Cultura emprenedora a l’escola (CuEmE) és un programa impulsat per la Diputació de Barcelona amb el suport de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya. La iniciativa busca fomentar l’esperit emprenedor en clau cooperativa entre l’alumnat del cicle superior d’educació primària, especialment de cinquè. (Aquest article es va publicar a El Diari de l’Educació.)
Guillem Perdrix
Cultura emprenedora a l’escola (CuEmE) és un programa impulsat per la Diputació de Barcelona amb el suport de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya. La iniciativa busca fomentar l’esperit emprenedor en clau cooperativa entre l’alumnat del cicle superior d’educació primària, especialment de cinquè. Gràcies al CuEmE, durant el curs 2017-2018, uns 7.000 alumnes de 177 escoles a 78 municipis de tot Catalunya s’han familiaritzat de primera ma amb el món empresarial cooperatiu. Entre tots han creat 300 cooperatives, mitjançant les quals nens i nenes han pogut implicar-se directament en totes les activitats relacionades amb la creació, organització, gestió i tancament de l’empresa.
El projecte facilita un programa d’activitats de foment de l’emprenedoria amb un vessant cooperatiu que els centres educatius impulsen directament. De forma concreta, durant un curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el suport de la comunitat educativa, l’administració i agents socials de la seva localitat. Per fer-ho s’utilitza la metodologia educativa del treball per projectes, amb el qual s’intenta reforçar valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat, alhora que constitueix una eina d’inclusió social.
Projectada pel Cicle Superior, el programa CuEmE és una iniciativa que té la voluntat de consolidar aprenentatges en una etapa en la qual els nens i nenes evolucionen progressivament cap a l’autonomia, l’autoconcepte i la seva inclusió en grups.
Esperit emprenedor i cooperatiu
El programa Cultura emprenedora a l’escola aposta pel model cooperatiu com a filosofia empresarial de base, perquè aporta un model de gestió democràtica i participativa i reforça un vessant de responsabilitat social.
L’esperit emprenedor és l’habilitat de les persones per transformar les idees en actes. La creativitat, la iniciativa, la innovació i l’assumpció de riscos, així com amb l’habilitat per planificar i gestionar projectes amb el fi d’aconseguir objectius, en són les seves principals característiques.
La seva promoció esdevé cabdal en el context d’una societat del coneixement, perquè augmenta la relació entre el sistema educatiu i el productiu, incrementa la qualitat del treball, afavoreix la millora dels resultats educatius i promou l’adquisició d’un conjunt de capacitats, habilitats i valors útils que capaciten les persones a gestionar adequadament els seus projectes professionals i vitals.
Referents locals
La participació dels ajuntaments i ens locals és cabdal en el projecte Cultura emprenedora a l’escola perquè facilita la relació de les escoles amb l’entorn i promou la implicació dels agents locals en la dinàmica quotidiana de les cooperatives. Els serveis de promoció econòmica i educació municipals actuen com a dinamitzadors i coordinadors del projecte posant els seus recursos al servei de l’esperit emprenedor de l’alumnat.
Com a Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, la nostra tasca consisteix a fomentar el coneixement de cooperatives reals que es troben al territori proper a les escoles participants al programa i per a que actuin com a inspiració pels nens i les nenes. D’aquesta forma, es potencia el vincle local i la creació de referents propers. Aquest any, s’han mostrat disponibles per a participar al programa, al menys 120 cooperatives de treball.
Les fases de la cooperativa
Per reproduir el més fidelment possible el camí iniciat pels futurs cooperativistes, cada cooperativa escolar passa per diverses fases. En el moment de la constitució, els alumnes organitzen assemblees i reunions per escollir el nom, determinar quin serà el seu capital social, quins productes faran, els càrrecs que la representaran i elaborar uns estatuts. En aquesta fase també es fan gestions per legalitzar la cooperativa i donar-la d’alta a l’oficina d’atenció al ciutadà de l’ajuntament.
A continuació, es tria la imatge corporativa de la cooperativa. Aquest procés també serà participatiu i compartit per tots els participants i dona lloc a un logotip que representarà la cooperativa. A més, s’elabora un blog on explicaran els seus objectius i totes les activitats que aniran realitzant durant el curs.
Finançament
L’alumnat treballa també el finançament de la cooperativa. Es plantegen, fent els càlculs necessaris, si necessiten més diners dels que disposen amb el capital inicial per tal afrontar la producció o altres despeses. Si constaten que calen més recursos econòmics, es pregunten d’on poden treure els diners que els falten i quines fórmules hi ha per aconseguir-los.
Apareix la possibilitat de sol·licitar un préstec, que el poden demanar a amics, familiars, a l’escola o a una entitat financera.
Si decideixen recórrer a una entitat bancària (tradicional, cooperativa o ètica) es reuniran amb els seus representants per a explicar-los el projecte i pactar les condicions del finançament. En aquesta fase, la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya proposa als alumnes un préstec d’un màxim de 150 euros a les entitats financeres que conformen la Xarxa Financoop.
Després de vendre els productes al mercat i ingressar els diners de la venda, els alumnes hauran de tornar el préstec a l’entitat bancària en la data pactada.
Guillem Perdrix, director de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya
Deixa un comentari