[Alfredo Vega] Perquè estimem l’Educació, no hem defallit ens aquests anys difícils

No Comment

L’Educació requereix de cura permanent i mesurada. Adaptant-se, minut a minut, als canvis dels infants, de les famílies, dels docents i de la ciutadania, de tota la comunitat educativa. Qualsevol ensopegada i pèrdua del ritme necessari en aquesta atenció pot portar conseqüències poc desitjables per la cura dels infants i les necessitats del servei.

Els agitats esdeveniments en el nostre país d’aquests darrers anys (crisi econòmica, successives eleccions autonòmiques i mesos sense la constitució del govern de la Generalitat) han provocat una desacceleració en l’atenció que mereixia el creixement de la ciutat amb l’arribada de nous infants i el creixement d’alumnat a l’ESO. Les retallades en Educació iniciades per la Conselleria de la senyora Rigau van suposar un gran entrebanc per als centres educatius i per l’atenció a la diversitat. També els ajuntaments van veure minvada la col·laboració bilateral amb el Departament d’Ensenyament, i van haver d’assumir en solitari molts dels compromisos adquirits conjuntament per pal·liar les mancances que aquest desencontre havia provocat.

L’esforç dels docents i dels ajuntaments va poder amortir el cop en un primer moment, però la manca de rectificació, a llarg termini, ha perjudicat la bona marxa dels centres i dels serveis educatius. Disminucions de plantilles, augment de ràtios, deutes milionaris als ajuntaments en el fiançament del 0-3, reducció de les beques menjador i transport, reducció de serveis i programes per l’atenció a la diversitat…

El nostre Ajuntament durant aquest anys ha fet un gran esforç per compensar aquestes mancances, en la mesura que li ha estat possible, per aportar ajuts i serveis que necessiten els infants de la nostra ciutat.

L’inici de curs ha estat molt feixuc per al Servei d’Educació. S’ha hagut de treballar de valent, fent mans i mànigues per aconseguir que tots els infants de Terrassa poguessin anar a escola. Treballar de valent per minimitzar, en la mesura que les condicions actuals ens ho permeten, l’impacte de les aules saturades, així com les situacions excepcionals de cada infant i les seves famílies, pel que fa a les necessitats d’escolarització.

Malgrat la manca del finançament necessari per a l’escola bressol, s’ha pogut mantenir l’oferta i que les escoles disposin dels equipaments necessaris. I el mateix per a la resta d’escoles municipals (FATIMA, El Pi, La Llar, Escola d’Art i Disseny i Escola Municipal de Música · Conservatori de Terrassa).

Les direccions i les plantilles han treballat per tenir l’escola i l’institut a punt i des del servei municipal de manteniment i projectes s’ha fet el possible per finalitzar les obres de l’estiu abans de l’inici de les classes.

Som molt conscients que els centres educatius han estat els que han assumit el major esforç en els darrers anys. A Catalunya som afortunats de comptar amb un llarg bagatge educatiu. Hem estat capdavanters en escolarització d’infants i moltes de les escoles pioneres van ser municipals. La democràcia ens va dur a la universalització de l’educació i a valorar la tasca que molts docents havien realitzat silenciosament per l’escola catalana de qualitat. Des de llavors els docents han estat el principal motor de la nostra escola. Avui continuen treballant aferrissadament per sostenir els nostre sistema educatiu i els hi agraïm. Som conscients que això no és suficient i ens estem esforçant per aconseguir millorar les condicions dels centres i dels serveis. Però no ho podem fer sols, necessitem de qui en té les competències: la Generalitat de Catalunya.

Aquest dimecres 19 de setembre, en la clausura de la presentació del document Educació 360, el conseller Josep Bargalló ens va donar esperances. Va reconèixer alguns errors comesos pel Departament, i ens va explicar com s’han posat a treballar per resoldre algunes mancances i desajustos que presenta aquest moment el sistema. Va parlar d’un nou decret d’escolarització per al proper any, amb modificacions per pal·liar la segregació i ajudar a l’equitat, d’un nou decret de menjadors on s’inclouran les necessitats educatives especials i de l’inici de les negociacions amb els ajuntaments per establir un nou acord per al 0-3. Esperem que aquest nou tarannà fructifiqui i doni una bona empenta a tot el sistema educatiu, que tant ho necessita.

L’Ajuntament de Terrassa seguirà lluitant per l’educació tant o més com ho ha fet fins ara, col·laborant amb el Departament en tot allò que sigui necessari, i no deixarà d’agrair a tots els mestres, professors/es, monitors/es i personal de tots els serveis educatius els seu compromís, responsabilitat i l’esforç que han realitzat aquests anys tant difícils.

Alfredo Vega, Alcalde de Terrassa

Related Articles

Deixa un comentari