Convocatòria per formar una gran aliança per l’Educació360. Educació a temps complet.
La Fundació Jaume Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Diputació de Barcelona han decidit sumar esforços per assolir aquest gran repte i convoquen a ajuntaments, centres educatius, entitats, equipaments, recursos i iniciatives de tot tipus que vulguin contribuir a que “Educació360. Educació a temps complet” sigui una realitat generalitzada al nostres país. L’educació és cosa de tots.
A Barcelona, el proper 29 de gener, tindrà lloc una jornada de debat i treball per assentar bases i impulsar la proposta. El Repte, es planteja des de l’organització, és que «tothom tingui més i millors oportunitats educatives en tots els temps i espais de la seva vida i connectar l’educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu. Volem que cada infant i jove construeixi el seu propi itinerari vital amb equitat i sense exclusions».
Es tracta de contribuir a l’impuls i millora de projectes educatius comunitaris que apostin pel treball i lideratge col·laboratiu entre diversos actors (entitats de lleure, esportives, culturals, artístiques, escoles, instituts, famílies, ONG, museus, biblioteques, xarxes, centres de salut, ajuntaments…) i que proposin noves oportunitats educatives i la connexió dels aprenentatges a infants, joves i adults.
El projecte es planteja promoure experiències, sistematitzar coneixement, metodologia i recerca per a fer que l’educació a temps complet entri a l’agenda educativa i a la política pública.
A més de les entitats citades, col·laboren també els ajuntaments de: Castellbell i Vilar, Sabadell, Salt, Prat de Llobregat, Granollers, L’Hospitalet, Manlleu i Manresa; els consorcis de Badalona Sud, del Lluçanès i del Moianès. A la comissió FMRP, d’altra banda, participen: CCOO, Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), Col·legi de Pedagogs de Catalunya, Federació d’Associacions de Mares i Pares (FAPAC), Fundació Escolta Josep Carol, Escoltes Catalans, Rosa Sensat, Fundesplai.
Onze ajuntaments i comarques impulsen pilotatges d’Educació360. Educació a temps complet i esdevindran laboratoris territorials per aplicar i transferir experiències d’èxit.
I això, tot tenint en compte que existeix al país un gran actiu per fer-ho: centenars d’escoles, instituts, entitats, recursos comunitaris i ajuntaments, ja col·laboren entre ells en la tasca educativa en l’àmbit local. També es disposa de milers de professionals i voluntaris compromesos amb el canvi educatiu.
Qui pot participar en l’aliança?
-
Ajuntaments i Consells Comarcals
-
Centres educatius
-
Entitats del tercer sector de lleure, esportiu, cultural, social
-
AFAS i organitzacions de famílies
-
Iniciatives comunitàries i empresarials
-
Equipaments i recursos
-
Centres de recerca i universitats
-
Professionals i ciutadans compromesos amb el canvi educatiu
Presentació a la crida de projectes comunitaris 29 gener 2018
I si repensem els projectes comunitaris perquè ofereixin més i millors oportunitats educatives per a tothom?
Construïm l’Educació360
Una aliança per connectar temps i espais educatius. Suma-t’hi!
Barcelona, 29 de gener de 2018 Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Matí
11,00h. Benvinguda – Mercè Conesa, Presidenta de la Diputació de Barcelona
Presentació de la Jornada – Jordi Plana – Gerent de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona
11,15h. Què és Educació360.Educació a temps complet – Carles Barba, Director de l’Aliança Educació360
11,30h. L’Aliança, un compromís compartit per l’Educació360.
- Impulsors
– Rafael Homet, Diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona
– Pilar Gargallo, Presidenta de la FMRPC
– Ismael Palacín, Director de la Fundació Jaume Bofill -
Pilotatges locals (Ajuntaments i Consells Comarcals)
-
Socis i promotors
12,00h Diàleg: Dels desitjos a la realitat. Com construir una Educacio360?
