Curs de creació i escriptura dramàtica, a l’Escola de Literatura de Terrassa, Amics de les Arts, octubre-març

No Comment

Els cursos d’escriptura estan adreçats a persones que tinguin inquietuds literàries, però que necessitin un guiatge per aprofundir en les tècniques específiques de la prosa i la poesia, no només a nivell formal, sinó també pel que fa als mecanismes de fons de la creació.

No cal que l’alumnat tingui una formació prèvia o hagi escrit abans; la filosofia del curs tindrà com a punt clau el treball personalitzat i el seguiment de cada persona d’acord amb les seves inquietuds i el seu nivell. Sí que tothom que s’inscrigui als cursos ha d’estar disposat a complementar la seva creació amb diverses lectures, tant teòriques com de creació, per tal d’acompanyar el procés creatiu.

El teatro es poesía que sale del libro para hacerse humana.
Federico García Lorca

La dramatúrgia és l’art d’escriure peces per a la representació teatral. Essent el teatre una disciplina de comunicació multi-vehicular per la seva pròpia naturalesa, la creació del text dramàtic ha de concebre’s seguint aquesta mateixa filosofia i atorgant a la paraula escrita una condició plural d’engranatge que existeix enmig d’un conjunt d’eines diverses per a la realització de l’obra desitjada.

La dramatúrgia és la tècnica del present, de la versemblança, de la coherència poètica i de l’elegància a l’hora d’emmirallar la societat que representa. És la veu de l’autor però també la dels caràcters ficticis, és la metàfora ancorada en les experiències vivencials que compartim i que estableixen la connexió emocional entre el personatges i el públic. És la condensació de l’absolut universal en les misèries de la nostra quotidianitat.

Aquest curs es divideix en dos nivells:

1r nivell

Instructor: Marcel Clement
Tipus de curs: presencial
Dates: 5 octubre 2022 – 29 març 2023
Horari:
Dimecres, de 18:30 a 20:30h (48 hores en 24 sessions)

Preu: 740€ (20% descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals). Es pot pagar en dos terminis.

En aquest curs, l’alumne descobreix la dramatúrgia com a vehicle narratiu amb les seves particularitats i comença a separar-lo de les narratives més predominants com la novel·la o el cine. A través d’exercicis pràctics, anirà afinant la seva veu dramatúrgica, explorant la poètica i estil que li són propis i que caracteritzaran la seva veu teatral.

Punts del temari:
– La llengua parlada: Diferències entre narrativa i teatre.
– La veu del personatge: Trobar el to i la versemblança en l’expressió escrita.
– Escriptura quintaessencial: La reducció a l’essència de la necessitat textual.
– El teatre i els seus vehicles: Els diferents canals semiòtics dins la representació escènica.
– La destrucció aristotèlica: La renúncia a la trama, als personatges i a l’estructura d’unitat aristotèlica de temps, espai i acció.
– Actuant els textos: Introducció a la interpretació teatral i a la direcció escènica per entendre e mitjà natural de divulgació del text dramàtic.
– Noves tendències i post-dramatisme: Anàlisi i experimentació amb les noves formes de dramatúrgia.
– Trobant la pròpia veu: Recerca mitjançant els exemples bibliogràfics i l’experimentació del propi gust i estil, desembocant en la comprensió de la identitat dramatúrgica de l’autor.

L’alumne, al final del primer nivell, crearà una peça curta de micro-teatre (15 minuts).
* * *   * * *   * * *

2n Nivell

Instructor: Marcel Clement
Tipus de curs: presencial
Dates: 3 octubre 2022 – 20 març 2023
Horari:
Dilluns, de 18:30 a 20:30h (48 hores en 24 sessions)

Preu: 740€ (20% descompte per a les persones associades a Amics de les Arts i Joventuts Musicals). Es pot pagar en dos terminis.

En aquest curs, l’alumne explora els estils, jocs dramatúrgics, formes i estratègies per tal d’aconseguir l’eficàcia escènica, tant en l’exposició de l’argument i el tema com en el control del públic a través de l’energia i la línia de creixement de la pròpia obra.

Punts del temari:

Trobant la història: Metodologia de creació artística i de recerca conceptual per tal de concretar la història que es vol explicar.
– Energia: El control de la intensitat en la trama i de la mirada del públic
– Estructura
– El tema com a pilar fonamental
– Emmirallant estils: Exercicis d’anàlisi i assimilació dels estils dramatúrgics d’autors i autores de diferents èpoques per tal d’assimilar-ne les estratègies i incorporar les tècniques desitjades al propi estil de l’alumne.
– Dramatúrgia de resistència: Creació d’escenes inspirades en fets d’actualitat per revelar l’aspecte eminentment politico-social i revolucionari del teatre.
– Performance i nous llenguatges

Òpera prima: creació d’una obra de teatre completa utilitzant tots els recursos adquirits.

