Equip de Fent País. Foto FP
La cooperativa manresana edita una capsa-regal a mode de guia de viatges i sortides pel país, distribuïda a més de 300 punts de ciutats i pobles, també a Terrassa.
A Terrassa hi ha sis punts de venda: llibreria Atenea (carrer Gavatxons), papereria Cal Quer (c. Galileu), llibreria Egara (c. Gutenberg), Abacus (c. Font Vella), papereria Oller i botiga especialitzada en cafès Horitzons (carrer Ample)
Fa més de quatre anys cinc joves del Bages decidiren engegar un projecte que van anomenar Fent País. Era una aposta amb motius i objectius socials molt clars: replicar els grups de consum local d’aliments, que coneixien bé i en els que alguns hi col·laboraven, però en un sector nou, el del turisme.
“Com el grup de persones que s’ajunta per consumir producte de proximitat, van a conèixer el productor, que fa la seva comanda sense intermediaris i que van creant allò que es podria dir un segell de confiança vers els productors de la zona, però en turisme”, explica en Nil Camprubí, un dels fundadors de la cooperativa amb seu a Manresa.
El mapa dels Països Catalans que incorporen a la logomarca de l’empresa, afirma, “és una declaració d’intencions”. Volen que cada una de les rodonetes amb les quals s’ha fet el mapa esdevingui una destinació local, i encara una suma de destinacions locals enxarxades per anar “construint aquest mapa de propostes de transformació”; perquè el turisme, defensen, “és un motor de canvi”.
Per exemple, pel fet de sumar de molta gent: “quan vas al Pedraforca de cap de setmana aniràs segurament a comprar algun regal a la botiga de torn, i el pèsol negre de Gósol i la mel de Vallcebre; i a més, si tens mal de cap o altra cosa igual has d’anar a la farmàcia, al forn… Pot ser molt transformador, sobretot en llocs que els hi falta aquest impuls turístic que necessiten per sobreviure”.
D’altra banda “ens agrada molt sortir de cap de setmana i conèixer racons i sempre trobes que no saps bé on pots anar a dinar, a dormir, o què fer que valgui la pena en aquell indret”. Així, la proposta és posar en valor tot el que tenim aquí, sobretot a nivell turístic amb aquesta manera de funcionar com és la cooperativa de consum d’aliments”. Tot teixint xarxa amb petits allotjaments, cases rurals, hotels de muntanya; restaurants tipus slowfood i kilòmetre zero; activitats de natura i ecoturisme; recolzant-se de seguida en els segells ja existents o la Carta Europea de Turisme Sostenible.
“Sabem que hi ha coses que s’estan movent, però de forma molt dispersa”, avalua en Nil, tècnic en regulació i control d’autòmates, “volem ajuntar tot això, ser un punt de trobada, diguem-ne, de totes aquestes empreses que estan intentant fer les coses bé, i ser un aparador de totes aquestes empreses que poc o molt estan contribuint a generar riquesa en el seu entorn”.
L’eina i producte principal és la capsa-regal d’oci i turisme responsable, una “guia d’experiències de petit format per descobrir Catalunya des de l’autenticitat, el respecte i l’estima” . “No era el nostre objectiu que Fent País s’associés a una capsa regal, però ara, la veritat, ens estan identificant amb aquesta guia”, a part el fet que ha esdevingut el pilar econòmic més important, de moment.
Econòmicament, per sort, no van necessitar cap inversió en diners, “però d’hores moltes, pràcticament vam estar un any per donar-li forma al projecte, sense cobrar res”. Començaren amb una llista de 150 empreses, explicant el nou projecte i demanant un primer crèdit de confiança quan encara tot era projecte només.
“Però ens vam trobar que moltes empreses pel simple fet de ser una cooperativa ens veien amb uns altres ulls. El sector turístic està cremat de rebre propostes de portals turístics, moltes grans ofertes; en canvi ens veien a nosaltres com un projecte diferent, molt més propers o que realment volíem fer les coses d’una altra manera, se’ns van obrir moltes portes”, declara en Nil.
El primer any, per tant, sobretot de tasca comercial i preparant les eines, la web i la capsa, per crear les xarxes locals: casa rural, restaurant; activitat de natura, conèixer fauna i flora; incloent-hi enoturisme, visites a cellers amb història, activitats culturals; activitats d’aventura, no de risc, no hi ha motors, “no perquè estiguem en contra, sinó perquè estem a favor de potenciar altres coses”.
