La Veu de la Síndica, maig 2019: Renda garantida i habitatge, els greuges que creixen

No Comment

Isabel Marquès i Amat

Arran de la nova relació de col·laboració amb els mitjans de comunicació de la ciutat de Terrassa per donar a conèixer l’activitat de la Síndica Municipal de Greuges de Terrassa, agraïm a Malarrassa, el periòdic independent i gratuït de Terrassa, la publicació de les nostres dades d’activitats mensuals, concretament les recollides al llarg del passat mes de maig de 2019.

Al llarg del mes de maig, des de l’Oficina de la Síndica Municipal de Greuges de Terrassa hem atès 96 consultes de ciutadans i ciutadanes, 17 de les quals han generat l’elaboració de 8 greuges a l’Ajuntament de Terrassa i 9 al Síndic de Greuges de Catalunya, arribant als 89 greuges presentats durant els primers cinc mesos de l’any 2019.

Durant els 22 dies hàbils al llarg del mes de maig amb l’obertura de l’Oficina a la Masia Freixa del parc de Sant Jordi, la mitjana d’atenció de les queixes rebudes ha estat d’uns 30 minuts per a cada persona; 84 de les quals han estat ateses de forma presencial, 9 de forma telefònica i 3 a través de diferents correus electrònics rebuts.

L’àmbit de Serveis Socials incrementa les seves necessitats amb demandes d’ajut per l’augment de l’habitatge social i la situació de comunicació de llençaments, per tal d’evitar possibles desnonaments o la introducció de famílies a la taula d’emergència. Són situacions que s’agreugen quan s’ajunten amb precarietat econòmica o inmigració.

Aspectes relacionats amb la sanitat i la salut de les persones, així com la sol·licitud, tramitació i atorgació de la Renda Garantida acostumen a ser cada vegada més habituals, per les expectatives creades i els resultats obtinguts, moltes vegades amb falta d’informació i atenció personalitzada per part de les institucions competents.

Totes les queixes vinculades al Departament d’Ensenyament, que també sofreixen un augment significatiu, en no poder ser ateses directament a Terrassa des de l’Oficina de la Síndica Municipal de Greuges de Terrassa, es deriven al departament específic del Síndic de Greuges de Catalunya, Sr. Rafel Ribó, en formar part de les seves competències.

També volem fer esment de les queixes relacionades directament amb el Servei de Consum de l’Ajuntament de Terrassa que ofereix informació, orientació i assessorament a tota la ciutadania i empreses de Terrassa pel control del mercat, la seguretat dels productes i serveis, acceptant reclamacions o denuncies i rebre formació.

El dret a la informació o a la seva manca, provoca en molts casos la intervenció de la Síndica de Greuges, especialment quan es denega sense cap mena d’explicacions alguna petició sol·licitada o obtinguda amb anterioritat. És en aquest moment quan la intermediació pot resoldre bona part dels possibles conflictes plantejats.

Finalment, la mobilitat a la ciutat i les dificultats per a l’aparcament a la via pública dels vehicles particulars, insisteixo especialment amb els vehicles de persones amb discapacitats, dificultats de salut o mobilitat reduïda, tanquen el gruix de greuges rebudes a l’Oficina de la Síndica de Greuges de Terrassa al llarg del mes de maig de 2019.

També volem insistir en què els greuges que no estan vinculats a l’Ajuntament i cal traslladar al Síndic de Greuges de Catalunya, són derivacions en el cas que alguna queixa no sigui de Terrassa o la població dels residents que el proposa no disposa de Síndic o Síndica local, però també en àmbits com la renda garantida o l’ensenyament.

En relació amb l’activitat del mes de maig, de forma majoritària, les consultes ateses per la Síndica han estat relacionades amb inconvenients vinculats a les ventades de 2014, relacionades amb el Servei d’Urbanisme, i l’aplicació del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal POUM, el Padró d’Habitants, les millores en accessibilitat d’edificis i Funerària.

En relació als casos vinculats als Serveis Socials i l’Habitatge, ens mostren moltes situacions de crisi econòmica de persones i famílies, algunes desestructurades, que encara fan més complexa les solucions o la possibilitat d’entesa, amb conseqüències en l’educació dels infants a càrrec o situacions d’allunyaments per agressions o abusos sexuals i de gènere.

La falta d’execució de la renda garantida, necessitats en la resolució d’aspectes jurídics i les relacions amb la banca formen altres indicadors que comporten queixes habituals que des de l’Oficina de la Síndica Municipal de Greuges de Terrassa atenem i intentem orientar per a la seva millora o resolució positiva per a les persones agreujades.

Per a les persones que vulguin obtenir més informació dels procediments i funcions de la Síndica de Greuges de Terrassa, els recomano que visitin la pàgina web www.sindicaterrassa.org i una vegada informades, puguin decidir si ens fan arribar alguna queixa a través del formulari que els presentem a la nostra portada.

Seguirem intentant ajudar a tota la ciutadania per a la defensa dels seus drets davant l’administració pública local de Terrassa, com en la d’altres àmbits que no formen part de les nostres funcions, per a la millora de la convivència i l’augment de la qualitat democràtica de les nostres institucions vers la seva ciutadania.

Related Articles

Deixa un comentari