* * *   * * *   * * *

Bibliografia general recomanada

Antígona, Sòfocles
Macbeth, William Shakespeare
Casa de nines, Henrik Ibsen
Qui a casa torna, Harold Pinter
Ansia, Sarah Kane

* * *   * * *   * * *

Marcel Clement neix a Andorra la Vella. Obté la titulació en solfeig i harmonia al conservatori d’Andorra. Inicia la seva formació com a músic primer amb el clarinet, però finalment es decantà pel piano. La seva carrera com a cantant comença de molt jove amb el Cor Nacional d’Andorra fent gires nacionals i internacionals. És Llicenciat per l’Escola Memory de Teatre Musical l’any 2004 i tres anys més tard pel Col·legi del Teatre de Barcelona. Ha fet cursos d’especialització en Shakespeare i Txèkhov amb Ferran Audí i Raimon Molins. És professor d’interpretació i de cant tant per a nens com per a joves i adults en diferents escoles de Barcelona com Eòlia o l’escola Memory.

Ha treballat amb directors com Joan Font (Comediants), Joan Lluís Bozzo (Dagoll Dagom), Carles Porta o Joaquim Oristrell. Destaquen en la seva carrera professional papers principals a El somni d’una nit d’estiu, 1714: crònica d’un setge o en rol secundari a Scaramouche de Dagoll Dagom.

També ha col·laborat com a adjunt a la direcció amb Pere Arquillué en l’obra Audiència i vernissatge, estrenada en el Festival Grec. Ha treballat també com a regidor a l’espectacle Carmen la Cubana produït al Teatre Delamar d’Amsterdam i a La plaça del diamant, dirigida per Paco Mir. Es llicencia, l’any 2020, en Direcció i Dramatúrgia a ESAD. A més, ha realitzat cursos de dramatúrgia a la sala Beckett. És, també, guanyador, durant dos anys consecutius, de la beca SGAE d’estudis de direcció i dramatúrgia.

Obres estrenades
Compta ja amb dues dramatúrgies estrenades i una tercera programada a la Sala Atrium que la situació actual ha forçat a posposar.
2020 –
Jo sóc la Fúria, al Teatre Eòlia
2017 –
Només 3 dies: el musical, al Versus teatre, amb direcció de Victòria Boixadera

Experiència docent
Professor d’escriptura a l’Escola de Literatura de Terrassa
Professor d’interpretació a l’aula de teatre de la UB
Professor d’interpretació per a joves al planter d’Eòlia

Amics de les Arts i Joventuts Musicals

Carrer de Sant Pere, 46, primer pis / Carrer del Teatre, 2 / Terrassa

http://amicsdelesarts-jjmm.cat/literatura-i-debat/escola-literatura-terrassa/

Us podreu matricular omplint el formulari que hi ha al final de l’enllaç anterior,
trucant al 937 859 231 o presencialment a la secretaria
d ‘Amics de les Arts i Joventuts Musicals
(de dilluns a divendres, de les 17:00 a les 20:00h).

Podeu sol·licitar més informació sobre els cursos escrivint a: escolaliteraturaterrassa@gmail.com

A l’Escola de Literatura de Terrassa, oferim cursos d’escriptura en grups de format reduït. L’èmfasi en els grups petits té a veure amb una filosofia de treball que s’inspira en la tradició dels seminaris francesos i alemanys: el que ens interessa és llegir amb atenció, posant l’èmfasi en la qualitat de la lectura més que no pas en la quantitat, cosa que passa tant per poder seguir els fils que ressonen en un text com per tenir temps de posar en comú les impressions, les anàlisis i els comentaris del grup. Del que es tracta és de concedir a cada text, a cada projecte creatiu, el temps que li cal i no forçar-lo a passar per l’adreçador d’aquesta nostra pressa contemporània. Les humanitats no són massa compatibles amb l’acceleració.

Ens aproximarem a l’escriptura de la mateixa manera que els professionals parlen amb altres escriptors: no des del llenguatge de la «fórmula» ni de la recepta, sinó des de la investigació en marxa. Al capdavall, els llibres que valen la pena d’escriure són els que no sabem com escriurem. Per això, cercarem en la tradició, en les lectures i les investigacions d’altres, i en els escriptors que ens són contemporanis, un diàleg que ens permeti anar construint les nostres solucions.

Organitzat per Amics de les Arts i Joventuts Musicals-Grup de Literatura, l’Escola de Literatura de Terrassa compta amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa.

Related Articles

Deixa un comentari