Publiquen una infografia que mostra algunes de les dades més rellevants recollides a l’últim informe de l’estat del mercat social català, fent especial èmfasi a les dades de balanç social, que, a més de permetre a les organitzacions obtenir un diagnòstic del seu funcionament, serveix també per, any rere any, recollir dades agregades dels estàndards de funcionament de l’economia social i solidària a Catalunya.
El mercat social és la plasmació pràctica d’un circuit econòmic i de satisfacció de necessitats basat en els principis de l’economia social i solidària (ESS). Des de la XES, el promovem des de l’articulació sectorial i territorial, i a partir d’eines com la intercooperació, la fira d’economia solidària de Catalunya, el pam a pam i el balanç social.
Aquesta infografia mostra precisament algunes de les dades més rellevants recollides a l’últim informe de l’estat del mercat social català, fent especial èmfasi a les dades de balanç social, que, a més de permetre a les organtizacions obtenir un diagnòstic del seu funcionament, serveix també per, any rere any, recollir dades agregades dels estàndards de funcionament de l’economia social i solidària a Catalunya. La informació recollida s’estructura d’acord amb sis grans àmbits: la democràcia, la paritat, el compromís ambiental, el compromís social, la qualitat laboral i la qualitat professional. Aquests àmbits són justament els que mostra la infografia que us presentem.
Abast i composició
L’any 2016, el conjunt d’organitzacions de la XES comptaven amb una base social de 215.000 persones , van crear més de 3600 llocs de treball i van obtenir durant l’exercici 164 milions d’euros d’ingressos. La gran part de les organitzacions que s’integren al mercat social català són cooperatives (57%), seguides de les associacions (29%).
Paritat
Segons les dades disponibles, el 56% de les dones forma part de l’estructura executiva de les organitzacions i el 42% de dones integren òrgans polítics o societaris a les organitzacions de l’economia social i solidària. Aquestes dades mostren la tendència de l’ESS de corregir la falta de representativitat de les dones.
Benestar laboral
L’opinió expressada per les treballadores de les organitzacions mostren una valoració per sobre del 8 –sobre 10– en relació a l’autonomia, el suport de companys i companyes de feina i la satisfacció global per ser membre de l’organització. Per tant, hi ha instal·lada una capacitat alta per part de les organitzacions del mercat social de proporcionar benestar i desenvolupament a les persones treballadores.
Compromís social
El compromís social també esdevé un dels àmbits claus a l’hora d’avaluar la sensibilitat que l’organització demostra pel seu entorn en matèria de participació, implicació i apoderament social del territori. Tal com mostra la infografia, el 17% de les compres de les organitzacions que integren el mercat social català es realitzen a organitzacions proveïdores del mateix mercat social. D’altra banda, l’11% dels dipòsits es troben en entitats de finances ètiques.
Democràcia
Les persones treballadores de les organitzacions valoren per sobre del 7 –sobre 10– les diferents dimensions de la democràcia interna, fent evident que la participació i les possibilitats de desenvolupament a les organitzacions de l’ESS són elevades.
Compromís ambiental
Els indicadors ambientals volen mesurar algunes variables ambientals bàsiques per tal de tenir una imatge de l’impacte ambiental de l’organització. En aquest sentit, més de la meitat d’organitzacions, tenen pràctiques i procediments per a la prevenció de residus, d’estalvi i eficiència energètica i utilitzen paper reciclat de manera regular i majoritària.
Qualitat professional
La qualitat dels productes i serveis oferts per l’ESS és valorada molt positivament per més de 400 clientes i usuàries del mercat social català fent evident la capacitat de donar una resposta de qualitat a clientes, usuàries i/o beneficiàries dels productes o serveis, fruit de l’activitat econòmica.
http://mercatsocial.xes.cat/ca/noticies/mercat-social-catala-lany-2016/
Deixa un comentari