L’Aliança Educació 360 insta els ajuntaments a connectar escola i comunitat

No Comment

El diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, ha participat, aquest 19 de setembre, a la jornada “Connectar la comunitat: el paper dels ajuntaments en l’Educació 360” que ha tingut lloc a l’Espai Francesca Bonnemaison, Barcelona.

L’Aliança Educació 360, de la qual forma part la corporació, ha presentat avui 36 propostes de política educativa per a aquells municipis que vulguin impulsar iniciatives que s’emmarquin en aquest programa.

Durant l’acte, Rafael Homet, ha donat la benvinguda defensant «la perspectiva d’Educació 360 en un ecosistema educatiu local connectat en xarxa per garantir més i millors oportunitats educatives per a tothom». I ha afegit que «només des de la proximitat es poden identificar i promoure totes les oportunitats educatives de qualitat. És per això que atorguem un paper central als ajuntaments: el seu coneixement del territori i la seva capacitat de construir i dinamitzar xarxes, els posicionen com un agent clau per liderar la transformació educativa que suposa l’Aliança Educació 360».

En relació a l’Aliança Educació 360, Homet també ha subratllat com «Tot i tothom educa. S’aprèn i s’educa en tots els temps i espais de la vida. No només a l’escola i l’institut. S’educa a la família, al carrer, a l’esplai, a les biblioteques i d’aquí la importància del projecte que es porta a terme».

En paral·lel, el director de l’Aliança, Carles Barba, ha explicat que l’objectiu és «convertir l’Educació en l’eix central del proper mandat, perquè estem convençuts que els ajuntaments que apostin per uns pobles i ciutats on l’educació sigui el gran compromís compartit de la comunitat marcaran el futur dels seus ciutadans i territoris».  La cloenda de l’acte ha anat a càrrec del conseller d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Josep Bargalló.

És en el temps no lectiu, on es produeixen més desigualtats

Estudis recents apunten que els infants amb menys recursos tenen dificultats per accedir als aprenentatges que es donen més enllà de l’horari lectiu. Activitats com les extraescolars, les del temps de migdia o els casals d’estiu, amb demostrats beneficis competencials, socials i personals, són encara opcions de difícil accés per a moltes famílies. I és aquesta limitació que genera una diferència substancial entre uns infants i altres. En concret, la iniciativa americana Expanded Schools1 apunta que un infant de 12 anys amb oportunitats acumula 6.000 hores més d’aprenentatge que un que no en té.

L’escletxa que actualment s’obre entre els infants i joves amb oportunitats i els que no en tenen evidencia la necessitat d’apostar per una educació que vinculi el fora i dins l’escola. Societats més formades i amb més cohesió social.

L’Aliança Educació 360

L’Aliança Educació 360 va néixer el passat mes de gener, impulsada per la Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. Avui compta amb més de 100 socis adherits, entre ells 56 ajuntaments i 53 entitats, xarxes d’entitats, centres educatius i grups de recerca d’universitats.

El repte de l’Aliança de l’Educació 360 es que tothom tingui més i millors oportunitats educatives en tots els temps i espais de la seva vida, connectant l’educació i els aprenentatges entre el temps lectiu i el no lectiu. Que cada infant i jove construeixi el seu propi itinerari vital amb equitat i sense exclusions.

A molts municipis catalans s’estan desenvolupant experiències d’Educació 360 que sovint tenen els seus precedents amb els Projectes Educatius de Ciutat o els Plans Educatius d’Entorn.

La Diputació de Barcelona està donant suport a uns pilotatges en un cicle de tres anys als següents onze ens locals: Castellbell i el Vilar, Granollers, Manresa, Manlleu, Sabadell, Badalona, El Prat de Llobregat, L’Hospitalet, el Moianès i al Lluçanès. L’Ajuntament de Salt també s’ha afegit a l’experiència pilot.

Related Articles

Deixa un comentari