Marta i Haritz, de BiTer, Xavi, de Biciclot, i en Javi Domínguéz de l’Ateneu Cooperatiu. Foto PV
La cooperativa Biciclot (Barcelona) i l’Associació Bici Terrassa Club BiTer van explicar ahir dilluns una mica de la seva història i perspectives. Dintre del cicle de xerrades promogudes per l’Ateneu Cooperatiu de Terrassa i Vallès Occidental, per informar, difondre i popularitzar les iniciatives d’economia cooperativa, social i solidària, es presentaren aquestes dues experiències, amb 30 anys de recorregut, en el primer cas, i amb poc més de 5, el segon, però molt de potencial en tots dos.
Les persones integrants de l’associació BiTer (llegir reportatge: https://goo.gl/FHnNNW) han decidit fer un pas endavant i crear una empresa cooperativa que permeti atendre de forma totalment professional, i un projecte econòmic viable i amb mires de futur, tota una sèrie de serveis que el creixement espectacular d’interès públic i privat en les possibilitat d’usos de la bicicleta està demanant.
L’Haritz i la Marta, tècniques i assessores sobre temes de bicicleta, urbanisme i educació, i que són avui dos dels rostes més coneguts de BiTer, explicaren que l’experiència de Biciclot va fer llum i acabar d’esvair els dubtes al respecte de la proposta o necessitat del projecte cooperatiu. Els va oferir, de fet, un model d’èxit.
Els dubtes, després, van girar entorn a la forma concreta; o sigui: o convertir BiTer en cooperativa o crear quelcom de nou. Finalment, tot considerant que l’entitat, amb més de 200 persones sòcies actualment, té una paper molt clar i definit com a associació social i cultural, decidiren que era millor la segona. En aquests moments, l’Haritz i la Marta preparen la creació de la cooperativa, que serà de treball, per assessoria, formació i elaboració de informes, estudis i altres de cara al foment de l’ús de la bicicleta. El procés l’estan fent amb suport de l’Ateneu Cooperatiu i en contacte directe amb Biciclot, entitat amb la qual, tot plegat, ja venien fent algunes feines.
Per la seva banda, en Xavi, un dels membres fundadors de Biciclot relatà amb una mica del recorregut d’aquesta experiència que avui és una referència fonamental a nivell de país i d’Estat espanyol. Una experiència nascuda, afirmà, «amb ADN ideològic, per defensar la bicicleta com a mitjà de transport sostenible i respectuós amb el medi, com una forma també de canvi social», al temps que «com una forma d’autoocupació».
Publiquem, a seguir, un reportatge sobre aquesta cooperativa publicat recentment a la revista Cooperació Catalana, número 410, de juny 2017, editada per la Fundació Roca Galès, que resum aquests 30 anys d’experiència relatats pel Xavi:
Biciclot, 30 anys amb la bici com a eina de transformació
Biciclot fa 30 anys espectaculars aquest 2017. Perquè són prou anys per qualsevol cooperativa, més si el motor va a pedals, un medi fins fa poc marginal. Perquè posen en marxa el BiciHub, un gran projecte cooperatiu i de ciutat on comparteixen experiència i coneixements. I han regal sorpresa: l’accèssit dels premis de la Fundació.
Aquest any obrirà a Barcelona un espai pel i sobre el món de la bici, de la «mobilitat sostenible a pedals», centre de coneixement, pol d’atracció a la «inversió en formació, innovació, ocupació-inserció, divulgació», amb una perspectiva declarada d’acció i intervenció social i econòmica.
Nova seu de la cooperativa Biciclot, aquest nou espai anomenat BiciHub, en l’antic edifici Can Picó, al Poble Nou, vol aprofitar i impulsar tota l’experiència i coneixements acumulats per aquest equip de persones durant dècades, quan celebren aquest 2017 el seu trenta aniversari. Un cas singular a Catalunya i l’Estat espanyol, que no per casualitat ha guanyat aquest any d’aniversari l’accèssit dels Premis de la Fundació Roca Galès, un reconeixement d’aquesta trajectòria.
L’origen del grup, que és avui l’entitat amb major coneixement acumulat sobre bici i mobilitat sostenible al país, i al mateix temps un equip d’activistes socials innovadores i compromeses, fa referència a una entitat coneguda com Amics de la Bici, vinculada a la revista Integral, a finals del anys 70 i en els primers 80, «érem molt joves i hippis, teníem la bici com a bandera», recorda en Pere Serrasolses, un dels membres fundadors, «però la primera feina la vaig aconseguir amb ells», a una escola/taller del Poble Sec.
En aquesta experiència personal, potser sense imaginar-ho en aquell moment, hi havia una llavor del que seria l’actual cooperativa. L’entitat va anar creixent i alguns començaren a entendre que calia fer activisme, però també treballar en això, i fins i tot que, per acomplir millor els objectius «a l’hora de crear serveis i crear activitats, calia professionalitzar-los».
Tot i conèixer que aquest model era una proposta que funcionava bé en altres països, no vam poder convèncer la gent de l’entitat i decidiren fer camí propi. Trobaren un local al Clot i vam muntar una associació, eren 8 integrants. El 1987 obria el primer espai Biciclot. Tot i que la constitució de la cooperativa es produí al 1994, una vegada assolit un nivell de professionalització i quan ja havien posat en marxa projectes com el bici a l’escola, turisme amb bici i el de mecànica, aquest darrer «era per a nosaltres una de les coses importants, sempre l’hem vist com una de les bases del coneixement que després et permet fer moltes aplicacions diferents, si controles manteniment i reparació pots arribar a ser i fer en el món de la bici moltes coses».
