Al sud de Terrassa existeix un grup de persones que s’organitzen per adquirir productes ecològics i de proximitat. Es tracta del grup de consum Kopikua. La seva filosofia, com en d’altres cooperatives de consumidors que des de fa anys creixen arreu, és la de dur a terme un altre model de consum, reduint els costos d’intermediaris i de transport. Fruita, verdura, pa, carns, germinats, sabons, xocolates, entre d’altres, són el ventall de productes que compren directament als productors. Sempre de la forma que decideixen col·lectivament.
Actualment el grup el formen dotze famílies (o unitats de consum), Són persones dels barris de Can Palet, Can Jofresa, Segle XX i Cementiri Vell, que poden vantar-se de tenir el control sobre allò que mengen o compren. Per això escullen productors locals, o bé centres especials de treball com ara L’Heura. A tots ells els van a conèixer directament i n’estableixen una relació de proximitat.
Quan la Marta va venir a Terrassa fa uns anys es va adreçar primer a la Coope del Candela (amb qui col·laboren habitualment). “Llavors em vaig assabentar que existia aquesta cooperativa més a prop d’on visc”. De fet, a Kopikua valoren molt la proximitat del barri. “Jo puc venir en bici, la gràcia d’un grup de consum és no haver d’agafar el cotxe a buscar la compra, com si anéssim a un súper”, manifesta.
“El que fem és canviar les relacions de consum i producció, i això és molt transformador.”
La seu de Kopikua és propietat d’una ex-sòcia, i està situada a Can Palet. És tracta d’un espai ampli, que els permetria acollir encara més famílies, fer créixer la massa social i organitzar més tallers i activitats de difusió i sensibilització. El dijous és el dia del repartiment de les cistelles, quan vénen a recollir-les els socis, que prèviament han fet les seves comandes a través d’internet.
L’anhel de la cooperativa és arribar a ser unes 25-30 famílies. “És cert que formar part d’una cooperativa de consum requereix conscienciació i ganes d’implicar-se”, reconeix la Marta, qui fa les tasques de comunicació del grup.
A banda de compartir el fet de consumir ecològic, a través de l’autogestió tots els socis participen de l’assemblea mensual, on es decideix com s’organitza la cooperativa, els proveïdors, el tipus de productes, etc. Cal també formar part d’alguna de les comissions (economia, comandes i comunicació). Igualment, tothom es fa càrrec de les despeses: cada soci aporta una quota de 13 euros al mes per pagar el lloguer del local i la llum.
«El que fem és canviar les relacions de consum i producció, i això per mi és molt transformador», afirma la Marta. Quan anem al supermercat o botiga tradicional, «compres el que l’empresa vol, nosaltres volem decidir a qui li comprem, preferim que la compra vagi als nois que treballen a L’Heura». En tots els grups de consum, hi ha una relació directa consumidor-productor, minimitzant els intermediaris i el lucre de tercers. I continua: “Si canviem el tipus de consum, podem canviar el model de producció”.
Pel que fa als preus de les fruites i verdures, ho tenen clar: “No són els mateixos productes els que compres a un Mercadona o Carrefour que quan ho fas directament a productors ecològics, no tenen res a veure quant a qualitat, per això són més cars que al súper». «Només has d’olorar les taronges que ens porten, collides el mateix dia».
Miquel Gordillo
Deixa un comentari