L’escola Crespinell ‘viu intensament sense complexos’: El nou edifici resoldrà els problemes actuals d’espai

No Comment
Vivint sense complexes, l’escola cooperativa Crespinell celebra el nou local i el 40 aniversari, a la plaça Didó, amb la banda Doctor Prats. Foto: PV

Lluís Costa

Visc intensament sense complexos!, amb la banda Doctor Prats, Batucada Wasabi, colles de cultura popular, fideuada popular, contacontes… Gran festa de l’escola Crespinell, el passat 25 de març, a la plaça Didó. Motius per celebrar, de generals i sempre en tot moment, com aquest mateix viure intensament. I de més concrets, com la confirmació del nou espai per a l’escola a l’antic edifici de Germans Amat i els 40 anys de la mateixa escola, que amb les restriccions de la covid van quedar una mica deslluïts. I amb tot això, una crida a col·laborar amb la recollida de fons per al nou projecte d’edifici.

«Volíem agrair a la ciutat i l’ajuntament la cessió de l’espai», declarà a Malarrassa l’Esther López Martínez, directora de l’escola des del passat mes de setembre. «Encara que no hi hagi dates pel trasllat», matisà. De fet, aquesta mudança a l’antic edifici de l’escola Germans Amat, al barri de la Maurina, que durant anys havia ocupat l’institut les Aymerigues, necessita temps per fer-se efectiva i material. L’alegria, de moment, no és menys per això.

Però cal espavilar-se una mica, perquè la casa del carrer Pantà, just davant de l’escola Lanaspa, antiga i bonica, enyorable fins i tot, no reuneix condicions d’espai suficient i ben condicionat per a l’alumnat amb necessitats especials que el fa servir. A sobre, des de la implantació de mesures sanitàries de seguretat implantades per lidiar amb la pandèmia, es va haver de compartir i dividir espais: hi ha grups d’infantil i primària a la seu de Pantà, mentre que els de transició a la vida adulta (entre 16 i 21 anys) van anar a l’escola Font de l’Alba, a Can Tusell, on ocupen tres sales, una de les quals de suport intensiu, d’alumnes amb necessitat d’acompanyament especial de diferents escoles i instituts de tota la ciutat.

Continua el conveni amb l’escola Lanaspa, camí dels 30 anys, aturat durant la pandèmia i restablert el curs passat, igual que el conveni amb l’institut Montserrat Roig i l’escola Sagrat Cor, als quals se suma aquest curs un de nou amb l’institut Can Roca. En tots els casos, l’alumat de Crespinell, format per poc més de 60 joves en total, comparteix aules amb l’alumnat d’aquests quatre centres educatius i van fent realitat experiències d’escola inclusiva.

A cada centre, la col·laboració té característiques específiques, assenyalà l’Esther, «l’objectiu, en tot cas, és treballar junts i fer efectiva l’escola inclusiva, un horitzó ple que s’albira encara llunyà», subratlla, «però estem caminant cap allà», afirma en remarcar que les institucions implicades, el Departament d’Educació i el Serveis municipal, hi creuen i aposten, «una altra cosa és com es desplega la llei», alerta. D’altra banda, «la mentalitat de tothom està canviat, clarament, tant del professorat i direccions com de les famílies i la societat en general».

Sobre els detalls del trasllat amb el qual ja somien a Pantà, no hi ha data perquè encara s’han de fer reformes i adequacions de la infraestructura, que no compleix les condicions d’accessibilitat universal, per exemple, la instal·lació d’un ascensor i altres modificacions necessàries per a una escola d’alumat amb necessitats educatives especials.

D’entrada, però, hi ha espai de sobres i les aules molt grans i il·luminades, «esperem que això sigui aviat», afegeix la directora i sòcia d’aquesta escola que és també cooperativa des del seu naixement i aposta per una economia social i solidària. «Estem molt contents i il·lusionades, perquè fa anys que buscàvem un espai més adient. Serà un gran canvi per a nosaltres i per als nostres alumnes».

Amb la música de Doctor Prats sonant alegre i fent ballar la plaça, famílies i joves que omplen l’indret, l’Esther abunda sobre el caràcter d’economia social i solidària de l’escola: «Som una cooperativa de mestres, que és una manera diferent de fer, horitzontal i democràtica. Ens situem ideològicament amb el compromís de fer real aquesta economia solidària i ho fem en tot moment en el nostre funcionament».

Pel que fa a l’ajuntament, la regidora d’Educació Teresa Ciurana, present a la festa, declarava estar «molt contenta en l’actual situació, perquè feia anys que es buscava una solució per a l’escola, i és que, senzillament, no hi caben a Pantà». En aquest punt, de totes maneres, i mirant des de fora, semblava impossible, i és que hom parla d’anys, bastants anys.

Responent a Malarrassa, la regidora assegura desconèixer amb detall el que altres han fet: «he de dir que no sé el grau de feina que s’ha fet abans, puc parlar del que nosaltres hem fet, i és que ens hem trencat les banyes». Concretament, s’havia estudiat l’ampliació de l’escola Lanaspa i la part posterior de l’espai dels serveis d’educació, «però eren solucions a mot llarg termini i costosíssimes».

La solució actual, tot i comportar un desplaçament relativament gran en l’espai i el sempre problemàtic abandonament de la «casa de tota la vida», ofereix solució al conjunt de necessitats, com s’ha apuntat abans. A més a més, les possibilitats de col·laboració per fer escola inclusiva s’amplien a l’escola Roc Alavern, que fa costat a l’edifici dels Germans Amat, i l’institut Aymerigues, en el barri del Roc Blanc.

Related Articles

Deixa un comentari