Després de guanyar un concurs d’emprenedoria de la UOC, es van constituir en cooperativa el mes de juny del 2012, tot i que no van començar de debò fins l’abril 2013, engegant dues línies: la de socis de consum i la de la capsa-regal.
El projecte original era crear una cooperativa mixta de consum i treball. Però, avui, legalment són encara només cooperativa de treball. De socis consumidors, però, n’hi ha fins ara quasi 300.
L’objectiu a mig i llarg termini és que el projecte s’aguanti amb els socis consumidors, “però a dia d’avui estem centrats totalment amb la capsa-regal; ens està ajudant molt a consolidar econòmicament la cooperativa, i creiem que tots els esforços han d’anar en aquesta direcció”.
La capsa es distribueix a més de 300 punts de venda, la majoria, excepte algun espai com Abacus, són establiments petits. No es troben en grans espais de consum ni enlloc dels que la gent podria associar amb un producte com aquest, “bàsicament, perquè creiem que hi ha una altra manera de consumir. No descartem entrar-hi, perquè «creiem també que per canviar les coses has d’anar a atacar una mica allà on hi ha, diguem-ne, el públic objectiu per canviar-lo. Però avui ens sentim còmodes anant a fer la feina de formigueta al punt de venda petit, on la persona que atén explica el producte”.
Per tant, llibreries, agències de viatge, botigues de regals i altres, botiguetes del tipus Mengem Bages (producte local), alguns col·laboradors, algun bar… “vull dir, allà on la gent que està atenent o porta l’empresa té ganes de vendre Fent País nosaltres encantats de ser-hi”.
Als punts de venda confirmen que “el boca-orella és fonamental per nosaltres. Hem tirat molt de xarxes socials i poca cosa més. Entenem que la nostra estratègia és sobretot augmentar en punts de venda”.
Es ven principalment a la Catalunya Central: Vic, Manresa, Igualada, també Sabadell i Terrassa. Pot sorprendre que estiguin venent més en un cafè llibreria de Berga que no a l’Abacus de Balmes, informa en Nil, on segur que passa mil cops més de gent al dia.
A l’equip, molt joves tots, a part d’en Nil, hi ha un enginyer mecànic, el Roger; l’Ariana, que és tècnica en disseny, i el Tom, organitzador d’esdeveniments. L’informàtic, en Marc, creador de la potent eina per gestionar reserves, facturació i organització de tota la feina.
En aquests 4 anys i mig, via capsa-regal, han generat reserves als col·laboradors i clients, per valor de 2,5 milions d’euros, tot a petites empreses arrelades al territori, «amb criteris que creiem òptims per crear riquesa real». I han augmentat plantilla amb una persona més. Amb un volum de facturació anual entorn dels 700.000 euros encara concentren la feina a Catalunya, «podríem créixer més depresa, però no volem, tenim aquí molta feina i anirem poc a poc». El repte, a curt i mig termini, és fer el salt al món on-line, i oferir via web propostes singulars, a la carta.
En Nil afirma que han assentat les bases del que hauria de ser una «empresa sana, posant pel davant els drets laborals», i cita el cas de la baixa per paternitat, més llarga del que la llei ofereix, o la flexibilitat horària. Miren, per tant, amb molt d’optimisme el futur, amb ganes de créixer promocionant les cooperatives i poder dir que, com la Fira d’Economia Solidària, on Malarrassa el va entrevistar, que «l’ESS no només és possible sinó que existeix, tenim cooperatives a tots els sectors, i anem molt lluny». Formen part de la XES, de la Federació, també de Treballem Bé, un grup de cooperatives del Bages.
Capsa-regal i sòcies consumidores
Les persones sòcies paguen una quota de 20 euros anuals, que dóna dret a anar per tota la xarxa d’establiments i d’empreses gaudint de descomptes i promocions; disposant d’un catàleg d’informació i propostes per conèixer i gaudir més les destinacions.
La capsa-regal, feta amb bon material, tot íntegrament a Catalunya, és una guia, amb més de 15.000 llibrets repartits pel país, que té quatre franges de preu: 39,90, 79,90, 119,90, 179,90 euros, per a poder pagar alguns dels serveis i propostes publicades i ofertes a la mateixa.
El que fa la guia, per tant, és promocionar a tota la gent que està aquí dintre i no només comercialitzar el seus serveis, sinó sobretot associar la seva empresa amb uns valors, un segell, que estan acceptant totes les empreses que treballen amb Fent País, com és la Declaració Certificada de Compromís (http://goo.gl/ci3ytD), que compromet a una sèrie d’accions pel que a la responsabilitat empresarial social.
Deixa un comentari