Ho fa després d’uns mesos en «fase beta» i donant cobertura a un ampli ventall de sectors de consum i a una part important de les necessitats de compra del dia a dia
La Zona permet comprar per internet productes i serveis amb valors, amb repartiment el màxim de sostenible i sense oblidar el suport al petit comerç de proximitat
Un dels trets diferencials que fan única a La Zona és que també permet contractar-hi serveis com electricitat, telefonia o internet, o altres com els de gestoria, jurídic, cures o mudances
La Zona, el primer mercat digital del consum conscient i l’economia solidària, ja està definitivament en funcionament. Ho està després d’uns mesos en «fase beta» i havent superat el miler de productes i serveis en oferta, tots ells procedents d’empreses que aposten per un consum conscient i responsable i que treballen amb criteris d’economia solidària.
A part dels valors que la caracteritzen i la fan única actualment en el mercat, La Zona també es diferencia de la resta de mercats digitals per la seva oferta de serveis, més enllà dels productes més clàssics. S’hi pot contractar des d’electricitat, telefonia o internet al de gestoria i jurídic, assegurances, mudances o de cures a la llar, entre altres, sempre amb el compromís que els proveïdors segueixen criteris ètics i sostenibles.
La Zona va ser concebuda a partir de la detecció de la necessitat d’un mercat digital durant els primers mesos de pandèmia per part d’alguns petits comerços i empreses que ofereixen productes i serveis amb valors. Per això, productors, empreses de serveis i distribuïdors s’han unit perquè La Zona faci possible també poder comprar per Internet d’acord amb els valors del consum conscient i l’economia solidària.
S’hi poden trobar productes i serveis de proximitat, ètics i respectuosos amb les persones i el medi ambient, que es faran arribar a casa de la manera més sostenible possible. Amb aquest nou mercat digital es pretén consolidar una opció de compra amb valors a Internet, en un moment que el consum electrònic està en auge i amb la intenció que el consum conscient també arribi a la xarxa.
Què diferencia La Zona d’altres mercats digitals?
La Zona és un mercat diferent del que coneixem fins ara. Per diversos motius:
-Els productes i serveis que s’hi ofereixen són exclusivament de cooperatives i empreses que treballen amb criteris de sostenibilitat, responsabilitat social i respecte pel medi ambient. Això permet saber al consumidor conscient que compra un producte o contracta un servei elaborats seguint uns valors concrets.
-A més de poder-hi comprar i contractar serveis, La Zona farà una aposta forta per oferir informació sobre l’impacte dels productes i serveis, guies per consumir de manera responsable i informació de les alternatives que hi ha a l’abast.
-La logística que hi ha al darrere és sostenible. El repartiment es farà en bicicleta, a peu o vehicle elèctric i s’estan creant punts de recollida arreu del territori per enfortir la xarxa associativa del país.
-Promou la intercooperació i la visibilització mútua entre les iniciatives que en formen part, ja que la forma de créixer passa per la cooperació i no per la competició.
Malgrat l’aposta pel comerç electrònic, La Zona també busca evitar tancaments de petits comerços de proximitat. Per això, amb l’objectiu de revifar el caliu dels carrers dels municipis de Catalunya, es col·labora amb projectes i iniciatives implicades amb el territori i els valors del consum conscient.
Un accessori per fer begudes vegetals, la primera venda de La Zona
La primera venda de La Zona dona una idea de la varietat de productes que s’hi poden trobar, i que pretenen respondre a les necessitats de consum reals del dia a dia. Es tracta d’un accessori per fer begudes vegetals, la Vegan Milker Chufamix, distribuïda per René, una botiga de Barcelona que serveix solucions per a la llar saludable i eficient. En aquest cas, a través d’un dispositiu que permet prescindir dels tetrabricks de llets vegetals i elaborar les begudes de forma sostenible, ràpida, pràctica i econòmica.
També han tingut èxit durant aquests primers mesos de «fase beta» alguns productes més clàssics de l’agroecologia com l’arròs basmati eco del Delta de l’Ebre o el vi de nous de la cooperativa Tres Cadires. Però també d’altres d’ús diari com alguns dels que distribueix Granoleta, una botiga de Barcelona especialitzada en productes ètics, de proximitat i amb cosmètica natural. Productes com les baietes ecològiques de cel·lulosa i cotó, sense microplàstics, o el sabó en barra artesà d’oli d’oliva amb àloe vera o rosa mosqueta que se serveix a talls, en funció de la quantitat que es vulgui, i així s’ajuda fer-ne un consum conscient i responsable. Són alguns dels molts exemples que permeten fer-se una idea del tipus de producte que ja pot trobar-se a La Zona.
Una idea sorgida com a resposta a la pandèmia
La Zona neix de la iniciativa i la col·laboració entre un conjunt de cooperatives i entitats que durant els primers mesos de pandèmia van detectar la necessitat d’alguns petits comerços que no disposaven de plataforma de venda en línia. Alhora, les noves circumstàncies van evidenciar una creixent preocupació pel cost ambiental de l’increment dels repartiments a domicili amb un transport poc sostenible o per la reducció d’envasos o les condicions amb què s’havien produït els productes. Els nous patrons de consum es van emportar diverses entitats per davant i molts valors com la proximitat, la sostenibilitat o el respecte per les persones i l’entorn.
És així com unes quantes entitats i cooperatives, amb el suport de la Generalitat -que va reconèixer La Zona com un dels Projectes Singulars de resposta a la Covid-19 del Programa d’Economia Social- i l’Ajuntament de Barcelona, van començar a donar forma al projecte.
La Zona és un un projecte col·lectiu fruit de la intercooperació entre diverses entitats. El grup impulsor està format per les següents cooperatives i entitats:
–Opcions: cooperativa sense afany de lucre que impulsa el consum conscient publicant informació per consumir menys i millor i oferint avantatges per a la seva base social.
–Agència Talaia: agència de comunicació i continguts que aposta pel periodisme com a eina de transformació social.
–Coopdevs: cooperativa que aporta solucions tecnològiques a partir de software lliure i programari de codi obert.
–Federació d’Ateneus de Catalunya: entitat que agrupa, potencia, facilita i millora la tasca d’entitats socioculturals d’arreu del país.
–Fent País: cooperativa que ofereix paquets d’experiències per gaudir del país treballant amb petites empreses arrelades al territori.
–Goteo: fundació que fomenta i desenvolupa iniciatives de l’economia solidària a través de les tecnologies obertes, la innovació, l’accés a finançament i la generació de comunitat.
–Koiki: empresa de repartiment de paqueteria ambientalment sostenible i que genera oportunitats a persones en situació d’exclusió social.
No és ni vol ser l’Amazon cooperatiu
Tot i que hi ha qui ha definit La Zona com «l’Amazon cooperatiu», ni ho pot ser ni ho vol ser. La Zona precisament vol defugir d’unes lògiques i una manera de fer que vol revertir.
Les entitats promotores de La Zona no comparteixen els criteris de les grans plataformes que aniquilen les petites productores, que comercialitzen productes i serveis que venen de l’altra punta del món, quan n’hi ha de molt més a prop, o que vulneren els drets de les persones per fabricar i repartir els productes de consum.
Deixa un comentari