El Ple Municipal del mes de juny debatrà una proposta aportada per Terrassa en Comú, per tal de donar suport a l’aprenentatge de les llengües a la nostra ciutat. La proposta requereix introduir un auxiliar de conversa nadiu als instituts, fer cursos intensius al juliol, i beques per estudiar a l’Escola Oficial d’Idiomes.
La proposta de TeC demana la introducció de 6 hores a la setmana d’un auxiliar de conversa nadiu de parla anglesa a tots els instituts públics d’ESO i Batxillerat de Terrassa. Es tractaria d’un auxiliar que donarà suport al professor/a titular, treballant per afavorir la pràctica de la llengua oral i reforçant el nivell de l’alumnat. Així mateix la proposta demana promoure i organitzar cursos intensius d’anglès de 80 hores el mes de juliol. Uns cursos que serien gratuïts per a 60 alumnes de batxillerat dels centres de més complexitat de la ciutat.
El tercer acord demana establir convenis de col·laboració amb 12 escoles d’idiomes de Terrassa per a l’atorgament de beques per cursos d’anglès a 36 joves d’ESO i batxillerat i estudiar la possibilitat de fer-ho també amb l’Escola Oficial d’Idiomes de Terrassa. També un acord més estructural que demana estudiar la viabilitat de poder crear, a mig-llarg termini, una Escola Municipal d’Idiomes a la nostra ciutat. Segons TeC, es tracta d de mesures que segueixen la línia del Pla Educatiu d’Entorn, i que altres Ajuntaments com el de Sabadell ja han dut a terme amb èxit.
Segons les dades que aporta TeC analitzant l’existència de desigualtats a partir de les proves externes que duu a terme la Generalitat de Catalunya a l’alumnat de l’últim curs de l’ESO, es veu clarament com el factor econòmic i social condiciona molt més el nivell d’anglès dels alumnes que el d’altres matèries com el català, el castellà o les matemàtiques. Mentre la diferència de puntuació mitjana segons el grau de complexitat dels centres en la competència en Llengua Catalana és de 10,6 punts i de 9,5 en la Llengua Castellana, s’eleva fins a 18,8 punts en el cas de la llengua anglesa. Les dades reflecteixen també com mentre en els centres d’entorns benestants, el percentatge d’alumnes amb un nivell alt d’anglès suposa el 50% dels estudiants i només el 6% d’aquests mostren un nivell baix de l’idioma, en els centres d’entorns més empobrits aquestes dades s’inverteixen i només el 13% presenten un nivell alt d’anglès front a un 38% que tindrien un baix nivell de domini d’aquesta llengua. Així doncs, l’anglès queda reflectida com l’assignatura més afectada per aquestes desigualtats.
Per a la formació, “el domini de l’anglès és essencial si volem créixer com a ciutat i accedir a una comunicació fluida amb altres societats és important que tots els joves de la nostra ciutat puguin tenir accés a aquesta formació, independentment de nivell socioeconòmic de les seves famílies”. La solució a la problemàtica plantejada passa, doncs, per “compensar i reduir la manca d’equitat, dotant de recursos a aquells centres i alumnes que majors dificultats tinguin a l’hora d’accedir a aquest tipus de formació complementària en l’àmbit de les llengües”.
Deixa un comentari