Contactaren amb veterans professionals, per a aprendre, recuperar i revaloritzar coneixement, com és el cas emblemàtic d’en Francesc Cuevas, un mite de la bicicleta que els va ensenyar molt de mecànica i també disseny i l’ergonomia, «o sigui, fer que la bici et quedi com un guant, exacte, perquè és una màquina que aprofita molt el teu esforç».
El pas a la cooperativa va ser molt fàcil perquè, de fet, ja funcionaven. Però, a més, és que cap al 1992 s’havien ajuntat per compartir local amb una cooperativa, Trèvol missatgers, i altres entitats. De totes formes, es constituí només amb 3 socis, els altres van continuar treballant com a col·laboradors que, amb el temps, han anat associant-se. Actualment, són 10 socis. El nombre de persones treballant es mou entorn 20 i 25, en funció de projectes i temporada.
Biciclot treballa, bàsicament, en dos fronts: primer, sota el títol Vés-en-bici, activitats de difusió, formació i per promoure l’ús de la bici, tant amb persones com escoles, entitats o empreses. Segon, hi ha el vessant Rebiciclem, com a forma d’empoderament: «ja saps anar en bici, la fas servir normalment, doncs ara també a mantenir-la, reparar-la i valorar-la fins i tot com a eina»; aquí s’inclouen cursos de formació professional, plans d’ocupació i inserció laboral, amb ajuntaments, SOC i altres institucions i entitats.
A la platja de la Barceloneta, crearen conjuntament amb el poliesportiu Marítim un punt de lloguer de bicis de la platja i la biciescola per adults, amb focus en gent gran, la majoria d’usuàries són dones amb més de 65 anys. En aquest espai i de forma complementària, obriren un punt de venda de material de platja, que tot i no tenir relació directa amb la bici ha esdevingut una font d’ingressos importants que, segons en Pere, ha permès «aguantar projectes, com el Rebiciclem; ves per on les pilotes de platja…».
El turisme en bicicleta (rutes urbanes dirigides), tot i ser pioners en la proposta i haver funcionat molt bé, ho van acabar deixant, perquè «el servei ara ja està saturat», explica en Pere. Un altre projecte que tampoc mantingueren és la botiga, «que va funcionar bastant bé, però va acabar no encaixant amb el conjunt».
Cooperativa sense ànim de lucre, els socis tenen la mateixa retribució econòmica, sense diferència de categories. Pel que fa a inversions, comenta en Pere, no en van necessitar mai finançament, només en alguns moments, quan la botiga funcionava, per qüestions de caixa; i un crèdit «molt suau» per a pagar el segon camió, per part del Coop57, cap al 2007.
Des de fa alguns anys, Biciclot treballa en la creació d’una metodologia d’ensenyament de la bici que pugui ser inclosa en el currículum escolar, com fa anys que es fa a diversos països europeus. Estan portant a terme programes a ciutats com Terrassa, Sant Cugat i la pròpia Barcelona; amb cursos de circulació segura en bicicleta de dos matins de durada per els alumnes de 6è de primària.
En tot cas, apunta en Pere, el programa més interessant s’ha impulsat en col·laboració amb la ciutat de Vitòria, «perquè s’ho creuen molt més, tot el tema de la mobilitat està molt més desenvolupat que no pas aquí».
En aquest punt, per aprofitar tota aquesta experiència i donar-li més impuls com a projecte social i de ciutat, neix la idea del BiciHub, ja al 2015, encara amb l’anterior govern municipal, amb el qual es va signar la cessió de Can Picó. Ha comptat també amb l’impuls del govern d’Ada Colau, en ser identificat com un dels projectes emblemàtics de ciutat al barri del Poble Nou.
Biciclot, així, tancarà l’actual local al carrer Verneda 18, el mes de juliol, per obrir al setembre ja al 100% a Can Picó. Aquí sí que la cooperativa ha fet una aposta que comporta també un nivell d’endeutament que no havien tingut fins ara. Amb una concessió per 30 anys del local municipal, han demanat un préstec de 155.000 euros del Coop57 per pagar la rehabilitació. Cal sumar-hi, a més, 75.000 euros de fons propis.
BiciHub és la resposta necessària al desenvolupament de Biciclot com a entitat i a la necessitat d’un projecte de ciutat en mobilitat. Neix per poder compartir un coneixement importantíssim sobre la qüestió, «la gent es queda parada, sorpresa de la trajectòria i de la gamma de serveis», confessa orgullós aquest membre fundador de la cooperativa. «Creiem que és una peça clau per a la ciutat», i per al país. Afirma que caldria fer-ho a totes ciutats.
Membre de la Federació de Cooperatives, Biciclot forma part també de la XES,de Coop57, de MésOpcions, ha creat al districte altres aliances, i encara altres que arriben més lluny, com una nova associació d’empreses especialitzades en la formació dels ciclistes, a nivell de tot l’Estat.
Pep Valenzuela
Deixa un comentari