Tècnics de Movistar exigeixen compliment d’acords i les sancions d’Inspecció contra l’empresa
Represàlies i acomiadament de vaguistes, incompliment del conveni, repressió contra qui exigeix el compliment de la llei i les sentències judicials, són algunes de les violacions contra el dret i la justícia laboral realitzades per Movistar-Telefònica i denunciades recentment per treballadores subcontractes i autònoms de Movistar que realitzaren la vaga del 2015, coneguda com a Marea Blava.
En una carta dirigida al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, a mitjans de juliol, però encara sense resposta, denuncien “una sèrie d’incompliments greus per part de Movistar”, tot considerant que cal “una resposta clara de la Generalitat”.
El primer, cronològicament i per importància, són les represàlies i acomiadaments de vaguistes de Catalunya, molts dels quals han estat denunciats i guanyats en la justícia com a nuls, mentre altres estan encara pendents, i això malgrat que en els acords estatals i en els que es signaren aquí, amb el Col·legi d’Advocats de Barcelona com a mediador, deien ben clar que això no hauria de tenir lloc. El grup afirma que pot aportar un document amb tots els casos que han patit aquesta situació, així com les resolucions d’Inspecció que encara estan pendents a Treball de confirmar la vulneració del dret de vaga per ser substituïts per treballadores d’altres empreses o llocs.
El segon és que les empreses no han deixat d’incomplir els convenis del metall, tot i les investigacions de l’equip d’Inspecció, que les denunciants valoren molt positivament. Aquest equip es formà en el 2014, expliquen a la carta, després d’una “coordinació per la base, horitzontal, entre els comitès d’empresa de les principals empreses contractades de Catalunya que treballen per a Movistar en el comitè d’empresa de Telefònica, i després d’una visita al Parlament i que la Conselleria concretà després amb un pla de treball”. Després de la vaga del 2015 es va produir un major número de denúncies de falsos autònoms, que foren citats a declarar a la Inspecció general que es portava a termini. Aquest “bon treball d’Inspecció de Barcelona no s’ha realitzat, tanmateix, ni a Lleida, Tarragona ni Girona, a on sí hi ha hagut casos de repressió i per aquest motiu sol·licitem que es faci extensiva la tasca a tota Catalunya”.
Durant el 2016, amb la difusió dels acords publicats en el BOE s’ha vist com molts treballadors autònoms i comitès d’empresa o seccions sindicals han tornat a denunciar perquè “continua incomplint-se la llei, des de la bàsica de l’Estatut dels Treballadors (no hi ha registres d’entrada i sortida en els centres i s’estén la jornada sense compensar excés d’hores), passant pel conveni provincial del Metall (en matèria de salut laboral, EPIs, treballs acompanyats en altura, camuflar accidentes, etc), fins les compensacions per treballs amb barems unilaterals de les empreses o compensacions per treballs en dissabtes o festius”. També de tot això, el grup pot aportar proves de totes les empreses i denúncies actuals.
Com que la patronal ha decidit recórrer totes les sancions imposades per la Inspecció de la Generalitat, amb multes milionàries que van saltar a la primera pàgina de tots els noticiaris, les treballadores sol·liciten veure-les per poder aportar documentació, “ja que som part afectada, i així crear un grup de treball amb persones del Departament amb les quals tractar el tema en un marc Autonòmic de Relacions Laborals i destinar més recursos per a impedir que es reiterin més sancions i fer que es tallin d’arrel aquests mètodes de subcontractar, fent que les persones contractes passin a ser plantilla de les empreses, tal i com es va dir que es faria en els acords. Sabem que la principal responsable és la Patronal amb els seus mètodes”.
Des de la Marea Blava alerten que l’objectiu final “no és que el nou equip d’Inspecció de Treball actuï només a Telefònica-Movistar que és l’empresa nº 1 en beneficis del país”, car del que es tracta en definitiva, “és d’un mètode d’organitzar el treball amb precarietat per a no complir la llei, igual que fan a Orange, Vodafone, Jazztel, etc, i el pla d’actuació ha de ser global”.
En aquest punt és imprescindible també, afegeix la carta, “relatar la negativa experiència que han patit els companys de Madrid en veure la poca atenció que allà han dedicat al frau legal massiu en les empreses operadores de telecomunicacions, tot i les denúncies presentades, i per això els comuniquem que ens dirigim al Ministerio de Trabajo per presentar una queixa col·lectiva en contra de la nul·la actitud del Govern del PP”.
Redacció
Deixa un comentari