Afectats pels talls de subministrament d’aigua protesten davant les oficines de Mina. Foto: PAH
Dimecres matí unes trenta persones de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) de Terrassa van ocupar les oficines de la Mina d’Aigües de la ciutat al carrer del Nord, seu central de la companyia privada que subministra aigua als més de 200.000 habitants mitjançant una concessió pública de l’Ajuntament. En una reunió d’emergència amb la direcció de Mina i l’Ajuntament, l’organització social ha aconseguit un compromís per posar fi als talls de subministrament i un acord per garantir el dret bàsic al consum d’aigua.
Durant unes quatre hores les ocupants han denunciat els talls indiscriminats de subministrament que, d’acord amb denúncies recollides per l’organització social, estarien patint moltes famílies en situació de vulnerabilitat per manca d’ingressos. Durant l’acció s’han enganxat cartells i distribuït missatges reclamant l’accés a l’aigua com a dret bàsic.
Vàries persones afectades per aquests talls de subministrament han parlat i explicat els seus casos. Finalment, la PAH ha demanat una reunió amb la direcció de Mina i amb l’Ajuntament exigint solucions urgents a la problemàtica.
La PAH afirma que “l’actual protocol elaborat per l’Ajuntament i l’empresa subministradora és ineficaç, ja que no evita la majoria de talls d’aigua”. Assegura que fa un mes que es reuneixen amb el Govern municipal per tractar la qüestió, però que no hi ha hagut resultats; “quan parlem de talls i desnonaments el temps juga contra la gent i no és acceptable respondre sempre amb allò d’estar estudiant com fer-ho. Cada dia que passa n’hi ha talls!”, declara. L’acció de protesta ha atret l’atenció i solidaritat de nombroses persones.
Finalment, aquells que mai no tenen temps han trobat un forat i a les 12:30 hores d’aquest mateix matí es van reunir cinc representants de la PAH amb, d’una banda, el director general, el director comercial i l’assessor legal de Mina; i de l’altre, la regidora de Medi Ambient i Sostenibilitat i el director del servei municipal.
El resultat, d’acord amb declaracions de la PAH, ha servit per avançar molt. Ajuntament i Mina, afirma, “han reconegut que el protocol podia i deuria de millorar-se”. L’acord recull els següents punts:
1-No hi haurà més talls des del moment en el qual sigui sol·licitada la tarifa social d’aigua a les oficines de la mateixa Mina, oficines d’atenció municipal o serveis socials.
2.Es modificaran les notificacions per impagament de Mina, tot descatant l’existència de la tarifa social de l’aigua i la possibilitat per part de les famílies de demanar una suspensió del tall si existís una situació de vulnerabilitat, tal i com queda recollit al Codi de Consum de Catalunya.
3.L’Ajuntament garantirà que a totes les oficines municipals hi hagi accés a la informació sobre la tarifa social, especialment en punts clau com els serveis socials i d’habitatge.
4.A partir d’ara s’avisarà a les famílies que estan ocupant abans de cap tall, ja que fins ara el tall era immediat. A l’avís es demanarà la presència als serveis socials per poder conèixer les situacions d’eventual vulnerabilitat.
5.S’estudiaran de forma urgent mecanismes de regularització de les famílies que han ocupat habitatges buits propietat de bancs i grans empreses que permeti a Mina i l’Ajuntament subministrar aigua encara que sigui temporalment, fins que s’aconsegueixi el lloguer social.
Deixa un comentari