Les noves ecobotigues a Sabadell i Terrassa: models d’escala i d’èxit

No Comment

Els grups de consum es reinventen i creixen


Aquest és un article patrocinat per l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental, que conjuntament amb els mitjans Malarrassa i elCugatenc es proposa visibilitzar la vitalitat de projectes, iniciatives i actes al voltant de l’economia social i solidària a la comarca.

El Rodal i L’Egarenca són dues botigues agroecològiques de recent creació. Responen a una evolució dels grups de consum entre famílies i que ara han crescut, amb la intenció d’oferir un servei més professionalitzat i per incidir en la transformació social del model de consum alimentari actual.


L’ecobotiga agroecològica El Rodal es va inaugurar el passat 18 de maig a Sabadell.

Molts dels grups de consum ecològics que van créixer a les ciutats del país per tal de dur a terme un altre tipus de consum alimentari, estan vivint una evolució. El fenomen l’estem veient en alguns dels nuclis urbans més grans. Tot mantenint la seva essència, giren cap a un model sobretot amb més anhel de projectar-se cap a fora i de seduir a més gent que desitgi implicar-s’hi.

A la comarca del Vallès Occidental fa poc que han nascut dos exemples representatius, a Sabadell i Terrassa, amb la creació d’El Rodal i L’Egarenca, respectivament. Són projectes que suposen un canvi d’escala de diversos grups de consum que havien funcionat durant anys en un format més petit.

Així, s’ha passat d’un model en què unes quantes famílies feien una compra a uns pocs productors escollits, i passaven un cop per setmana a recollir la seva comanda a un lloc tancat, normalment dins d’una associació, a una botiga amb vocació de súper, situada a peu de carrer, en què tot està més accessible al públic. I amb esperit d’obrir-se i atreure a més gent interessada a participar en una forma de consumir que impliqui una transformació social més gran.

D’exemples n’hi ha múltiples, alguns de consolidats i de referència com La Magrana Vallesana, a Granollers (amb 250 socis), d‘altres de creació recent o alguns que estan plantejant dur a terme aquest canvi d’escala. Volen atreure més persones conscienciades, que creguin i que desitgin col·laborar en un consum més responsable. On es posi l’accent en allò ecològic, sense perdre l’essència cooperativista i la participació directa que caracteritzen aquests grups. També es tracta de consolidar el treball directe amb productors de diferents sectors que estan repartits pel territori, així com d’oferir un millor servei a les persones associades.

Consum de proximitat i per protegir la pagesia

Val a dir que es tracta de botigues agroecològiques, tal com s’autodenominen totes les experiències de grups de consum, és a dir, on es tingui en compte tant la qualitat del producte com les condicions de la pagesia i els drets laborals de qui treballa la terra. És un concepte molt lligat a la sobirania alimentària: saber d’on prové el que mengem i consumim, tot controlant els canals de distribució, i que es tracti de producte amb un origen de proximitat.

Seguint aquesta filosofia, s’incorporen altres objectius, com el de residu zero, tot fent servir envasos reutilitzables i producte a granel, i amb una croada contra el plàstic i altres elements que contamina el medi ambient. A banda de seguir els valors de l’economia solidària, el treball digne, les relacions de comerç just i amb el Sud, i l’aposta per proveïdors ètics i ecològics.

Fa pocs dies es va obrir al centre de Sabadell l’ecobotiga El Rodal, situada al carrer Unió, 46. “Venim de grups de consum de la ciutat i hem decidit ajuntar-nos en aquest projecte més ambiciós”, explicava Mireia Bou, una de les promotores d’El Rodal, a un grup d’interessats en saber com funcionava aquest projecte, durant la seva inauguració el passat 18 de maig. I afegia: “actualment som 70 sòcies i “propietàries” de la botiga”. El terme propietat remet a què tothom que s’incorpora a aquest projecte sense afany de lucre pot participar-hi i decidir què volen tenir i què fer, de manera democràtica.

“Venim de grups de consum de la ciutat i hem decidit ajuntar-nos en aquest projecte més ambiciós”.

Visitant l’ecobotiga d’El Rodal veiem que tenen un ampli rebost, juntament amb producte agroecològic de temporada i de circuit curt. Per ara compten amb una treballadora a la botiga, i segueix un horari més reduït per començar, de dimecres a divendres de 16.30 a 20.30h, dissabtes de 9.30 a 13.30h.

Per incorporar-se com a soci s’ha fixat una quota de 10 € mensuals, i un capital social de 50 € (retornables si es deixa el projecte). Hi ha la possibilitat de comprar a la botiga sense ser soci, llavors el preu del producte és un 20% més car que si es paga la quota de soci, i no es poden fer comandes de productes frescos, només d’el que és disponible al rebost. Lògicament, el fet de ser soci dóna dret a decidir sobre el funcionament del projecte i a participar de l’assemblea i les comissions que es creen.

Una de les màximes de les ecobotigues és no haver de completar la compra domèstica en els súpers tradicionals.

També es pretén afermar el contacte directe amb productors de diferents sectors que estan repartits pel territori, així com oferir un millor servei als associats.

L’experiència de consum indica a la pràctica que els preus no són molt més alts que la despesa a un supermercat convencional, i s’incorpora el fet de saber què es consumeix, d’on prové, i que al darrere n’hi ha una producció ecològica, de qualitat i a un preu just, on prevalguin unes condicions laborals justes.

El projecte de l’Egarenca, a Terrassa, és germana d’El Rodal. Fa escassos mesos es va posar en marxa l’ecobotiga, al carrer del Nord, 105. I l’experiència fins al moment està resultant d’allò més satisfactòria. Amb 77 sòcies en el moment actual, moltes de les famílies provenen del grup de consum de la Coope Candela i de Kopikua. La botiga disposa també d’un espai de cafeteria oberta a tot el públic. De forma que l’horari s’ha ampliat, des de dimarts a divendres als matins i les tardes, i dissabtes durant el matí, i amb dues treballadores que vetllen per l’organització de la botiga.

Debat sobre models d’escala durant la inauguració de L’Egarenca.

Les famílies que es facin sòcies de l’Egarenca, han de fer una aportació inicial de 100 € com a capital social, mentre que la quota fixada és de 12 euros mensuals per família. La unitat familiar també s’entén aquí com a concepte ampli: poden ser persones que visquin a una llar, tota una família incloent-hi avis, un grup de companys de feina o amics, o qualsevol altre àmbit. La quota permet fer la comanda setmanal dels productes, i anar a buscar-la quan es tracta de demandes fetes prèviament a través d’un aplicatiu. O bé comprar directament entre tot el que s’hi pot trobar a la botiga.

És una de les màximes d’aquests projectes d’ecobotiga, i el que es vol amb l’Egarenca: no haver de completar la compra domèstica en els súpers tradicionals. Per això, l’oferta de productes és prou àmplia: fruita i verdura, pa, làctics, carns, xarcuteria vegana, fruits secs, higiene personal, conserves, vins, cerveses… I les referències que s’hi poden trobar van creixent. Això sí, sempre seguint els criteris de justícia social que marca l’associació.

Miquel Gordillo

Related Articles

Deixa un comentari