BiTer enceta un estudi per millorar la xarxa ciclista de Terrassa

No Comment
Aquest estudi, encarregat per l’Ajuntament, contindrà un recull de propostes de millora obtingudes a través d’una enquesta ciutadana que està a disposició de la ciutadania

L’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) ha encetat un estudi per valorar l’estat de la xarxa ciclista actual de la ciutat i plantejar-ne millores. Aquest estudi forma part d’un encàrrec del Servei de Mobilitat de l’Ajuntament de Terrassa. Així, l’entitat elaborarà un informe que lliurarà a finals d’any, amb tot un seguit de “propostes per a la millora i també per a la conscienciació de l’ús de la bicicleta a la nostra ciutat”, ens diu l’Haritz Ferrando, de BiTer. Els objectius de l’estudi són inventariar i prioritzar actuacions de manteniment que cal fer a la xarxa ciclista actual, i proposar solucions per resoldre problemàtiques de la xarxa.

En aquest estudi també hi col·labora l’empresa EldelCarro, que es dedica al repartiment de missatgeria ecològica en bici-carro per tota la ciutat. La intenció, no obstant, és que qualsevol ciutadà que tingui propostes i solucions en aquest àmbit pugui participar en l’estudi.

Enquesta ciutadana

Per tal que l’estudi sigui més participatiu, BiTer acaba de posar a disposició de la ciutadania una enquesta, accessible a través de la seva pàgina web. També es repartirà en centres d’interès i botigues (es pot descarregar per imprimir). Es tracta de que els propis usuaris de la bici opinin, amb una proposta, la descripció del problema que s’hi troben, i quin tipus de solució es dóna. “Això ens ajudarà a acabar de posar en ordre l’informe que entregarem a l’ajuntament”, comenta l’Haritz.

D’entre les propostes que BiTer està treballant per lliurar a l’Ajuntament, hi ha la de connectar el centre amb els barris mitjançant les vies ZUAP (Zones Urbanes d’Atmosfera Protegida) que l’Ajuntament ha d’establir en el futur, “pensant en la mobilitat quotidiana i també de lleure, quan les famílies surten en bici amb els nens”, afirma l’Haritz, i també per “arribar a l’Anella Verda, proposar uns eixos de llarg recorregut dins de la ciutat”.

De fet, l’entitat ja té tot un seguit de propostes elaborades. Una d’elles, “adequar el camí fins a la Torre Mossèn Homs, que està molt transitat per ciclistes.” Igualment, establir interconnexions entre tots els barris, fins a l’Anella Verda, per exemple com arribar al Camí dels Monjos des de Torrebonica. O establir “carrils bici de doble sentit des de la Rambla d’Ègara fins a la Rambleta del Pare Alegre, així com al llarg de tot el carrer Colom”. “També ens han demanat necessitats sobre els aparcaments de les bicicletes”, comenta l’Haritz, de tal forma que siguin “pràctics i la gent els pugui utilitzar correctament.”

biter i eldelcarro Haritz Ferrando de BiTer i Fran d’EldelCarro, a la Plaça de la Bicicleta (foto: MG)

Ens han demanat que suggerim accions que impliquen un baix cost, i que permeten actuacions immediates, les quals es poden fer enrere si no acaben de funcionar“. L’estudi no serà tancat sinó que serà revisable segons l’èxit de les propostes. També volem que sigui “una eina pedagògica, fem una feina de conscienciació, ja que per molta la gent la bici és només una mitjà de lleure o de cap de setmana”.

“Es pot anar molt bé amb bici per Terrassa, la clau és fer quelcom perquè la gent s’animi a anar en bici”

Relacionat amb això, BiTer va llançar una campanya per posar a la bici una matrícula, la qual ja van començar a repartir, “ja que tenim tot el dret d’anar pel centre del carril”, no només per què els cotxes ho vegin, sinó també per als ciclistes per tal que tots plegats prenguin consciència de que som vehicles com qualsevol altre. “De fet els estem dient indirectament, “no circulis per les voreres i fes-ho per la calçada“, però amb un to més pedagògic”. De fet, han observat que “missatges del tipus Respecteu les bicis o Compartim espais no ens semblen missatges clars, cal ser més precisos.”

En opinió de l’Haritz, “es pot anar molt bé amb bici per Terrassa”, és una ciutat “molt compacta, amb alguns pendents però no excessius”, assevera l’Haritz; “el que cal és més conscienciació i un ús més normalitzat”. Apart de les millores que des del col·lectiu suggeriran, “la clau és fer quelcom perquè la gent s’animi a anar en bici”.

BiTer, promovent la bici com a mitjà de transport

El col·lectiu BiTer té com a objectiu la promoció de la bicicleta com a mitjà de transport i lleure normalitzat a Terrassa. Actualment són uns 200 socis, i emprenen diverses iniciatives per promoure l’ús de la bicicleta. Les sortides urbanes són una de les més habituals, com per exemple la que fan cada dijous al vespre, sortint des de la Casa Baumann (a l’Avinguda Jacquard, on l’entitat té la seva seu). També es bolquen cada any en les marxes reivindicatives que fan a Sabadell o a Matadepera. Ara per ara, treballen per una millor connexió en bici des de Terrassa a altres municipis: de Terrassa a Matadepera i de Terrassa a Castellar. Per això tenen relació directa amb altres administracions, ja que aquestes vies són competència de la Diputació.

Miquel Gordillo

Related Articles

Deixa un comentari