Signatures contra la segregació escolar: ‘l’Ajuntament ha d’intervenir’

No Comment

Ajuntament de Terrassa ha d’intervenir per resoldre la greu situació de segregació escolar que es viu a la ciutat. Aquesta és la opinió de bona part de la ciutadania egarenca i, concretament, de la Federació d’Educació i Unió Intercomarcal del Vallès Occidental i Catalunya Central, que ha decidit passar a l’acció tot iniciant, el mes de febrer, una campanya de recollida de signatures amb el títol: «Contra la segregació escolar a Terrassa. Demanem la intervenció de l’ajuntament de Terrassa. Per una ciutat educadora, una ciutat inclusiva».

CCOO recorda que el juliol de 2016 es va fer públic un informe del Síndic de Greuges on es constata que la segregació escolar s’ha agreuja a Catalunya i destacant que Terrassa ciutats capdavantera, amb un dels nivells més alt.

Mercè Gómez, Enrique Rodríguez i José Navajas presenten la campanya a la seu de CCOO. Foto: CCOO Mercè Gómez, Enrique Rodríguez i José Navajas presenten la campanya a la seu de CCOO. Foto: CCOO

A l’Informe, el Síndic advertia les administracions públiques del fet que no només han de desenvolupar polítiques relaciones amb la programació de l’oferta i amb la gestió del procés d’admissió d’alumnat, sinó també polítiques igualadores de les condicions d’escolarització que ofereixen els centres.

El sindicat avisa l’ajuntament que «ha de prendre posició política al respecte de l’actuació de la Generalitat de Catalunya», li recorda que una de les causes importants de la segregació escolar a la ciutat és «conseqüència de la segregació urbana i de les polítiques urbanístiques, que sí són competència municipal».

Per això, molt clarament, l’Ajntament. Primer, «ha de corregir la situació». I per això, CCOO apunta algunes propostes: distribució equilibrada de l’alumnat des de P3, entre d’altres mesures, determinant «el nombre de places que es reserven, de manera igualitària a cada centre», deixant un percentatge per a matrícula viva.

Segon, fent efectiva la gratuïtat real de l’educació obligatòria, «intervenint sobre les quotes reals» i donant «suport actiu a les famílies». En tercer lloc, a través de l’elaboració del mapa escolar i en la qualitat dels equipaments educatius, per aconseguir que no es tanqui cap línia educativa de manera a permetre la reducció del nombre d’alumnes per classe, promovent l’increment de places públiques de P2 i promovent la creacio de centres públics amb estructura institut-escola, entre altres.

Calen, en quart lloc, projectes educatius orientats a l’equitat educativa, estimulant les sinergies entre els centres, especialment del mateix barri o zona, assegurant activitats i intercanvis. Per assegurar la qualitat i l’equitat educativa del temps no lectiu, CCOO proposa garantir menjador a tots els centres «amb independència del seu horari lectiu, potenciar els Plans Educatius d’Entorn i revisar i potenciar l’organització de l’Esport Escolar.

Finalment, planteja algunes propostes més sota el títol «Polítiques d’equitat i cohesió més enllà de l’activitat educativa», com ara potenciar el programes de transició Escola-Treball, la creació d’un Observatori Municipal per l’Equitat Social i reprendre el Projecte Educatiu de Ciutat.

Related Articles

Deixa un comentari