Sembla que els fets pel que fa al futur del servei de l’aigua van desenvolupant-se, a batzegades, fins que arribi el moment del xoc de trens entre el consistori i l’actual concessionària Mina. A tot això, l’empresa continua sense facilitar tota la informació necessària per dur a terme amb garanties un procés de consulta ciutadana que ja s’ha projectat amb l’anomenat Consell Editorial. Per ara, el passat ple municipa s’ha aprovat donar llum verda a una pròrroga de sis mesos, establerts per llei, per tal que Mina mantingui el servei fins el juny de 2017. Els grups votaren a favor, PP i C’s es van abstenir.
L’assumpte però, va ser aprofitant per tornar a retreure al govern falta de planificació, d’una banda, i a denunciar les ingerències de Mina en els afers públics. En aquesta ocasió, el detonant del debat respon a una carta enviada per Mina a tots els regidors, en què la companyia assegura que no li agraden les condicions de la pròrroga. La Maria Sirvent de la CUP defensa que el dictamen emès per l’ajuntament s’ha de mantenir, «per no rendir-nos davant d’aquesta empresa que no pensa en la ciutadania sinó en els seus interessos privats». El representant de Ciutadans al·legà novament motius estrictament economicistes, quan assegura que «l’aigua no ha estat mai un problema al carrer, vostè (a l’alcalde) fa un problema on no ho havia» «el rebut mitjà es de 20 euros». Per la seva banda, Caballero (ERC) afirmà que «comencem a anar en la bona direcció», ja que amb la pròrroga el consistori torna a recuperar el control del servei.
Mina continua sense facilitar la informació necessària per dur a terme amb garanties un procés de consulta ciutadana.
Nou reglament del Síndic Municipal de Greuges
L’aprovació definitiva del nou reglament del Síndic de Greuges incorpora dues grans novetats que darrerament havien estat plantejades per diverses entitats i també per l’anterior síndica Isabel Marquès. A partir d’ara es durà a terme un procés de consulta ciutadana a que se sotmetran les diferents candidatures. Prèviament, les entitats podran proposar noms de persones per dur a terme el càrrec. Posteriorment serà el Ple qui esculli la persona adient. L’altra novetat és que el càrrec estarà remunerat. Si la dedicació és exclusiva, la el salari equivaldrà al sou d’un regidor de govern; si és parcial, tindrà la d’un regidor de l’oposició. Fins ara aquesta figura no tenia cap sou específic. PP i C’s es mostraren en contra de posar un salari al Síndic, tot al·legant que deixaria de ser una figura independent.
La iniciativa ‘Anem a Mil’ per tal d’establir un salari mínim i digne de mil euros, també va ser aprovada a proposta d’ERC-MES. També es va aprovar l’atorgament de subvencions a 21 ONG i entitats solidàries de Terrassa, destinades a projectes de cooperació al desenvolupament. El total de les partides ascendeix a 400.000 euros, l’1% del pressupost municipal.
Pel dret a l’habitatge i els subministraments bàsics
Hi va haver consens en que l’Ajuntament faci actuacions urgents per garantir el dret a l’habitatge i els subministraments bàsics. La resolució presentada per TeC i CUP consta de fins a divuit acords, entre els quals, que s’obrin expedients sancionadors als bancs per tenir habitatges buits, augmentar la quantitat de multes coercitives als tenidors que incompleixin la funció social dels seus habitatges, comunicar qui incompleixi la Llei 24/2015 d’emergència habitacional i pobresa energètica que el PP va recórrer al Tribunal Suprem, i que deixa sense protecció els 16.000 desnonaments anuals a Catalunya (3 al dia a Terrassa). Igualment, s’instar a la Generalitat que inspeccioni les empreses subministradores que incompleixin la llei 24/2015, obrir nous ajuts de lloguer per part del consistori.
Pla de Mobilitat per reduir els cotxes a la ciutat
Després de dos anys de debats i de participació per part d’entitats, en el ple municipal del juny es va aprovar un Pla de Mobilitat per al període 2016-2021. Els objectius plantejats passen per impulsar mesures per reduir els desplaçaments en cotxe, així com potenciar l’ús del transport públic, els trajectes curts a peu i en bicicleta. En concret, es busca reduir l’ús del vehicle privat un 12%, tenint en compte que «els desplaçaments a peu suposen el 60% del total de moviments per la ciutat», segons va anunciar el regidor Marc Armengol. De fet, la millora ambiental també és un objectiu primordial, ja que s’ha col·locat a Terrassa com la segona ciutat amb un nivell de contaminació més alt de Catalunya.
Les principals accions que es pretenen desenvolupar contemplades en el pla, són la implantació de zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP); zones 30, de forma que l’any 2021 tots els barris tinguin la velocitat limitada als 30 km/h, recuperar els carrers per als vianants, o la millora de la xarxa dels busos de cara a potenciar el transport públic.
La nota discordant a l’aprovació del pla va venir de la bancada de la dreta. El PP va criticar que s’assenyali l’ús del cotxe com la causa de tots els mals, i denuncià la «mania d’implantar carrils bici sense sentit». Per la seva banda, el representat de Ciutadans, Javi González, es mostrà particularment crític, i descriví el Pla com un nyap i una mena d’estudi «per arreglar voreres». Segons el regidor, no es té en consideració el Pla d’Ordenació Urbanística: «nosaltres començaríem d’una altra manera, fer el pla urbanístic i després el pla de mobilitat», afirmà, mentre criticà que «no hi ha projecte de ciutat al darrera, no hi ha lideratge, no sabem cap a on anem». Els grups de l’oposició d’esquerres, amb matisos, van donar el seu suport al document. Xavi Matilla de TeC recordà que és un «error dissociar mobilitat d’urbanisme», i defensà que «en absolut es tracta de castigar el cotxe, sinó d’oferir alternatives per no haver-lo d’agafar per anar a treballar o a l’escola».
Miquel Gordillo
Deixa un comentari