15.

El president d’Òmnium Cultural, Jordi Cuixart, ha afirmat que enfortir el VOC és imprescindible, més encara durant aquest 2021 marcat per la pandèmia: “La cultura, com la llibertat, s’exerceix. I en aquest 2021 d’excepticisme, a Òmnium Cultural teníem ben clar que la 5a edició del VOC havia de tirar endavant”. Cuixart també ha assegurat que “en temps d’emergència sanitària, social i democràtica, l’art no és només refugi”, sinó que “és també font d’interrogants, imprescindibles per trobar respostes i per fer-nos més preguntes”, i ha volgut agrair la tasca del
sector cultural: “També per a ells ho tornarem a fer. Perquè tres anys i quatre mesos de presó després, la lluita compartida per la llibertat i la vida digna ens donen nous arguments: al voltant de la llengua som, defensem els drets humans i repensem el món”.

Programació del VOC ►

Documental

París, la meca del parkour, de Biel Macià
El novembre del 2018 un grup d’amics aficionats al parkour emprenen una aventura cap a als suburbis de Paris amb la idea de superar les fites més emblemàtiques del parkour. Un cop allà, les circumstàncies no els ho posen fàcil i han de marxar sense complir el seu objectiu. Un any més tard,tornen a Paris per tal d’acabar el que van començar.

Tristos tòpics, de Joanic Geniüt
Joanic Geniüt és un artista local que han convidat a muntar una exposició en una important sala de la seva ciutat. El protagonista viu aquest procés convençut que la seva obra transcendirà, que està cridat a ser l’exponent d’una nova revolució i renaixement de les arts plàstiques. Aquest relat satíric ens apropa al seu procés des del punt de vista dels qui l’envolten i l’observen.

Camí d’Àrreu, d’Aleix Gallardet
El despoblament del món rural a través de la història d’un petit poble a les Valls d’Àneu, que com a conseqüència de la seua incomunicació i les desavinences entre els veïns per la manca d’una carretera, va ser abandonat l’any 1980 a la seva sort. Explorant la subjectivitat dels seus testimonis, el documental Camí d’Àrreu exposa les circumstàncies personals dels últims veïns del poble que van viure aquests fets traumàtics, perfilant un retrat conscient de la condició humana de tots ells.

Renaixem, de David Segarra
Quan va començar el confinament ens vam preguntar: durant una quarantena qui ens alimenta? El documental ens descobreix el treball als camps de l’horta i als mercats en mig de l’estat d’alarma provocat per la pandèmia del Covid-19. Renaixem és un documental sobre la perseverança dels homes i les dones que distribueixen aliments frescos als habitants de València. Però també una reflexió sobre la resiliència d’un sistema mil·lenari que s’ha demostrat altament eficient durant la crisi.

Ficció

Panteres, d’Èrika Sánchez.
La Joana (Laia Capdevila) i la Nina (Rimé Kopoború), dues noies de 13 anys, viuen a Barcelona atrapades en les contradiccions de la pubertat femenina en el primer món. Totes dues són dones del seu temps i condició: xarxes socials, immediatesa i excessos. La Joana ha decidit idear un joc que involucrarà la seva amiga Nina. Un dia decisiu en la pubertat que provocarà que alguna cosa en cada un d’elles canviï per sempre.

Emilia, de Cristina Guillen
L’Emilia (Montserrat Carulla) i la seva neta Silvia (Cristina Guillen), tenen un vincle molt especial que es veu truncat amb l’aparició dels primers símptomes de l’Alzheimer. Per adaptar-se a la nova situació la Sílvia haurà de prendre decisions a contracor.

Els que callen, d’Albert Folk
Una advocada (Clara Segura) amb una vida personal complicada rep l’encàrrec de defensar un dels acusats per l’anomenat “crim del caixer” (Albert Salazar), on tres joves van cremar una dona sensesostre. Un pacte amb l’acusació sembla la solució més clara, però quan es troba amb el seu client, aquest es nega rotundament a acceptar la seva culpabilitat.

L’estrany, d’Oriol Guanyabens
L’Amadeu (Gerard Pous), amb nou anys, marxa de campaments d’estiu per primer cop. Els primers dies són difícils, però en Nil (Arnau Comas), el monitor més expert, li dóna confiança i l’ajuda a integrar-se al grup. Quan l’Amadeu està trobant per fi el seu lloc dins els campaments, una situació violenta l’obliga a rebel·lar-se contra tot el que ha après.

Redempció , de Miguel Llorens
B (Àngel Fígols) treballa d’operari al torn de nit d’una indústria farmacèutica. Amb els anys, s’ha anat apartant de la gent, la família i l’entorn, i viu una vida solitaria, monòtona i desapercebuda. Un dia rep un encàrrec dels seus superiors que transformarà la seva vida.

Preludi, d’Adrià Guxens
Un bloqueig emocional incapacita en Víctor (Pablo Capuz) per tocar bé el violí. A poques hores del concert que pot impulsar la seva carrera professional, haurà d’ordenar les seves prioritats.

Sala Oberta

Mercè d’Horta
“Mercè d’Horta” és una sèrie de comèdia sobre la poeta de Barcelona. No una poeta de Barcelona, no. LA poeta de Barcelona. L’amor incondicional que té la Mercè per la ciutat és la seva principal font d’inspiració. Bé, de fet… és l’única.

Pixi.Click
La Pixi és divertida i curiosa, però té un problema: les pantalles la tornen boja. La Pixi és una addicta digital! i tu, ho ets també? Un programa des de les pantalles contra les pantalles.

Just Dixit
Just Dixit és un projecte on vuit humoristes s’enfronten a il·lustracions del joc de taula “Dixit”. De manera improvisada, els còmics descriuen i interpreten els dibuixos arribant a teories que mai us passarien pel cap.

Ànima Salvatge
“Ànima Salvatge” és una sèrie que acompanya el disc homònim de La Marta Rius, i que ficciona en clau d’humor el seu procés de gravació. La Marta, amb el Florenci Ferrer i el Guillem Ballaz, s’interpreten a ells mateixos gravant el disc, en un joc de barrejar unes quantes veritats amb puraficció.

Documistan, Territori Documental
Documistan és un programa d’anàl.lisi i promoció del format documental a Catalunya, presentant noves produccions i donant veu a directores i directors que comencen o que estan fora dels circuits comercials. Documistan es transmet per TDT a Barcelona a la única televisió comunitària i autogestionada de Catalunya : La Mosca Tv.

Més informació a www.voc.cat

Related Articles

Deixa un comentari