César Coll, Catedràtic de Psicologia UB, Edgar Iglesias, Professor Pedagogia ERDISC-UAB, Elena Sintes, Sociòloga, Institut infància BCN . Condueix Mònica Nadal, Directora de Recerca de la Fundació Jaume Bofill
13,00h Tallers/debats amb experiències
- Taller 1: Com integrar els temps i els espais educatius– Elena Sintes
- Taller 2: Com connectem els aprenentatges per avançar en la personalització – César Coll
- Taller 3: Com garantim l’accés de tothom a més i millors oportunitats educatives – Edgar Iglesias
14,00h Cloenda – Relatoria gràfica dels continguts i conclusions
Tarda
16,00h. Comunitats que eduquen- Presentació de la Crida – Carles Barba, Director de l’Aliança Educació360
16,15h. Col·laborar per educar millor en comunitat
Mireia Civis i Jordi Diaz-Gibson, Autors de l’estudi i professors de Pedagogia FPCEE Blanquerna (URL)
16,45h. Vídeo i bases de la Crida – Lluís Mas – Responsable de la Crida
16,55h. Presentació i anàlisi d’experiències
- Projecte Esfera, Sant Boi de Llobregat – Daniel Osiàs (Fundació Marianao)
- Extraescolars i vinculació amb l’entorn, Sant Cugat del Vallès – Jose González (Paidós-Fundesplai)
- Taller estudi en família, Salt – Marina Valladares (Fundació SerGi)
17,25h. Tallers col·laboratius – Oriol Ripoll – Especialista en jocs
18,20h. Tancament
Manifest de convocatòria
T’imagines el temps del migdia, les extraescolars, els patis, les colònies i els casals d’estiu integrats en el Projecte Educatiu del Centre?
Repensar els temps i els espais dels centres educatius superant els murs de l’activitat lectiva i la del lleure.
Més i millors oportunitats educatives per a tothom
-
- 1. Els nois i noies aprenen en tots els espais de la seva vida quotidiana
A l’escola i a l’institut, amb la família, a casa, als carrers i a les places. A l’esplai o al cau i quan fan esport o marxen de colònies. També quan son davant les pantalles. “Educació360. Educació a temps complet” proposa una perspectiva global de l’educació que tingui en compte que s’aprèn i s’educa arreu.
- 1. Els nois i noies aprenen en tots els espais de la seva vida quotidiana
-
- 2. S’eduquen en tots els seus temps. Al llarg i a l’ample de la vida
El temps no lectiu dins l’escola representa més d’una tercera part de la jornada. Les vacances escolars suposen una quarta part de la vida de l’infant. Els caps de setmana tenen un munt de possibilitats. “Educació360. Educació a temps complet” afirma que si situem l’infant i el jove al centre del procés educatiu ens n’hem d’ocupar en tots els seus temps vitals.
- 2. S’eduquen en tots els seus temps. Al llarg i a l’ample de la vida
-
- 3. Les oportunitats educatives d’arreu són cabdals en l’itinerari personal
La recerca internacional ens diu que les oportunitats educatives més enllà del temps lectiu són decisives en la formació i l’itinerari vital i professional de les persones. “Educació360. Educació a temps complet” proposa ajudar-les a fer un recorregut de forma personalitzada en funció dels interessos i capacitats de cadascuna.
- 3. Les oportunitats educatives d’arreu són cabdals en l’itinerari personal
-
- 4. Garantir el procés educatiu és també alinear i connectar els aprenentatges
Educació i aprenentatges estan fragmentats. Hi ha massa separació entre la vida i els aprenentatges, entre els interessos i les obligacions. “Educació360. Educació a temps complet” vol assolir un doble repte: que els espais no lectius de l’escola i l’institut formin part del Projecte Educatiu del Centre i que allò que s’aprèn fora dels centres educatius sigui reconegut i hi estigui connectat.
- 4. Garantir el procés educatiu és també alinear i connectar els aprenentatges
-
- 5. L’equitat és el principal repte en l’accés a les noves oportunitats educatives
No tothom te les mateixes possibilitats d’accés a aquestes oportunitats educatives ja sigui per raons econòmiques o socioculturals. El temps de lleure és l’espai de desigualtat per excel·lència. “Educació360. Educació a temps complet” aposta per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats en els espais i l’educació no formal.
- 5. L’equitat és el principal repte en l’accés a les noves oportunitats educatives
-
- 6. Convertir l’educació dels espais i temps no lectius en política pública
L’àmbit local és l’espai idoni per garantir les oportunitats educatives i la coordinació dels actors de la comunitat. També la cohesió social i la formació de ciutadans. Els ajuntaments són un actor privilegiat en el lideratge educatiu. “Educació360. Educació a temps complet” proposa que més enllà de les bones experiències, la política educativa transcendeixi l’ensenyament reglat i garanteixi més i millors oportunitats per a tothom.
- 6. Convertir l’educació dels espais i temps no lectius en política pública
-
-
7. El canvi educatiu ha d’incorporar la mirada de l’Educació360
Una mirada 360, que traspassa els límits dels temps i els espais, que reconeix els aprenentatges d’arreu i connecta l’educació, l’escola, les famílies i la comunitat. “Educació360. Educació a temps complet”, aporta una mirada global i inclusiva, que demana la complicitat de tot el municipi i de tots els actors de la comunitat educativa.
-
Deixa un comentari