L’Observatori Ciutadà Municipal carrega durament contra l’actitud que manté l’equip de govern en l’afer del procés d’elecció a Síndic de Greuges. El nomenament de la figura va ser posposat pel mateix govern donades les queixes d’irregularitats denunciades, de manera que ara es pot veure com un tema ajornat. El cas però continua candent i pendent de resoldre’s, amb el malestar i les crítiques per part de la societat civil organitzada, i també de tota la resta de grups de l’oposició.
L’entitat va realitzar una petició de nul·litat del procés el passat desembre, adreçada a Alfredo Vega com a Tinent d’Alcalde de l’Àrea de Serveis Generals i Govern Obert, i per tant primer responsable de tot el procés dut a terme. Les explicacions, però, donades pel regidor fa pocs dies, no han satisfet en absolut a l’entitat. OCM ha respòs amb una carta – es pot llegir íntegra al portal OCM Terrassa -, tot considerant molt greu el fet que dues de les candidatures, en concret Isabel Cazorla i Anna Muñoz, recollissin dades de persones amb DNI, data de naixement, per seguidament crear un correu electrònic per emetre el vot. I el que és més greu, que rebessin el vist-i-plau de l’ajuntament per dur a terme aquesta pràctica. L’entitat denuncia aquesta suplantació del vot, i que «l’actitud de l’ajuntament demostra un nul interès, desídia i una manca de respecte i d’imparcialitat envers les altres candidatures».
Escrutini dels vots de la única urna presencial destinada a escollir el Síndic, el passat mes de desembre.
Davant d’aquests fets, l’entitat assegura que «en aquest procés no s’ha vetllat per l’acompliment de cap d’aquests principis, especialment, els que fan referència a la neutralitat institucional i la no discriminació». Pel que fa al sistema informàtic emprat per votar, fet amb el programari anomenat Consensus, va quedar clar amb les explicacions donades a la Comissió de Transparència que «no es pot equiparar amb un sistema de votació electrònica, fonamentalment perquè no permet la identificació fefaent de la persona que desitja emetre un vot». De tal forma que aquest no garanteix la identificació de qui participa, no pot evitar que una mateixa persona participi més d’un cop, ni tampoc el secret de vot.
En aquesta línia, OCM veu «incomprensible que només es disposés d’un sol lloc de votació presencial, a les oficines centrals de la Plaça Didó», i que «en canvi es donés via lliure en la l’opció de vot telemàtic amb el risc de suplantació del vot i la pèrdua de l’anonimat».
D’aquesta forma, denuncia que no hi hagi un reglament clar sobre la normativa a aplicar, no s’hagi creat una comissió de control, ni nomenat representats per vetllar per la legitimitat d’aquest procés, la qual cosa denota una «falta de transparència per a què el/les actors/res interessats/des puguin dur a terme una observació i supervisió independent i fomentada».
Manca de respecte envers les normes democràtiques bàsiques
Des de l’OCM entenen que «la resposta de l’alcalde ha estat la de continuar amb el procés i presentar la seva proposta de candidatura a un proper ple sense reconèixer cap mena d’error i, el que és pitjor, presentant la consulta ciutadana com una recollida de suports, sense regles de joc clares, i sense plantejar cap mena revisió del procés».
«L’actitud de l’ajuntament demostra un nul interès, desídia i una manca de respecte i d’imparcialitat envers les altres candidatures».
Es tracta de fer vetllar, segons l’Observatori, per la transparència, l’equitat, l’interès general, i la participació, valors que el govern municipal «massa sovint els ignora, no els defensa i no els aplica, emparant-se en interpretacions esbiaixades de la llei».
Entre les explicacions esgrimides pel regidor, hi ha la de que la Llei 10/2014 de consultes no referendàries per haver-se declarada inconstitucional. OCM argumenta que només han paralitzats determinats punts, però no la llei en la seva totalitat. L’aplicació d’aquesta llei, defensa OCM, hagués permès desenvolupar un procés amb més garanties, com a mínim, d’haver-se anomenat com a tal.
«Resulta inadmissible que el Secretari General d’un Ajuntament que ha de vetllar per la defensa dels interessos generals de la ciutadania, i el Tinent d’Alcalde de l’Àrea de Serveis generals i Govern obert” -Alfredo Vega, qui precisament s’ha postulat com a candidat a primer secretari del PSC Terrassa- , “encarregat de dur a terme aquest procés participatiu, acceptin i donin sortida a un reglament d’elecció de la Sindicatura sense Llei que l’empari, sense continguts i sense cap garantia democràtica», afirma l’OCM. Seguidament, demana l’anulació del procés de votació per via electrònica, a més de realitzar una auditoria del procés telemàtic efectuat per esclarir els fets irregulars.
Pendents de la recomanacions del Síndic de Catalunya
Després de la paràlisi del procés, l’alcalde es va reunir amb els candidats que havien participat en el procés. Sobretot OCM recorda que s’ha demanat la mediació del Síndic de Greuges de Catalunya, a qui va adreçar una queixa formal, i que s’ha interessat a seguir molt de prop l’assumpte del procés d’elecció fet a la ciutat per tal de detectar anomalies. Ara s’esperen les recomacions que el Síndic de Catalunya pugui fer en relació al procés dut a terme a Terrassa.
Accés a l’escrit de l’OCM en resposta a Alfredo Vega.
Miquel Gordillo
Deixa un comentari